BREZNO. Nový Hyundai Santa Fe najskôr upúta vyváženejším dizajnom bez výstrelkov. Oproti menším súrodencom poslednej generácie vozidiel značky Hyundai vyzerá Santa Fe civilizovanejšie a nesnaží sa ohúriť prvoplánovo. Máme na mysli najmä dizajn svetiel alebo línie okolo blatníkov.
Karoséria pôsobí ako homogénny celok, na ktorom nie je nič navyše. Napokon v tejto veľkostnej triede sa to patrí a Santa Fe má za úlohu aj reprezentovať. Pri pohľade zozadu možno nájsť v dizajne inšpirácie iných značiek (BMW a AUDI), avšak spredu má Santa Fe vlastnú tvár.
Keď sa pozriete spätne na všetky tri generácie Santa Fe, zistíte obrovské medzigeneračné rozdiely v dizajne a technike auta. Z praktického hľadiska poteší, že nová karoséria má podstatne nižší aerodynamický hluk a pocitovo podstatne vyššiu tuhosť ako predchodca.
UPOZORNENIE: Vo videu je nesprávne uvedená základná cena od 28.000 eur. Správne je od 31.990 eur. Ospravedlňujeme sa.
Venovali pozornosť stavbe
Po týždňovom teste ešte nového auta s vyše 1000 najazdenými kilometrami máme pocit, že pruženie by mohlo byť na jamách trochu mäkšie. Podvozok pekne zvláda prepruženia a vlny na cestách, ale nepodarenú záplatu alebo dieru na ceste príliš neodfiltruje.
Možno za to môže 19 palcové obutie a snaha konštruktérov, dať podvozku nemecký charakter. Poctivú stavbu auta cítiť vo všetkých smeroch od tuhosti karosérie až po vyhotovenie detailov. Napríklad v ľahkom teréne pri prekrížení náprav cítiť vysokú tuhosť karosérie, lebo od dverí ani od prístrojovky nepočuť ani len náznak vŕzgania. Napokon samotné zatváranie dverí napovie veľa o vysokej kvalite.
Hyundai nezabudol ani na natiahnutie spodného lemu dverí a prídavné tesnenie, aby sa nešpinili prahy. Svetlá už netrpia slabým účinkom, kritizovaným u modelov i40 a majú triezvejší tvar.
Priestor všade okrem stredu
Kokpit nesie črty súčasných modelov značky, má vysokú kvalitu materiálov a spracovania detailov. Pre šoféra najpodstatnejšie odkladacie boxy vo dverách a pred radiacou pákou majú výborný tvar a hlavne sú užitočné. Veľký je tiež box medzi prednými sedadlami.
Aj pri panoramatickom strešnom okne s elektrickým zaťahovaním rolety ostalo miesto nad hlavami. Asymetricky delené zadné sedadlá v druhom rade sú pozdĺžne posuvné, majú nastaviteľný sklon operadla avšak úzke stredné sedadlo.
Dve krajné sú možno až príliš priestranné a rozšafné a stredné tým trpí. Čiže pre štyroch veľkých dospelých je Santa Fe stavané aj na dlhú cestu. Zvlášť výborne je odhlučnená zadná časť auta.
Úžitok z auta zúročuje kufor s objemom 534 litrov po zaťahovaciu roletu. Je veľmi široký a pod dnom má veľmi zmysluplné odkladacie priestory.
Brzdí ako šialený
Prvý kontakt s autom vyvolal množstvo pozitívnych emócií a podporili to aj fakty. Santa Fe zabrzdilo zo stovky na dráhe len 36 metrov. Napriek tomu, že šesťstupňový automat je klasika a žiadny dvojspojkový trhák, auto zrýchlilo lepšie ako udáva výrobca. V slalome sme dosiahli rýchlosť prejazdu okolo kužeľov ako s kompaktným autom a páči sa nám výhľad z miesta vodiča.
Automobilka napreduje míľovými krokmi a zúročila to na dôležitom SUV, ktoré sa môže pokojne postaviť nemeckej konkurencii. Má na to všetky predpoklady vrátane ceny, hoci v nami testovanom aute už bola výbava, ku ktorej ťažko niečo dokúpiť. U iných konkurentov by to bola základná cena.
Hyundai Santa Fe 4x4 2,2 CRDi 6 AT Premium
Cena modelu od (eur) | 31.990 |
Cena test. verzie od (eur) | 33.990 |
Cena test. Auta (eur) | 43.390 |
Motor | 2,2 CRDi |
Objem (cm3) | 2188 |
Výkon (kW(k)) | 147 (200) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3800 |
Krútiaci moment (Nm) | 431 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 2000 |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 6 |
Servisný interval (km/rok) | 20 000/1 |
Dĺžka (mm) | 4600 |
Rázvor náprav (mm) | 2700 |
Základný objem kufra (l) | 534 |
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 1200 km |
Priemerná spotreba | 7,9 l/100km |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 8,82 s |
Brzdná dráha 100 km/h | 36 m |
Čas v ISO slalome | 14,24 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 4,1 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 4,4 s |