Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pri diaľničných rýchlostiach o niečo tichší, pružnejší a menej smädný.
BRATISLVA. Súčasná Grand Vitara je na trhu už 6 rokov, no dizajn karosérie aj interiéru celkom dobre odoláva času. Turbodiesel objemu 1,9 litra od Renaultu má však najlepšie roky za sebou. Aby s ním Grand Vitara vydržala do konca životného cyklu súčasnej generácie, automobilka Suzuki ho podrobila rozsiahlej modernizácii.
Kvôli nevyhnutnému splneniu emisnej normy Euro 5 motor dostal nové turbo, škrtiacu klapku, vstrekovanie, sacie aj výfukové potrubie a EGR ventil. Výsledkom sú okrem čistejších plynov aj ďalšie pozitíva. Použitím nového turbodúchadla mu konštruktéri pomohli zlepšiť pružnosť . Maximálny krútiaci moment 300 Nm teraz vrcholí v širšom rozsahu otáčok od 1750 – 2500 1/min. Predtým to bolo pri 2000 1/min.
Dlhšia päťka pomohla
Upravené boli tiež prevody. V prípade manuálnej prevodovky má Grand Vitara len päť prevodových stupňov, takže predĺženie najmä posledného bola nevyhnutnosť. Z hľadiska spotreby aj hlučnosti pri jazde po diaľnici. Vzhľadom na dosahované otáčky 3000 1/min pri rýchlosti 130 km/h by mu vôbec neublížil aj ťažší prevod.
Úplne najlepší by bol šiesty rýchlostný stupeň. To je tiež dôvod, prečo sa s týmto autom dá jazdiť úspornejšie v meste než ustálenou rýchlosťou po diaľnici.
Spotrebuje o liter menej
Zatiaľ čo mimo mesta, s prevažnou väčšinou diaľnice sa spotreba blížila k osem litrovej hranici, v meste sme dokázali jazdiť za 6,8 l/100 km, čo je hodnota akú výrobca píše pre kombinovaný režim.
Na auto s integrovaným rámom, permanentným pohonom všetkých kolies a s 5-rýchlostnou prevodovkou je to dobrá hodnota.
Spotreba mimo mesta teda klesla o necelý liter než v prvom našom teste súčasnej Grand Vitary z roku 2006. Automatická prevodovka v kombinácii s naftovým motorom sa do Grand Vitary nedodáva.
Na výber je len v kombinácii s benzínovým motorom 2.4, aj to len 4-stupňová. Úprava prevodov mala pozitívny vplyv aj na hluk poháňacej jednotky, ktorý je o poznanie tichší, hoci skôr dôslednejšie odizolovaný od kabíny než kultivovaný. Dynamika motora zodpovedá parametrom. Nie je to trhač asfaltu, ale ani ho nemusíte pri predbiehaní tlačiť očami dopredu. Z pohľadu servisu teraz poteší monitorovanie životnosti motorového oleja.
Medzi SUV dominuje v teréne
Po konštrukčnej stránke je Grand Vitara jeden z posledných mohykánov, ktorý využíva samonosnú karosériu vystuženú integrovaným rámom. Na rozdiel od bežných zástupcov segmentu SUV, ktorým sa snaží konkurovať, je to teda nekompromisný „teréniak“ s redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.
Podvozok je síce tvrdší v porovnaní s konkurenciou, posádku o niečo viac vytrasie, ale podstatne viac aj znesie. Mohutné nápravy a tuhá karoséria sú odolnejšie voči jamám, parkovaniu na obrubníku, vyjazdeným roletám v asfalte.
Od nášho prvého testu naftovej verzie sa zmenila ešte jedna podstatná vec. Zadné bubnové brzdy nahradili kotúče, ale to nie je novinka. K tejto zmene došlo už v roku 2008.
Ubudla rezerva na zadných dverách
Novinkou v rámci inovácie je teraz možnosť zbaviť Grand Vitaru rezervy na zadných dverách, čo je vymoženosť len najvyššej výbavy. Vozidlo síce príde o jeden z charakteristických offroadových prvkov, ale majiteľ tým získa niekoľko výhod. Odkrytá zadná časť dostane modernejší vzhľad.
Celková dĺžka auta sa skráti o 200 mm, vďaka čomu si Grand Vitara vystačí s kratším parkovacím miestom a vďaka lepšiemu výhľadu cez zadné okno sa s ňou bude ľahšie manévrovať.
Škoda len, že sa výrobca už nepohral aj s otváraním piatych dverí, ktoré sa stále odklápajú do strany. Praktickejšie by bolo vyklápanie dohora, pretože takto ak chcete vybrať niečo z kufra, stále si musíte nechať priestorovú rezervu za autom. Namiesto rezervy má takáto verzia lepiacu sadu na opravu defektu.
kupujem - nekupujem
(Michal Karpat)
Suzuki Grand Vitara - základné údaje
Motor | 1.9 DDiS 4x4 |
zdvihový objem [cm3] | 1870 |
výkon [kW/k] | 95/129 |
pri otáčkach [1/min] | 4000 |
krútiaci moment [Nm] | 300 |
pri otáčkach [1/min] | 1750-2500 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 170 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 13,2 |
nameraná spotreba [l/100 km] | 6,8/8,0 |
emisie CO2 [g/km] | 179 |
batožinový priestor [l] | 398 |
cena modelu od [€] | 25.800 |