SME
reklama

Prvá jazda: Clio R.S. ubralo z brutality a pridalo na rýchlosti

Športová ikona triedy malých áut úplne zmenila charakter. Clio je použiteľnejšie na každý deň, tiché na diaľnici, komfortnejšie a pri brzdení pokojnejšie.

Až na okruhu  vynikne vrodené nadanie pre športovú jazdu. S novinkou treba zmeniť štýl radenia pri brzdení.Až na okruhu vynikne vrodené nadanie pre športovú jazdu. S novinkou treba zmeniť štýl radenia pri brzdení. (Zdroj: Renault)

GRANADA. Prvá skúsenosť so štvrtou generáciou športovo ladeného modelu s označením R.S. mi pripomenula, že treba hľadať skôr pravdu, než sa utvrdzovať v presvedčení.

Mnoho fanúšikov rýchlych áut sa nechalo počuť, že dvojspojková prevodovka a preplňovaný motor zabijú klasické Clio R.S. a bude po legende. Áno všetky tieto veci úplne zabili minulé Clio R.S., akurát, že je to nová cesta k rýchlosti.

Renault nás nechal precítiť zmeny na bežných cestách prvej triedy, v mestách, na diaľniciach, ale aj na pretekárskom okruhu Gaudix.

Video vo vyššej HD kvalite nájdete tu

Pre mňa osobne to bola zvláštna prvá jazda v skrátenej forme bez večernej prezentácie a len jazda, pretože do Granady som priletel neskôr ako ostatní. Práve rozmýšľam, že si tento trend nepokazím a z USB kľúča stiahnem iba obrázky a technické údaje.

Nejdem si o Cliu R.S. čítať a potom to v inej vetnej skladbe prepísať. Snáď odpustíte, že tu sa nedočítate to, čo inde a priestor nechám len vnemom, tak ako som Clio R.S. spoznával.

Šírku naživo zbadáte

Ráno pred hotelom čakali testovacie modely v bordovej farbe a s 18- palcovými diskami kolies. Trochu zarazil chýbajúci nápis Brembo na a brzdových strmeňoch a samozrejme novinka nevyzerá tak ostro ako predchodca s rozšírenými blatníkmi.

Teda boli sme zvyknutí na veľký rozdiel športového a bežného Clia. Teraz je to navonok s výnimkou diskov a zadného difúzora takmer jedno a to isté auto. V uliciach mesta Clio pôsobilo širšie ako na fotkách a potvrdilo, že niektoré autá vyzerajú na v skutočnosti inak.

Pozornosť však strhla iná vec a to drevený hranol uložený pozdĺž obrubníka, kde parkovali modely R.S.. V Renaulte zrejme poznajú šikovnosť novinárov pri parkovaní a tiež vedia, že 18 palcové disky sú asi jediná vec, ktorá môže pohyb v meste sťažiť, pretože s automatom jazdíte ticho ako v bežnom rodinnom aute.

Kokpit vyzerá luxusnejšie, na každý deň je užitočnejší ale stratil čaro ostrého hot hatch. Páky radenia sa našťastie neotáčajú s volantom.

Prevodovka si šetrí sily

Kožou potiahnuté sedadlá a vyzdobený až miestami prezdobený interiér nedávajú v meste pocítiť charakter auta. Hneď po prvom pohnutí siaham na hliníkovú páčku pod volantom a skusmo preraďujem.

Prevodovka si dala trochu načas, akoby auto vedelo, že je v meste a preradila veľmi pozvoľne. Na druhé preradenie siaham po páke pre potvrdenie správnosti radenia na vyšší stupeň smerom dozadu a podraďovania smerom dopredu.

Veľmi podstatným detailom sú páky radenie pod volantom prichytené na konzole a nie na volante. Dve veľmi zásadné veci poznávam už po 342 metroch jazdy.

ico

Stojí za zmienku . . .

Ventilový rozvod nového štvorvalca s variabilným časovaním ventilov poháňa poctivá reťaz, palivo sa sekvenčne vstrekuje pod tlakom 150 barov a hlava valcov aj blok motora sú pre úsporu hmotnosti z hliníkovej zliatiny. Pri kompresnom pomere 9,5:1 sú maximálne otáčky s preplňovaním turbom nastavené na 6500 za minútu a krútiaci moment 240 Nm ožije pri 1750 otáčkach. Riadeniu musí stačiť elektrický posilňovač a na natočenie kolies z jednej krajnej polohy do druhej stačí 2,67 otáčok volantom. Stabilizátor zadnej nápravy má priemer až 28 mm a tlmiče dostali po vzore pretekárskych integrovanú vyrovnávaciu nádržku. Predné kotúče majú priemer 320 mm a musia zvládnuť ubrzdiť 1204 kilogramov vážiace auto aj z rýchlosti 230 km/h. Clio R.S. má pomerne malú nádrž len 45 litrov a podľa výrobcu má spotrebovať priemerne len 6,3 l/100km. Ak si objednáte Clio R.S. rozlúčte sa s ťažným zariadením, lebo to sa k nemu nedá objednať.

Z podvozka cítiť tuhosť v štýle R.S, teda tvrdosť ale nie poskakovanie a vytriasanie posádky. Toto boli presne tie prvé kilometre kedy sa cítim ako špongia , ktorá chce nasať auto do seba. Problém robia póry upchaté fixnou predstavou o tom, ako by malo auto ísť a zabúdam mu dať priestor.

Hlavne riešim prevodovku EDC, ktorá si ma chvíľu mapovala a potom zistila, že pri spomalení chcem aj podraďovať. V bežnom režime je EDC excelentná s jemnejším pohýnaním než v dieselovom Megane, takže s Cliom R.S. môže jazdiť aj odporca čohokoľvek rýchleho.

Dlhú jazdu si krátim preraďovaním hore-dole a počúvam pleskot vo výfuku. Clio už na bežnej ceste dorovnáva konkurenčné kombinácie prevodovky DSG a turbodúchadla od koncernu VW. Dokonca zvuk sa mi zdá ešte ostrejší s postupným prepínaním auta do športového režimu.

Žiadne serpentíny len diaľnice vedúce k okruhu stačili na to, aby som Clio R.S vnímal oproti predchodcovi ako podstatne užívateľsky priateľskejšie než predchodca.

Na RS monitore môže vodič vidieť výsledky svojej jazdy na konkrétnom okruhu a celkom podrobne analyzovať jazdu.

Strhne pozornosť na jazdu

V priamom kontraste s vystaveným predchodcom vyzerá novinka fakt nabrúsene a hlavne široko. Kým mám v hlave otázky ohľadom okruhu a rýchlo nazerám z tribúny na jeho tvar, vôkol počúvam ako si všetci v aute pustili do reproduktorov zvuk motocykla, Nissanu GTR alebo inú voľbu v palubnom systéme.

Och aký som z vynechanej večernej prezentácie šťastný a všetky tieto nepodstatné hračky idú bokom. Dokonca mi je jedno aj celý R.S. monitor, ktorý okrem kamery dokáže mnohé z toho, čo naša testovacia telemetria.

Ako ho cez počítač postupne spoznávam, zdá sa, že by dokázal na okruhu pôsobiť na jazdca výchovne.

Naživo vyzerá zozadu Clio R.S. veľmi príťažlivo a športovo. Najmä vysunuté blatníky z profilu karosérie mu pristanú

Štartovací program Launch Control skúšam aktivovať ako v Porsche zatlačením brzdy a potom plynu na podlahu. Akurát po rade Michala Karpata, ktorému to už vysvetlili, musím presunúť páku do manuálneho radenia a potiahnuť obe páčky k sebe. Potom stačí pustiť brzdu a držať plyn na podlahe. Ostatné pre efektívny štart vyrieši elektronika šetriac čas aj auto. Smerom hore radí prevodovka výborne a podľa očakávania vo zvukovom sprievode plesnutia do výfuku. Pomaly sa zvukom začínam cítiť ako v Megane R.S..

Vyžaduje zmenu myslenia

Pri podradení má dvojspojková EDC tradičný neduh takýchto prevodoviek , ktoré chvíľku váhajú ak majú pripravený vyšší stupeň na druhom hriadeli a vy zrazu zabrzdíte a okamžite idete podradiť.

Toto je bod, kedy treba zmeniť štýl jazdy na okruhu a začať brzdiť, až potom "ukladať" prevody smerom dole. Z klasickej prevodovky a zo strachu sme zvyknutí radiť skôr lebo máme veľa práce s pedálmi a radením.

Úplne iná charakteristika motora, ktorý stratil špičku predchodcu a zosilnel v širokom spektre otáčok..

Tu je na všetko čas. Navyše netreba hnať motor do otáčok lebo k 200 koňom sa cez krútiaci moment 240 Nm dostane podstatne skôr ako u predchodcu.

Miestami dosiahne motor maximálne otáčky nad očakávanie rýchlo a k slovu sa dostane obmedzovač. Zvlášť pri výjazde zo zákrut zasahoval obmedzovač otáčok pomerne často. Vtedy si prevodovka v manuálnom režime RACE nedovolí preradiť a čaká na povel vodiča.

Až podvozok presvedčil

Motor, radenie a náhrada klasického samosvoru elektronickou kontrolou fungujú precízne a trochu lepšie než v konkurenčných malých hot hatch. Skutočný rozdiel však prišiel až po opretí sa do podvozka, keď mi čas na R.S. monitore poskočil z 1:37,260 na 1:35,380.

Podvozok ukázal to pravé v rýchlejších zákrutách na srdce kde netreba podraďovať iba sa nadýchnuť a trafiť dobrú stopu. Zrazu sa spod nového obalu vynorí klasické rýchle R.S., ktoré potvrdí, že Cliu R.S. neublížili, len je iné.

Pri rozlúčkovej jazde na letisko som minul odbočku a čas nahnal neplánovanou "rýchlostkou" po nejakej vedľajšej ceste s mostíkom.

Pri pohľade na asfaltovú vlnu a pri predstave 18 palcových kolies mi stuhla krv v žilách. Nič sa nestalo, Clio tadiaľ prešlo ako rely auto a ostalo mi len žmurknúť na spolujazdkyňu. Vďaka podvozku a zladenej mechanike ostalo Clio R.S. 200 EDC dôstojným nasledovníkom.

Tlmiče použité v Cliu R.S. sú na míle vzdialené obyčajným a bližšie majú k podvozkom používaným v rely. Preto dokáže byť podvozok tvrdý ale zároveň útlmom veľmi dobre spracováva nerovnosti.

Stalo sa z neho auto, ktoré vám doma skôr "prejde" ako jediné rodinné auto, pretože ani manželku nebude obťažovať s ním jazdiť.

Súdim na základe vlastnej skúsenosti, keď minulé testovacie Clio R.S. polovička nazvala "hučiakom" a jedna jazda stačila. Megene R.S. nemá potrebu strhávať na seba pozornosť cestou do obchodu a do školy preto často počujem. "Beriem si Megane, dobre? " A presne také je nové Clio R.S..

ico

Prvé dojmy

Keď som pred dvomi rokmi prišiel ako divák na miestny tuningový zraz s Renaultom Megane R.S., okamžite som dostal otázku, či som ho už "poštípal". Moje negatívne odpovede na prípadný výfuk, riadiacu jednotku alebo rozširovacie podložky vyvolali všeobecný údiv. Podľa mňa v oddelení Renault Sport pracujú podstatne múdrejší a šikovnejší ľudia a ich rýchlemu autu v takejto podobe dôverujem. Urobil som tak aj pri Cliu R.S. a neľutujem.

Okruh rozhodol

Áno minulá generácia bola možno rýdzejším športovým autom, ktoré pri tej chvíľkovej radosti na okruhu alebo za humnami dávala pocit byť bližšie k pretekárskemu autu. Svojim spôsobom to bol "racing" na doma. Nové Clio R.S. je "racing" na každý deň. Priznávam, mňa nedostane len R.S. monitor v novej podobe, ani pestré čalúnenie, ani spleť doplnkov. Kľúčovým momentom boli rýchle tiahle zákruty na okruhu Gaudix v Španielsku, v ktorých spod všetkého nového pozlátka vyplával von podvozok R.S., presne ten pocit perfektne naladeného pruženia ako v Megane R.S.

Technické parametre

Značka

Renault

Model

Clio R.S.

Motor

1,6T R.S.200

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1618

Výkon (kw(k))

147(200)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

240

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2589

Dĺžka (mm)

4090

Šírka (mm)

1732

Výška (mm)

1432

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1204

Objem palivovej nádrže (l)

45

Objem batož. priestoru (l)

300

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

8,1

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,3

Cena test. modelu od (eur)

22.290

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 155
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 747
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 838
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 810
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 549
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 585
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 490
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 364
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 741
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 356
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 994
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu