SME
reklama

Model 208 R2 je najlepší Peugeot, aký sme šoférovali

Priamo na tratiach významnej francúzskej Rallye du Var sme šoférovali továrenský špeciál určený pre novú generáciu automobilových súťaží.

V ostrých serpentínach bol malý Peugeot doma. Najkrajšie je však brzdenie pred zákrutou a výjazd pod plným plynom von.V ostrých serpentínach bol malý Peugeot doma. Najkrajšie je však brzdenie pred zákrutou a výjazd pod plným plynom von. (Zdroj: Peugeot)

Jazda s ľahkým a zábavným autom preverí umenie šoféra a spôsobuje obrovskú radosť.

NICE. Nedeľný príchod do mesta Saint Maxime na francúzskej riviére dýchal práve sa končiacou Rallye du Var. V protismere sme míňali obytné autá a dodávky s prívesmi a súťažnými autami. Na všetkých boli vidieť stopy náročnej rely v sychravom počasí.

Napriek atmosfére, ktorá avizovala koniec rely, bolo vo vzduchu cítiť, že hlavný program sme nezmeškali. Športové oddelenie značky malo deň po skončení rely predviesť svoj model zákazníkom a len hŕstke novinárov.

Preto sme hneď ráno zamierili do hôr vyskúšať najnovšiu zbraň značky v rely. Už vozový park malých francúzskych "hot hatch" okolo hlavného stanu veštil, kto všetko sa sem zišiel.

Pretekári a súčasní piloti iných konkurenčných áut prišli skúsiť konkurenciu a zrejme svoje budúce športové náradie. Na test bola vyhradená rýchlostná skúška v lese na úzkom asfalte a jazda s továrenským pilotom Bryanom Bouffierom, ktorý akoby na objednávku cez víkend s 208 R2 zvíťazil v triede. Záujemcom mal ukázať, čo nové náradie dokáže.

Peugeot 208 R2 budí rešpekt

Napriek neveľkému výkonu 136 kW budí 208 R2 rešpekt, pretože vo svojej podstate je to čistokrvné auto skupiny A, po novom teda R2.

Na tvrdo uložený motor aj nápravy, upravené pruženie, sekvenčná prevodovka, kompletne prepracovaný motor s výfukovými zvodmi nad prevodovkou a zmenené sedenie robia z 208 R2 skutočné pretekárske auto.

Ani brzdy nemajú nič spoločné so sériovým modelom. Už len naštartovať a hlavne pohnúť sa v depe vyžaduje od vodiča veľkú dávku zručnosti. Našťastie, bez hanby a zdochnutia som vyštartoval na trať.

Peugeot Sport liečil šokom

Nie je jednoduché pilotovať špeciál na úzkej ceste a hneď v rýchlejšom tempe, pretože radenie je iné než bežné, v aute je úplne iný posed a odlišné vnímanie jazdy. Pri takomto teste sa počíta s tým, že vodič už sedel v poriadnom pretekárskom aute a má veľa odjazdené.

Inak by na sedadle spolujazdca asi ťažko obsedel Xavier Panseri, navigátor Bouffiera. S neobyčajným pokojom a rozvahou ukázal všetky dôležité prvky a obsluhu. Tep aj napätie pred štartom upokojili spomienky na rely v Poľsku, kde sme pretekali na jednej rely.

Xavier hneď vedel, že to bolo vtedy, kedy im v prvej rýchlostnej skúške prvého dňa vypovedal motor a nastúpili až v druhom dni a vyhrali.

Mechanik dal povel na štart a ja teraz vyhrám, ak sa vôbec pohnem spod stanu. Obsluha tvrdej spojky je na celom pretekaní tá menej príjemná záležitosť.

Po dvesto metroch od tímového zázemia dostávam pokyn šliapnuť na plyn. Sekvenčná prevodovka fascinuje a láka radiť veľmi často.

Aj na Peugeote odchovaný svetoznámy jazdec Francois Delecour bol pozrieť na test. Nakoľko je tu doma a býva nedaleko, prišiel na dvoch kolesách. Bicykle sú jeho druhá vášeň. Tu jednodcuho žije, lebo večer sa v reštaurácii ukázal iný špičkový jazdec Freddy Loix..

Častejšie ako treba, ale je to zábava. Prvý kilometer mám problém vnímať trať a hoci Xavier sľúbil, že skúška je bez prekvapení, stále neviem poriadne čítať a predvídať oblúky pred sebou.

Nikdy v živote mi viac nechýbal hlas spolujazdca a diktovanie rozpisu. Toto je boj medzi túžbou byť rýchlejší, vrodenou súťaživosťou a zodpovednosťou za auto aj spolujazdca.

Konečne ide 208 R2 do otočky

Každým metrom však čoraz lepšie vnímam auto a radšej brzdím pokojne, aby som nasával podvozok a nerobil si zmätky. Konečne sa objavuje ostrá serpentína (vracák) a za ňou dlhšia rovina. Tu sa dá na "oči" trochu zatlačiť a rozbehnúť Peugeot výraznejšie.

Po dvoch kilometroch mám za sebou zbytočné brzdenia, dezorientáciu na trati, ale zážitok z auta, ktoré funguje a dáva neskutočnú spätnú väzbu. Vo vrchnej časti trate je vlhký asfalt a veľa lístia s trochou blata, preto radšej uberám a na istotu podraďujem.

