BREZNO. Renault pred desiatimi rokmi opustil snahu vyrábať luxusné a extravagantné autá vyššej strednej triedy. Namiesto toho sa pustil do rozšírenia ponuky o vozidlá pre bežných ľudí a v podstate ovládol segment cenovo prístupných sedanov.
K menšiemu modelu Thalia nedávno pribudol veľký sedan nižšej strednej triedy s názvom Fluence, ktorý sa rozmermi blíži k strednej triede. Nad jeho štandardnou výbavou a cenou zástupcovia konkurenčných značiek nechápavo krútia hlavou. Renault totiž podliezol bežnú cenu, za akú sa porovnateľne vybavené autá predávajú. Neodrazila sa nízka cena na kvalite, jazdných vlastnostiach alebo funkčnosti?
Chýba madlo v kufri
Sedany so štvordverovou karosériou sú pre automobilky konštrukčne jednoduchšie a výhodnejšie na šetrenie peňazí ako päťdverové autá. V praxi to prináša pomerne veľký objem batožinového priestoru, malý vstupný otvor a v porovnaní s päťdverovými autami horšiu využiteľnosť po sklopení zadných operadiel. Fluence má v porovnaní s konkurenciou slušný objem 496 litrov a prijateľnú výšku nakladacej hrany.
|
Spolu s bezkľúčovým vstupom a inteligentnou kartou Renault si možno objednať samočinné sklápanie spätných zrkadiel. Asi najvýhodnejší je druhý stupeň vybavenia, v ktorom má dlhý zadok parkovacie senzory. |
Poskytuje veľa miesta
Snahu Renaultu poskytnúť v lacnom aute komfort, dokumentuje kožený poťah sedadiel, precízne obšité hlavové opierky a lakťová opierka v zadných operadlách, vybavená držiakom na nápoje. Operadlá však po sklopení nie sú v jednej rovine s dnom kufra a vyklopenie sedacej jednodielnej časti je extrémne komplikované. Nakoľko prednosťou sedanu je iba objem kufra a dĺžka plochy po sklopení operadiel, ich sklápanie by malo byť lepšie.
| Vzadu je viac miesta ako v modeloch Mégane. Sklápanie operadiel a najmä vyklápanie sedacej časti by si zaslúžilo viac pozornosti. |
Okrem slušného priestoru vzadu je prednosťou testovaného sedanu ľahké nastupovanie. V porovnaní s modelom Mégane, z ktorého Fluence po technickej stránke vychádza, je vzadu viac miesta a daň za nižšiu cenu s výnimkou sklápania sedadiel majiteľ nepocíti. Najmä vo výbave Exeption, kde je medzi prednými sedadlami odkladací box a ventilácia pre zadné sedadlá.
|
Displej navigácie slúži tiež autorádiu a okrem mapy zobrazuje údaje o vonkajšej teplote. Hoci ide o model lacnejšej navigácie, v aute zobrazuje polohu bankomatov, reštaurácií, čerpacích staníc a iných „bodov záujmu“. |
Navigácia dostala ovládač
Vodič sedanu nie je v porovnaní s bežným kompaktným autom o nič ukrátený a cíti sa ako za volantom Méganu. Má k dispozícii rovnaký multifunkčný volant, také isté ovládacie prvky, prehľadné prístroje, ale iné ovládanie navigácie. Pre Renault bolo cenovo výhodnejšie zabudovať navigáciu, ale nie pevnú ovládaciu konzolu na stredovom tuneli.
|
Za príplatok 490 eur je v ponuke zabudovaná navigácia Tom-Tom s diaľkovým ovládačom. V cene sú iba mapy východnej Európy. S ovládačom sme sa naučili pracovať pomerne rýchlo. |
Podráža nohy konkurentom
Testovaný Renault Fluence 1,5 dCi Exception s bi-xenónovými svetlometmi, navigáciou , metalízou a príplatkovou verziou autorádia stál 16 390 eur. Za podobnú sumu a dokonca aj o dve tisíc eur menej možno kúpiť konkurenčný sedan s naftovým motorom, ale nie so šiestimi airbagmi, ESP, cúvacím senzorom, tempomatom, ostrekovačmi svetiel, dvojzónovou klimatizáciou, autorádiom, hands-free kartou a hliníkovými diskmi kolies.
|
Zjednodušená verzia prístrojov je možno ešte krajšia ako v Mégane. Spotreba v meste prekročila údaje výrobcu o liter. |
SME spokojní | SME nespokojní |
cena a výbava | malý nakladací otvor |
spotreba naftovej verzie | chýba rúčka na zatvorenie veka kufra |
miesto vzadu | opticky malé kolesá |
objem kufra | - |
pohodlné sedadlá | - |
ľahké nastupovanie | - |
Kupujem – nekupujem |
Spomedzi konkurenčných sedanov určite. Fluence má bezkonkurenčnú cenu v pomere k výbave a ponúknutým vlastnostiam. Chýbalo mi iba pár praktických detailov v batožinovom priestore. (Rasťo Chvála) |
Sedan potrebuje naftový motor
Súčasťou redukcie ceny auta je zúženie palety motorov na dva a aj to konštrukčne staršie motory. V ponuke je benzínový štvorvalec 1,6 16V a naftový motor 1,5 dCi v dvoch verziách s výkonom 66 a 81 kW.
Automobilka zúžením palety motorov približne rovnakého výkonu nemusí robiť veľké konštrukčné zásahy a zmeny vo výrobnom procese jednotlivých verzií, ani vyvíjať technické novinky. Motorista má tak vzhľadom na pestrú výbavu dosť úzky výber motorov. Navyše k benzínovému motoru a slabšiemu dieselu sa dodáva iba päťstupňová prevodovka.
Vyberte si diesel
Z tohto pohľadu je lepšie siahnuť po testovanom naftovom motore s výkonom 81 kW. Malý diesel sa pomerne rýchlo zohrieva okrem bežného jazdenia po meste a na krátke trasy má dosť výkonu na dlhšie presuny. Samozrejme, pri záťaži na diaľnici prekračuje s veľkým autom šesťlitrovú spotrebu.
| Vysoký profil pneumatík zvyšuje komfort. Na lepší vzhľad a brilantnejší prejazd zákrut by boli lepšie disky s priemerom 17 palcov a nižší profil pneumatík. |
V meste sme dosahovali priemer o vyše liter vyšší ako udáva výrobca. Mimo mesta tiež vychádzal litrový rozdiel. Spotrebu zrejme ovplyvnil nízky počet kilometrov, pretože auto malo najazdených sotva dvetisíc kilometrov.
Vyniká stabilizačným programom
Podvozok je konštrukčne nastavený na úžitkovú jazdu a pokiaľ možno čo najlepšie odfiltrovanie nerovnosti cesty. Samotnú aktívnu bezpečnosť auta zvyšuje štandardne montovaný stabilizačný systém, pretože pri prudšom manévri s naloženým autom sa môže karoséria výraznejšie rozkmitať.
Jazdné vlastnosti sú približne na tej istej úrovni ako ponuka Opel Astra Classic III, Citroen C4 sedan alebo Fiat Linea. Akurát konkurentom chýba v základnej výbave ESP. Na základe skúseností sú jazdné vlastnosti, výbava, komfort a vnútorný priestor podstatne lepšie ako v Octavii Tour.
Renault Fluence a konkurenti
Značka | Renault | Opel | Fiat | Toyota |
Model | Fluence | Astra Classic III | Linea | Corolla |
Verzia | 1,5 dCi | 1,7 CDTI | 1,3 MTJ | 1,4 D-4D |
Cena verzie od (eur) | 15390 | 16080 | 13770 | 18 600 |
Cena modelu (eur) | 11990 | 13330 | 12270 | 13490 |
Výkon (kW/k) | 81/110 | 81/110 | 66/90 | 66/90 |
Spotreba (l/100km) | 4,6 | 5,1 | 4,9 | 4,7 |
Prevodovka (stupne) | 6 | 6 | 5 | 6 |
Objem kufra (l) | 496 | 490 | 500 | 450 |
Rázvor náprav (mm) | 2702 | 2703 | 2603 | 2600 |
Dĺžka karosérie (mm) | 4618 | 4587 | 4560 | 4545 |
Technické parametre
Motor | 1,6 16V 110 | 1,5 dCi 90 | 1,5 dCi 110 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1461 | 1461 |
Výkon (kw/k) | 81/110 | 66/90 | 81/110 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 4000 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 151 | 200 | 240 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4250 | 1750 | 1750 |
Emisie CO2 (g/km) | 155 | 115 | 120 |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | 13,0 | 11,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 180 | 185 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 8,8 | 5,3 | 5,6 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,4 | 4,0 | 4,0 |
Kombinovaná spotreba | 6,7 | 4,4 | 4,6 |
Rozmery
Rázvor náprav (mm) | 2702 |
Dĺžka (mm) | 4618 |
Širka (mm) | 1809/2037 |
Výška (mm) | 1479 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Objem batož. priest. (l) | 496 |