SME
reklama

Autovlaky SARTRE: Nový spôsob jazdy v kolóne

Už o desať rokov môže byť jazda v kolóne na diaľniciach príjemnejšia. Projekt SARTRE, uskutočnil prvú ukážku svojej technológie na skúšobnej dráhe spoločnosti Volvo v okolí švédskeho Gothenburgu. Úspešne.

(Zdroj: Volvo)

Jazda v kolóne, tak ako si ju predstavuje projekt SARTRE, je kolóna vozidiel, v ktorej profesionálny vodič prvého vozidla vedie rad ďalších vozidiel. Každé vozidlo meria vzdialenosť, rýchlosť a smer a prispôsobuje sa vozidlu pred sebou.

Všetky vozidlá sú úplne oddelené a môžu kedykoľvek opustiť sprievod. V kolóne sa však môžu vodiči uvoľniť a robiť iné veci, zatiaľ čo kolóna postupuje na ceste do vzdialenej destinácie.

Skúšky boli urobené s vedúcim vozidlom a jedným sledujúcom vozidlom. Volant sledujúceho vozidla sa otáčal sám v reakcii na to, ako vozidlo prirodzene sledovalo vedúci kamión na skúšobnej dráhe na vidieckej ceste. Vodič mohol piť kávu alebo čítať noviny a nemusel používať ruky ani nohy na ovládanie vozidla.

„Veľmi nás teší, že rôzne systémy spolupracujú tak dobre už na prvýkrát,“ hovorí Erik Coelingh, technický špecialista spoločnosti Volvo Cars. „Predsa len, systémy pochádzajú od siedmich členských spoločností projektu SARTRE situovaných v štyroch krajinách. Zimné počasie umožnilo urobiť zopár ďalších skúšok kamier a komunikačného zariadenia.“

„Ide o dôležitý míľnik pre tento významný európsky výskumný program,“ povedal Tom Robinson, koordinátor projektu SARTRE . „Spojením schopností zúčastnených spoločností dosahuje projekt SARTRE skutočný pokrok smerom k uplatneniu technológie bezpečných a efektívnych cestných vlakov.“

Viac bezpečnosti a pohodlia

Cieľom jazdy v kolóne je zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, pretože minimalizuje vplyv ľudského faktora, ktorý je príčinou najmenej 80 percent dopravných nehôd. Znižuje spotrebu pohonnej látky a tým aj emisií CO2 až o 20 percent.

Zároveň je pohodlná pre vodiča, pretože mu umožňuje venovať sa aj iným veciam než len šoférovaniu. A keďže sa vozidlá pohybujú rýchlosťou bežnou pre jazdu na diaľnici a s rozstupom len niekoľko metrov, jazda v kolóne vytvára menšie dopravné zápchy.

Technologický vývoj je v plnom prúde a s najväčšou pravdepodobnosťou sa dostane do výroby už o pár rokov. Čo môže trvať podstatne dlhšie, je prijatie verejnosťou a schválenie legislatívy, pretože 25 vlád EÚ musí prijať rovnaké zákony.

O projekte SARTRE:
Názov projektu SARTRE znamená Safe Road Trains for the Environment (bezpečné cestné vlaky pre životné prostredie). Projekt SARTRE je čiastočne financovaný Európskou komisiou pod hlavičkou rámcového programu 7 a vedie ho spoločnosť Ricardo UK Ltd.
Jeho súčasťou je spolupráca ďalších zúčastnených spoločností a to Idiada a Robotiker-Tecnalia zo Španielska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Nemecka a technický výskumný ústav SP zo Švédska a spoločnosti Volvo Car Corporation a Volvo Technology zo Švédska.
Cieľom projektu SARTRE je podporovať zásadnú zmenu vo využívaní osobnej dopravy prostredníctvom vývoja bezpečných ekologických cestných vlakov (kolón).

Autor: as

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 831
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 726
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 768
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 802
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 489
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


reklama
  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu