BREZNO. Porovnávací test mal uľahčiť výber spomedzi dvoch francúzskych rivalov s naftovými motormi a pritom nastal pravý opak. Jazdenie, porovnávanie a merania poukázali na veľmi malé rozdiely medzi Peugeotom s naftovým motorom 1,6 e-HDi a novým Cliom s agregátom 1,5 dCi v najsilnejšej verzii.
V cenách si nemajú obe autá čo vykrikovať, pretože Peugeot je s daným motorom o niečo prístupnejší a Renault zasa ponúka verziu s výkonom 66 kW s bohatšou výbavou. Ak plánujete kúpu malého diesela s vidinou papierovo excelentnej nízkej spotreby, počítajte s tým, že s metalízou vrazíte do auta cez 14-tisíc eur.
Renault ponúka k výkonnejšej verzii 1,5 dCi systém automatického štartovania a vypínania motora, super výbavu Dynamique, športovejšie ladený podvozok, bezkľúčový systém s kartou a štartovanie tlačidlom.
Peugeot vsadil na mäkší podvozok, jednoduchšiu výbavu ale podstatne pokročilejší systém štartovania a vypínania motora e-HDi.
Každý prišiel z inej planéty
Pridanou hodnotou oboch francúzskych áut je vlastná tvár a odlišný pohľad na vec. Ani jedno z áut nikoho nekopíruje v interiéri, má vlastné nápady a množstvo fantázie.
V Renaulte to trochu prehnali s plastovým obkladom volantu a lesklými plochami, Peugeot aj vo výbave Active+ nechal plastový veniec volantu a na prvý pohľad menej lákavé výplne dverí.
V priamom porovnaní sa nám lepšie nastupovalo na zadné sedadlá v Peugeote, pretože Renault dal zrejme prioritu batožinovému priestoru a znižujúcej sa streche.
Po týždni jazdenia sa farebne a materiálovo pestrý Renault paradoxne blížil viac mužskej náture, ako žensky ladený Peugeot.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo | peugeot 208 ehdi | Renault Clio |
Verzia | 1,6 e-HDi | 1,5 dCi |
Stav tachometra (km) | 21.178 | 12.235 |
Pohotovostná hmotnosť podľa TP (kg) | 1265 | 1279 |
Počasie počas testu | slnečno | slnečno |
Teplota (°C) | 8 | 8 |
Stabilizačný systém | nevypínateľný | nevypínateľný |
Pneumatiky | Krisalp HR2 | Continental ContiWinetrContact |
Rozmer a index pneumatík | 185/65 R15 | 195/55 R16 |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 4,5 | 4,4 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 5,3 | 5,7 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 4,8 | 4,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,83 | 11,95 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 44,55 | 41,13 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 5,32 | 5,48 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 6,58 | 6,57 |
Renault krája zákruty
Zaškatuľkovanie na mužské a ženské auto spôsobili jazdné vlastnosti a podvozok. Renault má strmšie riadenie, precíznejšie vykrajuje stopu, má tvrdší podvozok, ktorý však trochu lepšie aj na nízkoprofilových pneumatikách zvláda nerovnosti.
Z Peugeotu má vodič lepší výhľad a prehľad vôkol, je mäkší a jazda v zákrutách až tak nestrháva pozornosť. Radenie prevodových stupňov v Peugeote má dlhšie dráhy a je akoby voľnejšie, čo si paradoxne nejedna žena pochvaľovala.
Z nášho mužského pohľadu neexceluje ani radenie v Renaulte, zdá sa však precíznejšie. Do konca testu sme sa v tíme škriepili, ktorý palubný systém s navigáciou, multimediálnym prostredím a dotykovými obrazovkami je lepší. Pred kúpu si vyskúšajte obe autá a uvidíme komu dáte za pravdu. Obe francúzske vozidlá však svojimi displejmi a vymoženosťami patria na špičku triedy.
V záťaži žral menej Peugeot
Diesele sme najskôr zahriali na horehronských rozbitých cestách, potom prehnali cez horský prechod Čertovica a tempo kleslo na liptovskej promenáde popod Tatry.
Dovtedajšia spotreba stúpla cez Čertovicu viac v Cliu, ktoré však bolo následne na vidieckych cestách úspornejšie. Vo Východnej sme zastavili so spotrebou 4,4 l/100 km na Cliu a 4,5 l/100 km na Peugeote. Na cestách prvej triedy sa zdal byť o trochu lepší motor Clia, avšak na diaľničnej časti testu strácal dych a v strmšom stúpaní diaľnice nevládal na päťke udržať 130 km/h tak ako Peugeot.
Ak sme na autá viac pritlačili, úspornejší a svižnejší bol Peugeot. Po diaľničnej vložke, simulácii mesta a sérii meraní dynamiky mal Peugeot spotrebu 5,3 a Clio 5,7 litra/100 km. V konečnom účtovaní mali obe autá spotrebu tesne pod päť litrov.
V dynamických meraniach motorov bol málinko lepší Peugeot. Renault zase stiahol víťazstvo na svoju stranu v brzdení. S Peugeotom sa prehľadnejšie parkuje a obe autá výborne nastavili päťstupňové prevodovky na použitie v meste.
Kým konkurenčné autá mávajú k dieselom nevhodný stály prevod a vyžadujú zbytočné radenie v meste, tieto dve dostali ideálny stály prevod.
Technické parametre
Značka | Peugeot | Renault |
Model | 208 Active+ | Clio Dynamique |
Motor | 1,6 e-HDi | 1,5 dCi S&S |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 | 1461 |
Výkon (kw(k)) | 68 (92) | 66 (90) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 230 | 220 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750 | 1750 |
Prevodovka | manuálna | manuálna |
Počet stupňov | 5 | 5 |
Rázvor náprav (mm) | 2538 | 2589 |
Dĺžka (mm) | 3962 | 4062 |
Šírka (mm) | 1829 | 1732 |
Výška (mm) | 1460 | 1448 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 | 1146 |
Objem batož. priestoru (l) | 285 | 300 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 11,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 178 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 3,9 | 3,6 |
Cena modelu od (eur) | 9.590 | 9.190 |
Cena motorizácie od (eur) | 13.590 | 13.990 |
Peugeot štartuje do nemoty
Najväčší rozdiel ukázal systém štart-stop, pretože Peugeot ponúka systém e-HDi a štartovanie pomocou alternátora, ktorý "nakopne" motor hneď do pracovných otáčok. Stačí dotyk na spojkový pedál a motor beží bez trasľavého a dlhého štartovania.
Test systémov sme začali na letisku pri kužeľoch rozmiestnených v presných vzdialenostiach a simulovali sme pohýnanie v kolóne.
Obe autá boli práve po dlhej jazde mimo "mesta" a všetky elektrické zariadenia mali vypnuté. Aj po 55 zastaveniach stále vypli motor veľmi ochotne, pritom vzdialenosti medzi zastaveniami boli len 18 metrov. Tak sme sa rozhodli stáť vo fingovanej zápche bez pohnutia.
Clio vydržalo skoro päť minút a potom sa naštartovalo. S Peugeotom 208 e-HDi by sme tam stáli asi dodnes. Jeho systém štart stop je asi najlepší, lebo vypne motor pri dojazde do križovatky už od rýchlosti 20 km/h (ak máte zaradený neutrál).
Stačilo štartovať neskôr
A takto to dáva zmysel, lebo často si dáte neutrál a čakáte na dojazd k prechodu pre chodcov alebo do križovatky s úmyslom, že tam budete stáť.
Kým prídete, situácia sa zmení tak, že stojíte len tri sekundy a v bežnom systéme štart stop je vypnutie zbytočné. S Peugeotom však motor stojí dlhšie a hlavne brutálne rýchlo štartuje.
Kým jeden vodič v Cliu stúpil na spojku a auto začalo štartovať, druhý vodič si v Peugeote počkal na zvuk štartujúceho auta, teda oneskorene stlačil spojku, ale s autom sa pohol skôr.
Finálny rozstrel nastal po zapnutí stieračov, diaľkových svetiel, rádia a klimatizácie. Vtedy Clio po šiestich štartoch a vypnutiach už nechalo naštartovaný motor. Peugeot stále vypínal.
|
Na okresných cestách vyhralo v spotrebe Clio, lebo jeho presný palubný počítač ukazoval vo Východnej 4,4 l/100km. Cestou k diaľnici spotreba klesla ešte na 3,9 l/100 km. |
|
V porovnaní ŠTART-STOP systémov vyhral Peugeot, lebo aktívne fungoval aj pri plnej elektrickej záťaži svetiel, stieračov a klimatizácie. |
|
Peugeot aj vo výbave Active+ nechal vodičovi plastový veniec volantu. |
|
Renault zase "vylepšil" inak príjemný volant plastovou ozdobou, ktorá je tu na nič. |
|
V brzdách bol jednoznačne lepší Renault a hoci mal lepšie pneumatiky, jeho podvozok vyhral. |
|
V kolóne by štart-stop systémy fungovali naozaj dlho. Bez klimatizácie a svetiel aj 55 opakovaní. |
|
V multimediálnej oblasti patria obe autá na špičku. Clio je možno na pohľad jednoduchšie, Peugeot má inú logiku a lepší displej. |
|
Päťstupňové prevodovky navrhli hlavne do mesta, o niečo viac sa sem hodí Peugeot s lepším výhľadom aj štart stop systémom. |
|
Dynamicky ladené Clio má nižšiu strechu a podstatne horšie nastupovanie na zadné sedadlá ako Peugeot. |
|
Vyskúšajte si, či vám bude posed v Peugeote vyhovovať. Niekomu sadne ako uliaty a niekomu zase prekáža horizontálne delenie. |
|
Duálne zobrazovanie na displeji medzi budíkmi si zaslúži pochvalu. Na centrálny displej v podstate netreba pozerať. |
|
Clio už kokpitom navodzuje atmosféru dynamickej jazdy. |
|
Vodič Peugeotu čakal na zvuk štartovania Clia a až vtedy stlačil spojku. Pohol sa však prvý, lebo Peugeot štartuje motor za polovičný čas z Clia. |