SME
reklama

Test: Pravda o spotrebe dvojvalca Fiat 500

Test ukázal dve tváre nového motora pod kapotou Fiatu 500. Sny o spotrebe pod štyri litre nenaplnil, výkonové očakávania predčil.

Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní.Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Nový dvojvalec Twin-air Turbo je z dnešného pohľadu netradičným a zároveň typickým riešením. Spája znižovanie objemu s prepĺňaním turbodúchadlom.

Nahradenie štyroch valcov dvomi v miniaute vychádza z logickej postupnosti, keď dnes osemvalce nahrádzajú šesťvalce a namiesto tradičných radových šesťvalcov už aj BMW montuje napríklad štvorvalce.

V redakčnom teste najazdil Fiat 500 celkom 950 kilometrov a po úvodnom spracovaní silnej emócie z dvojvalca prišiel čas na meranie reálnej spotreby. Pri preberaní auta v Bratislave ukazoval palubný počítač dojazd 512 kilometrov, ktorý očakávane po opustení mesta narástol na 563 kilometrov.

Reálne bolo treba Fiat dotankovať po 480 kilometroch. Prvá spotreba 6,2 litra zahŕňala zoznámenie sa s motorom a úplne zlý štýl radenia.

Treba vedieť radiť

Elektronický systém radenia s indikáciou na displeji vyzerá spočiatku ako zle nakalibrovaný, pretože núti radiť pri otáčkach, ktoré nesedia uchu a niekedy ani oku. Maximálne po 3000 otáčok a potom chce ďalší prevod v závislosti od momentálnej potreby výkonu a zaťaženia.

Časom si šofér sadne s rytmom dvojvalca a spotreba razom spadne o liter dole. Po prvom dotankovaní sme začali jazdiť „novým“ spôsobom so zameraním na krútiaci moment a ťah motor a odspodu. Po dvesto kilometroch v meste aj mimo mesta sa pôvodných 4,3 zhoršilo na 4,7 litra.

Kopce bez vrcholu

Šturec má v súvislosti s malými fiatkami zvláštne čaro, pretože práve tu pred deviatimi rokmi odštartovalo prvé podujatie Seicento Cupu. Na rozdiel od vtedajších štvorvalcov, ktoré točili 8000 otáčok, sériový dvojvalec pri 4500 vydýchne. Lepšie mu sedí spodné spektrum.

Ak chcete na rovinke po druhom vracáku predbiehať, nesmiete ťahať otáčky príliš vysoko, ale radšej podradiť. Rýchla jazda cez Šturec tam a späť skončila spotrebou 7,7 litra. Normálny prejazd Šturca oboma smermi 5,2 litra na sto kilometrov.

Výkon si vystačí

Papierové, ale tiež skutočné parametre dvojvalca úplne zatieňujú klasický štvorvalec 1,2 (51 kW). Twin Air má navrch najmä krútiacim momentom v nízkych otáčkach a celkovo dynamikou.

K citeľnej zmene príde po aktivovaní režimu ECO tlačidlom na palubnej doske. Jednak vtedy je k dispozícii obmedzený krútiaci moment na 100 Nm a charakteristika plynového pedálu je úplne iná. Samozrejme je to dobré akurát do mesta, pretože na Šturci mu ECO nepasuje.

Práve dve tváre dvojvalca sú pre praktické využitie dobré, lebo dokáže jazdiť aj za 4,3 litra ale keď treba Fiat 500 sa na diaľnici pri vytrvalej 130-ke nestratí. Navyše 100 km/h dlhému prevodu úplne pasuje. Vtedy si doslova šepoce. Charakteristický zvuk počuť iba pri zrýchlení a ten k Fiatu 500 jednoducho patrí.

Katastrofa

Priestorová skromnosť Fiatu 500 sa odzrkadľuje aj v objeme palivovej nádrže, pretože tankovali sme dosť dlho po zasvietení rezervy a napriek tomu do nádrže vošlo iba 33,64 litra paliva.

Priestor na zadných sedadlách aj objem batožinového priestoru možno zhodnotiť ešte ako očakávaný, ale nedostatok normálnych odkladacích priestorov je fatálny. To je jediná vec, ktorá by ma nahlodávala neodporučiť to auto niekomu alebo si ho nekúpiť.

Boxy vo dverách sú úzke a ťažko na niečo použiteľné, pred spolujazdcom len polička a pod stredovou konzolou nič. Stačil by na masíve radiacej páky sieťkový mechanizmus alebo prídavný box. Takto končí všetko vzadu alebo na spolujazdcovom sedadle.

Poriadnu modernizáciu by si zaslúžili sedadlá, aby sa dali normálne výškovo nastavovať a nielen sedákom. Potom by možno pod nimi nebol voľný priestor na pregúľanie fľaše zozadu pod vodičove nohy. Fiat úplne ignoruje potreby šoféra, ktorý nosí pri sebe viac než kľúče od auta.

Kto prvý hodí kameň?
(subjektívny názor)

„Nestáva sa často, aby som sa extrémne dušoval za nejaké auto alebo motor. Na základe osobnej skúsenosti považujem Twin-Air Turbo za technicky zaujímavé a príťažlivé riešenie, ktoré si minimálne nezaslúži kritiku len preto, že má dva valce.

Neodsudzujem ľudí milujúcich „čipnuté“ dymiace TDI , lebo viem, že niekomu sa zvuk poľnohospodárskeho stroja v aute páči.

Netvrdím, že dvojvalec má kultúrnejší chod ako charizmatický osemvalec, avšak je to motor, ktorý má dušu. Minimálne obdivujem ako vyvažovací hriadeľ odfiltroval kmity motora aj na voľnobežných otáčkach.

Na svoj objem odvádza dobrú prácu a nič sa charakterom zvuku do päťstovky lepšie nehodí než tento dvojvalec. Rozhodne viac ako diesel 1,3 MTJ. Navyše auto s hmotnosťou 1005 kilogramov a výkonom 85 koní jazdí na milión percent lepšie ako „božská“ Octavia 1,9 TDI (66 kW).

Kombinácia Fiatu 500 a dvojvalca ma dostala a prosím o prepáčenie, že to auto mi sadlo a nezaslúži si kritiku od toho, kto v ňom nesedel."

Otáčky pri rýchlosti

prevod rýchlosť
(km/h)
otáčky motora
(ot./min.)
5 130 3450
5 90 2400
4 90 3000

Kupujem - nekupujem

Chcel by som 500 Abarth alebo potom tento dvojvalec. Určite nie 1,2,lebo ten je úplne tupý. Pre malého človeka ideálne auto na dochádzanie do blízkej práce. Má neuveriteľné čaro a je s ním radosť jazdiť, to by zvíťazilo. Kupujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu