SME
reklama

Komplikované dopravné značenie mätie vodičov

Dopravné značenie na cestách je občas komplikované a vyvoláva pochybnosti. Niektoré kombinácie značiek tak môžu vodiči nesprávne vyhodnotiť a riskovať pokutu.

Dopravné značenie na cestách občas vyvoláva pochybnosti. A to aj napriek pravidlu, podľa ktorého musí byť dopravné značenie včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Čo myslíte, ako je to v nasledovných situáciách?

Niekedy by bolo lepšie, keby správcovia komunikácií mali na pamäti viac bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky ako šetrenie. Potom sa môže stať, že na výklad dopravného značenia potrebujete viac času, než ho má vodič k dispozícii za volantom.

Ktorej značke patrí dodatková tabuľka?

01.jpgJán: "Na slovenských cestách najazdíme s kolegom denno denne stovky kilometrov. Na rýchlostnej ceste R1 medzi Zvolenom a Žiarom nad Hronom je na troch miestach dopravné značenie, na význame ktorého sa nevieme zhodnúť. Sú tam osadené nasledujúce dopravné značky: Najvyššie je značka B31a - Najvyššia povolená rýchlosť 110 km/h, pod ňou sa nachádza značka A8 - Nebezpečenstvo šmyku a na samom spodku dodatková tabuľka E9 - Nepriaznivé poveternostné podmienky.

Aká je teda v danom úseku maximálna povolená rýchlosť?

Kolega si túto kombináciu značiek vysvetľuje nasledovne: za dobrého počasia max. povolená rýchlosť 130 km/h, za nepriaznivého počasia 110 km/h a hrozí nebezpečenstvo šmyku. Moja interpretácia je nasledovná: za každého počasia (aj za dobrého) je max. povolená rýchlosť 110 km/h, za nepriaznivého počasia hrozí nebezpečenstvo šmyku. Môžete nás rozsúdiť, koho interpretácia je správna?"

Na R1-ke medzi Zvolenom a Žiarom nad Hronom sa vyskytujú dve skupiny vodičov. Jedna jazdí rýchlosťami, ktoré nemajú nič spoločné s tými najvyššími povolenými, no a potom sú tam takí, ktorí si interpretujú značenie tak, ako o tom napísal Ján.

§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Dodatkové tabuľky skupiny E spresňujú, dopĺňajú alebo obmedzujú význam zvislej dopravnej značky, pod ktorou sú na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii umiestnené; ...

§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(10) Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami.
Dodatková tabuľka Nepriaznivé poveternostné podmienky (č. E 9)
obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená. Používa sa najmä v spojení s výstražnými značkami, ktoré upozorňujú na nebezpečenstvo v určitom úseku vozovky napríklad na podmienky mokrej vozovky alebo iné nepriaznivé poveternostné podmienky.

Zo zákona o cestnej premávke a z príslušnej vyhlášky vyplýva, že dodatková tabuľka upravuje význam len jednej zvislej dopravnej značky.

Dodatková tabuľka, ktorú spomínal Ján, sa používa najmä v spojení s výstražnými dopravnými značkami. V tomto prípade je takou značkou Nebezpečenstvo šmyku. Definícia dodatkovej tabuľky však nevylučuje jej použitie s inými než výstražnými značkami. Podľa tohto by potom značka s čiernym mrakom a dažďom uprostred mala s veľkou pravdepodobnosťou dopĺňať len značku Nebezpečenstvo šmyku.

Pravdepodobnosť však nie je istota. Tú dodáva logika. Ak by dodatková tabuľka platila so značkou obmedzujúcou rýchlosť a mala byť splnená podmienka, že dodatková tabuľka upravuje platnosť len jednej zvislej dopravnej značky, "čierny mrak" by musel byť umiestnený nad výstražnou značkou.

Ak by dodatková značka mala platiť s výstražnou značkou, jediné miesto, kam sa dá umiestniť, je hneď pod ňu.

Jednoznačne sa teda dá povedať, že Ján má pravdu. Obmedzenie rýchlosti na úsekoch R1-ky vyznačených uvedeným dopravným značením treba dodržiavať nezávisle od počasia. Vodiča zároveň upozorňuje na nebezpečenstvo šmyku za dažďa.

