SME
reklama

Chýbajúce značky nútia ísť po diaľnici 80-kou

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov.

(Zdroj: Michal Trško)

Na diaľnici D1medzi Bratislavou a Trnavou vás dopravné značenie núti ísť 80-kou v pravom jazdnom pruhu aj niekoľko kilometrov. Obmedzenie môžu zrušiť len modré značky, ktoré tam však nie sú.

Na začiatku väčšiny výjazdov z diaľnice D1, či už na iné cesty alebo na odpočívadlá, je najvyššia povolená rýchlosť v pravom pruhu obmedzená na 80 km/h.

Keď je značka, ktorá obmedzí rýchlosť, pred výjazdom na inú cestu, jej platnosť sa končí hneď za výjazdom. Každá križovatka, a tou je aj výjazd z diaľnice na inú cestu, ruší platnosť väčšiny dopravných značení. Výjazd na odpočívadlo však križovatkou nie je a obmedzenie rýchlosti platí aj za ním.

01.jpg
Rýchlostné obmedzenie pred odpočívadlom Zeleneč.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Výjazdy a vjazdy sú prikrátke

Na diaľnici obmedzili rýchlosť pre pravý pruh dopravnou značkou, ktorá sa oficiálne nazýva Obmedzenie v jazdných pruhoch.

Mnohí vodiči kritizujú už samotné obmedzenie rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h, aj keby malo platiť na krátkom úseku výjazdu z diaľnici či vjazdu na ňu. Jazdia tam rýchlejšie alebo sa v rozpore s predpismi preradia do stredného jazdného pruhu.

"Sú technické normy, ktoré hovoria, aká má byť dĺžka spomaľovacieho a zrýchľovacieho pruhu na diaľnici. Tým, že celá D1-ka medzi Bratislavou a Trnavou je provizórna, budovali sa tam kratšie spomaľovacie a zrýchľovacie pruhy. Nerobili sa na normovú rýchlosť 130 km/h, ale len na 80 km/h," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ktorá značka čo ruší

"Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Klasická značka s číslom uprostred a červeným okrajom teda ruší platnosť predchádzajúcej okrúhlej značky, ktorá obmedzila rýchlosť, na značku Obmedzenie v jazdných pruhoch však nemá žiadny vplyv.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť s číslom 110 je zvyčajne za každým odpočívadlom či vjazdom na diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Drvivá väčšina motoristov ju vníma ako značku, ktorá ruší rýchlosť 80 km/hod v pravom jazdnom pruhu. Podľa predpisov to tak však nie je.

"Platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov, a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej alebo príkazovej značky," píše sa vo vyhláške.

Keďže rýchlosť 80 km/h nič neruší, aj na miestach, kde ďalšia značka určuje najvyššiu povolenú rýchlosť 110 km/h, smie ísť vodič oficiálne najviac 80-kou v pravom jazdnom pruhu.

02.jpg
Za vjazdom na Zeleneč je 110-ka, ale 80-ku nič nezrušilo.
Foto: Michal Trško

Chýbajú modré značky

Ak by vodiči mali dôsledne dodržiavať dopravné predpisy, za odpočívadlom Triblavina by v pravom pruhu mali jazdiť predpísanou rýchlosťou 80 km/h až po výjazd na Senec. Aj za odpočívadlom Zeleneč musí ísť v pravom jazdnom pruhu najviac 80 km/h niekoľko kilometrov, až po výjazd Voderady.

V oboch prípadoch chýba modrá obdĺžniková značka s tromi zvislými šípkami vedľa seba bez symbolu dopravného obmedzenia.

Török potvrdil, že úmyslom NDS nebolo obmedzovať rýchlosť na 80 km/h v niekoľkokilometrových úsekoch a sľúbil, že dá situáciu preveriť.

03.jpg
Ani za výjazdom zo Zelenča sa 80-ka nekončí, napriek značke v kríkoch.
Foto: Michal Trško

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu