Robili sme rozcvičku s autom na snehu
Prvý sneh a mrazy sú jasným signálom na zmenu štýlu jazdenia. Nie sneh, ale vodiči si komplikujú život, pretože nevedia ešte odhadnúť schopnosti svoje aj auta. Môžu sa to naučiť na parkovisku. My máme každoročnú rozcvičku za sebou. Pre viac informácií a infograf kliknite sem.
Na snehu jazdite jemne. Dosiahnete viac
V meste, na horských priechodoch alebo parkoviskách lyžiarskych stredísk mávajú šoféri problém s rozbiehaním a vyjdením do kopca. Až ten, kto sa naučí s autom jemne narábať a pozorovať jeho reakcie pri rozbiehaní, môže snívať o zvládnutí šmyku.
Ako bezpečne predbiehať na snehu
Rovná zasnežená cesta je rovnako nebezpečná ako zákruta. Najmä ak šofér pri predbiehaní alebo zmene jazdného pruhu robí prudké pohyby a uberie plyn. Veľkým nebezpečenstvom je sneh v strede cesty.
Ako opustiť diaľnicu a neskončiť v poli
Ranný sneh sa na rýchlostnej komunikácii R1 roztopil. Napriek tomu majiteľ bordového Clia kombi skončil ďaleko v poli aj s autom. Výjazd zo štvorprúdovky do Šale bol na rozdiel od rýchlostnej cesty šmykľavý.
V zimnom období si veľa šoférov po pár kilometroch zvykne na vysokú rýchlosť v priamych diaľničných pruhoch. Niektorí si však neuvedomia , že na bezpečné odbočenie v zasneženom odpájacom pruhu potrebujú znížiť rýchlosť podstatne viac ako v lete.
Ako zdolať zasnežený kopec? Jednoduchá vec
Každý motorista túži zvládať auto v šmyku. Väčšina majstrov volantu však nevie ako vyjsť do kopca bez prešmykujúcich kolies. Na oko triviálne vychádzanie do kopca je pre niekoho neprekonateľná vec, pritom cit takto získaný, pomáha aj pri zvládaní šmyku.
Dole kopcom na snehu: Pomaly alebo šmykom
Čím nižšiu rýchlosť má auto na začiatku krátkeho strmého kopca, tým ľahšie sa vodič vyhne inému autu alebo zastaví.
Lepšie je schádzať po nevyšmýkanom okraji cesty, ale treba dať aj pozor na zradnú krajnicu. Pod napluhovaným snehom môže byť odskok. V strmých uličkách mesta sa treba presvedčiť , či dole nestojí skrížené auto. Ak je cesta voľná...
Ako nenaraziť do prekážky? Vyhnite sa jej
Najčastejšiemu typu dopravných nehôd v kolónach sa dá zabrániť správnou reakciou aj pri nedostatočnom priestore na zabrzdenie.
Veľa vodičov jazdí v malých rozostupoch medzi autami, že pri nečakanom zastavení auta vpredu nezostane priestor na bezpečné zastavenie. Na snehu a poľadovici je situácia o to horšia, že brzdná dráha je trikrát dlhšia. Stúpiť na brzdu a čakať na náraz považujte za najhoršiu možnosť. Radšej treba hľadať miesto vedľa prekážky.
Šmýkanie na ručnej brzde je zábavné, aj užitočné
Ručná brzda pôsobí na mnohých vodičov magickou silou. Otáčanie na ručnej býva témou chlapských rozhovorov a ručná brzda je základným nástrojom každého fanúšika rely.
Každý aspoň z času na čas zatúži potiahnuť páku medzi sedadlami a vychutnať si zrýchlenú otočku. Niekedy dokáže šmyk na ručnej výdatne pomôcť skrátiť oblúk, otočiť auto a nasmerovať ho skôr tam, kde treba.
Rozcvička s autom na prvom snehu
Bielu cestu treba s autom privítať a osvojiť si základné návyky. Napríklad, že auto s pohonom všetkých kolies sa výborne rozbieha, ale brzdí rovnako ako automobil s jednou poháňanou nápravou.
V zime šetrí, kto jazdí
Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček. Viac sa dočítate tu.