Na spomínanom úseku by jednoznačne pomohlo, ak by sa dopravné značky rozdelili na samostatné stĺpiky, aby bolo značenie jednoznačné.

Ako prečítať dodatkovú tabuľku pod značkou?

Jana: "Nedalo mi neposlať vám nasledujúcu fotografiu značky nachádzajúcej sa na Panenskej ulici v Bratislave, kde policajti bežne rozdávajú papuče a následne pokuty. Rovnako sme aj my na tomto mieste dostali pokutu za nesprávne parkovanie, aj napriek tomu, že sme za touto značkou stáli vo vzdialenosti väčšej ako 6 m.

03.jpg

Podľa vysvetlenia policajtov sme nesprávne parkovali preto, že táto značka znamená zákaz zastavenia pre všetky motorové vozidlá s výnimkou zásobovania od 9.00 - do 19.00 hod. v úseku šiestich metrov.

Tento výklad dodatkovej tabuľky k zákazu zastavenia je však podľa môjho názoru nesprávny. Neexistuje dodatková tabuľka k dodatkovej tabuľke. A keďže je dodatková tabuľka rozdelená vodorovnou čiarou, ide teda o dve rôzne dodatkové tabuľky. Preto sa nápis "Okrem zásobovania od 9.00 - do 19.00 hod." vzťahuje k značke zákaz zastavenia a druhá dodatková tabuľka "6 m" sa rovnako vzťahuje k značke zákaz zastavenia a nie k vyššej dodatkovej tabuľke, ako nám bolo mestskými policajtmi vysvetlené.

Správny výklad tejto značky by teda podľa môjho názoru mal byt nasledovný: "Zákaz zastavenia neplatí pre zásobovanie od 9.00 - do 19.00 hod. a jeho platnosť je na 6 m úseku." Alebo sa mýlim?"

Pod dopravnou značkou Zákaz zastavenia je len jedna dodatková tabuľka. Ak je tabuľka rozdelená čiarou, neznamená to dve dodatkové tabuľky. Napriek tomu sa dajú informácie z dodatkovej tabuľky vykladať oboma spôsobmi, ktoré spomínala Jana.

Taká dodatková tabuľka, akú vidno na fotke, pozná vyhláška pod označením E 12. Môže sa na ňu vpísať nielen text "Okrem zásobovania" ale aj doplňujúce údaje k zákazu zastavenia, napríklad časový rozsah platnosti, hodiny, dni a podobne. A aj priestorový rozsah platnosti výnimky uvedenej na dodatkovej tabuľke.

Keďže vyhláška k zákonu o cestnej premávke určuje, že dodatková tabuľka ako celok spresňuje, dopĺňa alebo obmedzuje význam zvislej dopravnej značky, treba si dať najprv všetky informácie na dodatkovej tabuľke do súvisu a tie ako celok sa potom vzťahujú na zákazovú značku.

Dopravné značenie na fotke tak znamená, že v čase medzi 9.00 a 19.00 neplatí pre zásobovanie najbližších 6 metrov zákaz zastavenia. Ak by napríklad vzdialenosť bola umiestnená na samostatnej tabuľke, potom by zákaz neplatil pre zásobovanie medzi 9.00 a 19.00, pričom by nebol obmedzený priestorovo a ostatné vozidlá by mohli parkovať najbližšie až 6 metrov za značkou.

Zákaz státia alebo zákaz zastavenia?

Eva odfotila v Žiari nad Hronom na Sládkovičovej ulici oproti Sociálnej poisťovni dopravné značenie. Nie je si však istá, či to znamená zákaz zastavenia alebo zákaz státia.

02.jpg

V tomto prípade určite nejde o zákaz zastavenia. Prvé dopravné značenie je nesprávne, pretože zákazová značka je zle otočená. Zákaz státia má vyzerať tak, ako značka umiestnená na stĺpe verejného osvetlenia.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 918
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 991
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 594
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 487
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 996
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 386
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 718
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 470
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 372
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 298
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 936
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu