BRATISLAVA. V snahe vyrovnať sa s výzvou znižovať spotrebu automobilov spaľujúcich fosílne palivá, spoločnosti PSA Peugeot Citroën spolu so svojimi strategickými partnermi Bosh a Faurecia, pracujú na novom type hybridného pohonné ústrojenstva. Jeho súčasťou nie je elektromotor ani batérie, ale stlačený vzduch.
Relatívne jednoduchý systém pozostáva z klasického spaľovacieho motora, špeciálnej prevodovky s kompresorom vzduchu, hydromotorom a tlakovej nádoby na vzduch.
- V základnom režime funguje vozidlo ako automobil s klasickým spaľovacím motorom
- V hybridnom režime beží spaľovací motor, no zároveň stlačený vzduch roztáča hydromotor, ktorý je cez špeciálnu spojku spojený s prevodovkou automobilu.
- V čisto vzduchovom režime ZEV (Zero Emission Vehicle) spaľovací motor nebeží a kolesá vozidla roztáča len stlačený vzduch.
Rekuperácia energie – stláčanie vzduchu kompresorom do tlakovej nádoby – môže fungovať v ktoromkoľvek z troch režimov automobilu. Zároveň pri dlhšej jazde z kopca je možné zvýšiť účinok rekuperácie – brzdiť motorom/kompresorom, podobne ako u dnešných elektrických hybridov.
Výhodou, v podstate mechanického systému, je jeho oveľa nižšia konštrukčná náročnosť, ako pri elektro-hybride a možnosť jeho zabudovania do automobilov súčasnosti bez nutnosti komplexnej prestavby vozidla. Zároveň auto netrpí zvýšenou váhou, ktorú predstavujú akumulátory súčasných hybridov.
Spoločnosti pracujúce na „air-hybrid“ technológiách sľubujú priemernú kombinovanú spotrebu paliva len 2,9 litra na 100 km. Nový typ hybridnej sústavy je možné použiť rovnako v malých vozidlách, ako aj vo väčších úžitkových autách. Bokom neostáva ani ekológia pri výrobe súčiastok technológií air-hybrid, ktoré by mali byť ľahko recyklovateľné.
Ani iné automobilové spoločnosti nechcú zaspať dobu. V BMW a Toyote veria, že budúcnosť majú palivové články a nový typ batérií typu Lithium-Air, ktoré energetickou hustotou významne prekonávajú podobný parameter dnešných Li-Ion akumulátorov.