SME
reklama

Zastávku autobusom zakázali. Kde majú nastupovať ľudia?

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone je chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone o cestnej premávke je totiž chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

V poradni natankuj.sme.sk sme našli jednoduchú otázku. Na prvý pohľad má aj jednoduchú odpoveď.

Vladimir: môže na zastávke pre autobusy dlhodobo parkovať autobus ?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť

f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,
v) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,

Viacerí z vás si asi povedia: prečo by nemohol, ak nikomu nezavadzia? Dalo by sa s tým súhlasiť a nie je to ani proti logike. Zákon o cestnej premávke, ktorý problematiku upravuje, však tvrdí niečo úplne iné.

Zákon zakazuje akémukoľvek vodičovi čo i len zastaviť na zastávke. Nelogicky aj vodičovi autobusu. Ako je to možné?

Podľa predpisov je vodičom človek, ktorý vedie akékoľvek vozidlo - auto, bicykel, motorku, nákladiak, či električku. Vodičom je aj šofér autobusu MHD alebo SAD. A keďže zákon v zákaze zastavenia alebo státia na zastávke nerozlišuje medzi vodičmi, zákaz platí aj pre vodičov autobusov. A aj pre vodičov električiek či trolejbusov.

Zjavne ide o chybu v zákone. Veď, kto by už chcel brániť autobusom, trolejbusom alebo električkám zastavovať na zastávkach? Najmä keď práve zastávky sú určené na nastupovanie či vystupovanie.

Okrem toho, ten istý zákon, ktorý nelogicky zakazuje vodičom autobusov zastaviť na zastávke, naznačuje vo viacerých ustanoveniach, že zastávka je určená na zastavenie vozidiel verejnej dopravy osôb, na nastúpenie ľudí či ich vystúpenie.

Problémom je, že priamy zákaz má väčšiu právnu silu ako naznačovanie. Napriek tomu, aj keď vodiči autobusov, trolejbusov, či električiek podľa zákona o cestnej premávke porušujú predpisy, bolo by nezmyslom trestať ich za zastavenie na zastávke.

Situáciu by ešte mohli zachrániť dopravné značky. Tie sú ale určené "len" na označenie zastávok (autobusov, trolejbusov, električiek). Z názvu a aj ich definícií nič ďalšie nevyplýva. Nemajú nič spoločné s tým, či vodič smie alebo nesmie zastaviť na zastávke.

Dopravné značky označujúce zastávku (vodorovné alebo zvislé) tak nedokážu "prelomiť" jasne určený zákaz zastavenia či státia na zastávke každému vodičovi - aj vodičovi autobusu, trolejbusu alebo električky.

Ak by to nebolo zakázané, mohol by autobus parkovať na zastávke?

Predstavme si teda situáciu, že zákonodarcovia opravia zjavnú chybu v zákone a vodiči vozidiel verejnej dopravy osôb budú môcť na zastávke zastaviť. Teraz skúsme odpovedať na otázku Vladimira.

Ak by parkovanie na zastávke nebolo vyslovene zakázané, čo ale teraz je, potom by sa vodič autobusu musel riadiť všeobecnými pravidlami parkovania. Tie napríklad vyžadujú, aby pri parkovaní na kraji vozovky zostal pre každý smer jazdy aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Viaceré zastávky sú napríklad na križovatkách alebo v ich tesnej blízkosti. Tam by autobusy nesmeli parkovať, ak by to nemali vyslovene povolené. Rovnako to platí pre tesnú blízkosť priechodu pre chodcov, pripájací alebo odbočovací pruh a podobne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu