NICE. Hoci sa Toyota s Avensisom slušne etablovala v strednej triede, tretia generácia nastúpila v roku 2009, keď zúrila prvá vlna krízy a celá kategória klesla o 20 percent. Kým v roku 2009 firemný vozový park tvoril 60 percent zo všetkých predaných áut v triede, v roku 2011 vzrástol podiel fleetu na 75 percent.
Z tohto koláča zostal Avensisu stále menší kúsok, preto sa Toyota rozhodla konať. Zhrnuli názory zákazníkov a médií, špecifiká firemných vozidiel a stanovili si úlohy. Výsledkom práce je konečne dynamickejší dizajn, nová zadná časť sedanu, lepšie odhlučnený a krajší interiér, zlepšené výbavy, prepracovaný posilňovač riadenia, lepšia ovládateľnosť auta, vylepšené motory.
Samozrejme LED-ky
Z vonkajších zmien najviac upúta mohutnejšia vrchná mriežka a pod ňou spodný nárazník s veľkým otvorom v strede na nasávanie vzduchu. Nové denné svetlá integrované v predných reflektoroch osviežujú dizajn, tie krajšie LED dostanete za príplatok.
V zadnej časti pribudla chrómová lišta nad značkou. Menej viditeľné zmeny na tvaroch karosérie zlepšili aerodynamiku a počuteľne znížili vonkajší hluk. Pohodou jazdy a tichom je Avensis, hoci na to nevyzerá, opäť bližšie k Lexusu.
Štandardná výbava stúpla
Zmeny v interiéri nie sú pokrokové, ale potešia. Žltú farbu podsvietenia číselníkov nahradila biela, stredová konzola dostala pestrejšie farby a nové rozmiestnenie ovládačov. Sedadlá Avensisu nikdy nevynikali bočným držaním tela, preto ich zlepšili. Nové farebné kombinácie obloženia a čalúnenia zosvetlili interiér a všetky štyri stupne výbavy (Terra, Luna, Sol , Premium) dostali lepšiu štandardnú výbavu.
Napríklad základná Terra má výbavu rozšírenú o denné svetlá, USB vstup a nové čalúnenia, výbave Luna pridali strieborný povrch stredovej konzoly, 16 palcové zliatinové disky a multimediálny systém Toyota Touch rozšírili o zadnú parkovaciu kameru.
Výbave Sol pribudlo v štandarde čalúnenie sedadiel v kombinácii alcantara- koža, tmavé 17 palcové zliatinové disky a bi-xenónové svetlá s adaptívnym osvetlením AFS. K najvyššej výbave Premium dostanete v základe perforované kožené čalúnenie sedadiel, tmavé 18 palcové zliatinové disky kolies, svetlá AFS, navigačný systém Touch& Go Plus a zadné parkovacie senzory.
Efektívnejšie zatáča
Jazdné vlastnosti predchádzajúceho modelu sa dočkali nelichotivých hodnotení hlavne v oblasti ovládania, agility a charakteru riadenia. Nový model prišiel preto s vystuženou karosériou, ktorá má zabezpečiť lepšiu odozvu pri riadení. Vylepšené aerodynamické vlastnosti a lepšie odhlučnenie od motora sme pri jazde skutočne spozorovali. Napriek pneumatikám s nízkym valivým odporom bolo auto tiché, bez hluku a vibrácií od povrchu ciest.
Prekážala nám iba podlaha pred plynovým pedálom, ktorá pod pätou tvorila hrb, čo rušilo ako zahnutý koberec. Riadenie s novým elektrický posilňovačom má teraz strmší prevod, čo automaticky šoférovi navodí pocit presnejšieho ovládania a lepšej odozvy na natočenie volantu.
Upravili najmä diesel
Nakoľko v predaji vedú naftové motory, najväčšie úpravy sa dotkli dieselového agregátu 2,0 D-4D, ostatné prešli len kozmetickými zmenami. Odľahčenie, zníženie trenia a zvýšenie účinnosti spaľovania znamenajú tichší chod a nižšie emisie CO2 – 119 g/km pre sedan.
Vodič zo všetkého asi najviac pocíti zvýšenie krútiaceho momentu z 234 Nm na 280 Nm už pri 1400 ot./ min a hlavne odstránenie veľmi tupého nábehu výkonu v nízkych otáčkach. Pre použitie na krátkych trasách sľubuje výrobca rýchlejšie zohrievanie na pracovnú teplotu.
Papierová spotreba klesla na 4,6 l /100 km, nám pri prvých a dynamických testovacích jazdách ukázal počítač údaj 6,4 l/100 km. Vyskúšali sme aj benzínový motor 1,8 l s výkonom 147 koní a kombinovanou spotrebou 6,6 l/100km. Výkon sme si v papieroch museli overiť, lebo reálne sme ho necítili, jazdiť sa sním dalo len po vytočení do vyšších otáčok a to sa zase odrazilo na spotrebe, ktorá narástla na vyše 11 litrov. Tento motor v Avensise neodporúčame.
Bezpečne do ťažkých čias
V štandardnej výbave všetkých modelov je v podstate kompletný bezpečnostný balík s ABS, trakčnou kontrolou, stabilizačným systémom VSC a balíkom vankúšov, vrátane kolenného airbagu. Systém na zamedzenie kolízie PCS, adaptívny tempomat a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu sú dostupné iba v najvyššej verzii Premium so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Avensis to nemá ľahké, pretože na trh príde vždy, keď úraduje kríza, preto Toyota na podporu v ťažkom období znížila uvádzacie ceny v rozsahu od 3.200 eur do 3.900 eur. Základný sedan Terra s motorom 1,6 Valvematic začína na cene 19 900 eur.
Avensis je ako dobrý žiak, ktorý si splnil svoju úlohu a dotiahol sa na stanovenú latku. Vzhľadom na masívny nástup konkurencie však stále čakáme na to, kedy tú latku aj výrazne preskočí a ukáže svoj talent. Snáď pri novej generácii. Tá súčasná po facelifte je vlastne len z dobrého lepšie auto.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Toyota.
Technické údaje - benzínové motory
(údaje v zátvorkách platia pre kombi)
Verzia | 1,6 VV | 1,8 VV | 2,0 VV |
Zdvihový objem (cm3 ) | 1598 | 1798 | 1987 |
Maximálny výkon (kW/ot.min-1 ) | 97/6400 | 108/6400 | 112/6200 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.min-1) | 160/4400 | 180/400 | 196/4000 |
Prevodovka | 6 M/T | 6 M/T – MDS | 6 M/T –MDS |
Max. rýchlosť ( km/h) | 200 (195) | 200 (200) – 200 (200) | 205 (200) – 205(200) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 (10,6) | 9,4 (9,7) -10,4 ( 10,7) | 9,0 (9,3) – 10,0 (10,3) |
Spotreba mesto ( l/100km) | 8,5 (8,5) | 8,6 (8,6) – 8,6 (8,6) | 9,2 (9,2) – 9,1 (9,2) |
Mimo mesta ( l/100 km) | 5,3 (5,4) | 5,4 (5,4) – 5,5 (5,5) | 5,6 (5,6) – 5,7 (5,8) |
Kombinovaná ( l/100 km) | 6,5 (6,5) | 6,5 (6,6) – 6,6 (6,7) | 6,9 (6,9) – 6,9 (7,0) |
Emisie CO2 kombinované ( g/km) | 150 (151) | 152 (153) – 153 (154) | 161 (162) – 160 (161) |
Objem palivovej nádrže | 60 | 60 | 60 |
Technické údaje - dieselové motory
(údaje v zátvorkách platia pre kombi)
Verzia | 2,0 D-4D | 2,2 D-4D | 2,2 D-CAT 150 | 2,2 D-CAT 180 |
Zdvihový objem (cm3 ) | 1998 | 2231 | 2231 | 2231 |
Maximálny výkon (kW/ot.min-1 ) | 91/3600 | 110/3600 | 110/3600 | 130/3600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.min-1) | 310/1500-2400 | 340/2000-2800 | 340/2000-2800 | 40/2000-2800 |
Prevodovka | 6 M/T | 6 M/T | 6 A/T | 6 M/T |
Max. rýchlosť ( km/h) | 200 | 210 | 205 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 (10,0) | 8,9 (9,2) | 9,5 (9,8) | 8,5 (8,8) |
Spotreba mesto ( l/100km) | 5,6 (5,6) | 7,0 (7,1) | 7,9 (8,0) | 7,4 (7,5) |
Mimo mesta ( l/100 km) | 4,0 (4,0) | 4,5 (4,6) | 5,3 (5,5) | 4,9 (5,1) |
Kombinovaná ( l/100 km) | 4,6 (4,6) | 5,4 (5,5) | 6,2 (6,4) | 5,9 (6,0) |
Emisie CO2 kombinované ( g/km) | 119 (120) | 143 (147) | 165 (170) | 155 (159) |
Objem palivovej nádrže | 60 | 60 | 60 | 60 |
Autor: Katarína Chválová