Pri otočke na ručnú poslúcha 208 R2 ako komisár Rex - na slovo. Xavier pripomína, že môžem motor výraznejšie vytáčať a inak je všetko v poriadku. Cestou späť ešte skúšam brzdy podstatne silnejšie ako moja odvaha.

Ukázal skutočné hranice

Štyri kilometre s továrenským špeciálom, ťažko opísať inak ako superlatívne. Asi najväčší zážitok bol z pozície šoféra a precítenia jazdy. V jednej zo zákrut som si na výjazde dovolil pritlačiť na hranicu pneumatík a auto mi dalo veľkú istotu.

Hneď po tom mi Bryan Bouffier ukázal, kde sú skutočné hranice auta. Najmä v brzdení na poslednú chvíľu. V jeho podaní sa Peugeot 208 R2 ukázal ako auto vhodné na jazdecký rast šoféra a kontrolovateľnú jazdu na limite.

Auto nastavili tak, aby jazdec dosahoval čo najkratšie časy medzi spomaľovaním a zrýchlením. Neraz išiel Bryan ešte do vnútra zákruty v brzdách a odtiaľ okamžite po plyne.

Príde nová doba

Po vzore sériového modelu Peugeot 208 uplatňuje športové oddelenie značky rovnaké princípy aj v kategórii športových vozidiel. Ľahká konštrukcia, zábava a dostupnosť má byť spoločným menovateľom modelov postavených podľa špecifikácie triedy R.

Najnovší prírastok 208 R2 vstupuje do novej éry automobilových súťaží zameranej na rozvoj talentov a radšej širšieho štartového poľa.

Peugeot Sport plánuje rozbehnúť v domácom rely šampionáte, ale aj v okolitých krajinách pohárové súťaže 208 R2, vypísané špeciálne pre toto auto.

Na zoznámenie sa s kokpitom nebolo veľa času.

Potenciál je rozhodne veľký, pretože krátko po letnom debute na skutočných tratiach rely má Peugeot Sport už 31 objednávok na nové auto od súkromných tímov. Jedno auto putuje už na východné Slovensko a ďalšie by mohli pribudnúť. Cena kompletného vozidla je 57 000 eur.

Peugeot Sport oživuje rely

Počas obeda sme mali veľkú česť sedieť súkromne s Brunom Faminom, ktorý nedávno postúpil z pozície technického riaditeľa na riaditeľa divízie Peugeot Sport. Famin začínal v športovom oddelení značky ako inžinier v roku 1989, kedy sa divízia volala ešte Peugeot Talbot Sport.

Od roku 2005 bol technickým riaditeľom a v ostatnom období šéfom projektov 208 R2 a 208 R5. Prezradil, že presne týždeň pred Rallye du Var testovali prvý kus Peugeot 208 R5, ktorý plánujú nasadiť do šampionátu IRC v druhej polovici budúceho roka.

Hneď rok po tom je v pláne víťazstvo v IRC, pričom Peugeot Sport bude po technickej stránke podporovať súkromné tímy, ale zrejme už nikdy nevstúpi do rely ako plnohodnotná továrenská značka.

Kto absolvoval prvé testovacie kilometre s 208 R5, je zatiaľ tajné, ale podľa našej dedukcie a nepriameho potvrdenia od Famina to bol Kris Meeke, ktorý je jedným z dvoch hlavných pilotov Peugeot Sport.

Druhý jazdec Bryan Bouffier práve usilovne pracuje na ladení a propagácii modelu 208 R2. Na Rallye du VAR vyhral kategóriu R2 a v celkovom absolútnom poradí obsadil neskutočné 12. miesto.

Je celkom logické, že jazdec svojej stajne v každom oficiálnom vyhlásení chváli nový Peugeot R2, ale ani za oponou neskrýva nadšenie.

Napriek nižšiemu výkonu a celkovo nižšej triede, než je S2000 alebo WRC, poskytuje 208 R2 nadšenie aj pre ostrieľaného jazdca.

"Baví ma to, lebo je výborne nastavený podvozok a auto ide veľmi presne", povedal Bouffier po príjazde do cieľa testovacej rýchlostnej skúšky. A presne také to auto je. Baví po šoférskej aj diváckej stránke. Lepšie je však byť za volantom.

Peugeot 208 R2 - základné parametre

Motor

1,6 VTi 16 V

Objem (cm3)

1598

Výkon (kW(k))

136 (185)

Pri otáčkach (ot./min.)

7800

Krútiaci moment (Nm)

190

Pri otáčkach (ot./min.)

6300

Priemer brzd. kotúčov vpredu (mm)

310 asfalt / 285 štrk

Priemer brzd. kotúčov vzadu (mm)

285

Predná náprava/uchytenie

McPherson, zosilnený stabilizátor /unibal

Zadná náprava

Jednoduchá typu H

Tlmiče

Ohlins, nastaviteľné, trojcestné

Pneumatiky na asfalt

Michelin 17/60-16´´

Pneumatiky na štrk

Michelin 16/64-15´´

Prevodovka

5-stupňová, sekvenčná SADEV

Hmotnosť vozidla (kg)

1030

Dĺžka (mm)

3962

Šírka (mm)

1739

Rázvor (mm)

2538

Rozchod vpredu/vzadu (mm)

1475/1470

Objem nádrže (litre)

60

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 597
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 086
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 933
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 910
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 098
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  2. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  3. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  4. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  5. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  6. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 1.
  8. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 167
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 363
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 309
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 414
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 911
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 633
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 317
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 846
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu