BREZNO. Ak by sa niekomu zdal nástup jari alebo skôr leta prudký, máme na schladenie ešte jeden test plný snehu. K jazdeniu s Volvom V40 T5 AWD z novej série Cross Country ani nemohlo byť lepšie počasie ako veľa nového snehu.
Biela perina prikryla jamy na cestách a dovolila vyskúšať danosti pohonu všetkých kolies bez ničenia pneumatík a namáhania podvozku auta.
Tiež sme mohli v praxi skúšať, či Volvo ostalo aj po útoku na prémiové kompaktné autá seversky odolným vozidlom. Najmä v spojení s verziou Cross Country, ktorá má byť symbolom nastavenia pre ťažšie prevádzkové podmienky.
Volvo ponúka model V40 so štýlovým a čiastočne funkčným balíkom Cross Country už od základných verzií s prepĺňaným naftovým alebo benzínovým motorom s objemom 1,6 litra.
Na test sa nám však ušiel samotný vrchol modelového radu s pohonom všetkých kolies AWD, radovým päťvalcom T5 a najvyššou výbavou Summum.
Debata smerovala k cene
Pri pohľade na testovacie auto, prekypujúce výbavou a štýlovými doplnkami, sa nemožno čudovať, že sa okolostojaci ako na prvú vec opýtali na cenu. Automobilku Volvo teda môže potešiť fakt, že ich auto aj vyzerá draho, keď už drahé je.
Áno, cenovka testovaného kusu (46.990 eur) vyráža dych, avšak bolo pri prízemné odpáliť Volvo V40 T5 AWD Cross Country Summum hneď na začiatku len preto, že má kompaktné rozmery a toľko stojí.
Pre istú skupinu motoristov nemusia priamo úmerne s cenou rásť aj rozmery auta a toto konkrétne Volvo zo všetkých detailov doslova vyžarovalo zmysel pre kvalitu materiálu a spracovanie.
Vo všeobecnosti možno považovať ceny všetkých áut, čo majú niečo viac než štyri kolesá a uzavretú karosériu, za márnosť. A Volvo V40 trochu márnivé je. Ale na tie peniaze po bližšom preskúmaní aj vyzerá. Diskusie o cene zastavme ešte pred hádkou a nechajme to na tú skupinu, čo si na novinku brúsi zuby.
Aby z témy o cenách Volvo nevyviazlo beztrestne, predsa len poznámka k doplnkovej výbave: Chápeme snahu podobať sa na príplatkové skladanie áut BMW a Mercedes, ale nechať si v najvyššej výbave Summum (verzie T5 AWD od 38 680) platiť 60 eur za rezervné koleso, 320 eur za vyhrievané sedadlá, za parkovaciu kameru alebo bočné ochranné lišty prahov nám príde scestné.
Alebo to iba vystihuje náturu kupujúceho. Preto je obrovským šťastím takéto auto vyskúšať a slobodne zaostriť len na techniku a praktické jazdenie.
Mení vizáž a nie charakter
Volvo V40 dostalo po vzore starších súrodencov nový kokpit s predurčenou fazónou a jediným výstrelkom v podobe farebného displeja na mieste klasických analógových budíkov.
Ploché riešenie prináša výhodu možnej zmeny celej grafiky a výber medzi zobrazovanými údajmi. Viac by nás nadchlo prepínanie medzi športovou a ekologickou charakteristikou auta než táto parádička.
Tiež nám príde zbytočná nutnosť strkať ovládač od auta do pripraveného otvoru ak má auto "keyless" systém.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo | Volvo V40 |
Verzia | Cross Country T5 AWD |
Stav tachometra (km) | 5874 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1639 |
Počasie počas testu | sneženie |
Teplota (°C) | +1 |
Stabilizačný systém | áno, čiastočne vypínateľný |
Pneumatiky | Pirelli Soft Zero Winter 240 |
Rozmer pneumatík | 225/45/R18 |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 8,7 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 12,1 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 10,8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,60 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 40,72 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 3,17 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 4,32 |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min. | 2000 |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min. | 1500 |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min. | 2050 |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min. | 1600 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min. | 2450 |
V40 tiež zdedilo esteticky veľmi efektnú tenkú stredovú konzolu s nevyužiteľným priestorom za ňou. Z kokpitu dýcha precíznosť, prehľad, úžasná atmosféra a nenájdete tu nič rozptyľujúce.
Preto nechápeme, prečo ostali na stredovej konzole drobné tlačidlá a komplikované ovládanie palubného systému cez otočný ovládač.
Tu treba urobiť zmenu, pretože inak je Volvo V40 úžasným nástrojom na dlhé aj krátke cesty.
Vodič aj spolujazdec nepotrebujú viac, pretože testovaný kúsok má zamatovo jemný automat, tichý motor, výborné sedadlá a vpredu pohodlie na úrovni áut strednej triedy.
Volvo komunikuje s vodičom v slovenskom a českom jazyku, má príkladné správanie klimatizácie a nie na pohľad vábivý ale dobrý volant.
V pohodlí, prvkoch aktívnej bezpečnosti a eliminácii únavy z dlhej cesty je kombinácia Volva V40 a motora T5 hodná vysokej sumy peňazí.
Navyše s pohonom všetkých kolies bude asi pre väčšinu konzumných motoristov šoférovanie po zasnežených cestách relaxom.
Istý nadštandard razí aj zo zásahu systémov aktívnej bezpečnosti, pretože upozornenia a výstrahy nevystrašia posádku.
Dávame si však otázku, či takáto starostlivosť o mŕtvy uhol, priestor pred autom a únavu nerobí z vodiča menej pozornú bytosť.
Totiž po 500 kilometroch s Volvom V40 musíte vycítiť, ako auto dáva na dianie vôkol pozor a spozornie už pri menšom náznaku neštandardnej situácie. Je to v poriadku, len to nesmie vodič zneužiť a spoliehať sa iba na techniku.
Päťvalec ignoruje trendy
Na dnešné pomery netradičný 2,5 litrový radový päťvalec urobil dobrý dojem už v prvej generácii Volva XC70 a svoj zamatový charakter a silný ťah si ponechal doteraz.
Motor dáva v praxi pocítiť papierový vrchol krútiaceho momentu 360 Nm od 1800 do 4200 otáčok za minútu. Doslova návykový päťvalec chce aspoň desať litrov benzínu na sto kilometrov.
Na ceste mimo obce samozrejme dosiahne výrobcom udávaný celkový priemer 8,3 l/100 km, na zasnežených cestách je niekedy aj 12 málo.
Charakter motora pasuje automatickej prevodovke, ktorá sa s rýchlosťou radenia a odozvy na pohyb páky nepretrhne.
O zladenosti celku svedčí aj výkon testovaného auta v meraní zrýchlenia, ktoré bolo iba o desatinu sekundy horšie ako udáva výrobca.
Po stránke dynamiky, komfortu a ťahu nebude majiteľ sklamaný. Skôr naopak, tento päťvalec vie človeka strhnúť na svoju stranu.
Oproti konkurenčným motorom obdobného výkonu a objemu má Volvo výhodu strhujúceho zvuku a nábehu krútiaceho momentu. Spotrebou je na tom horšie.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 740 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 120 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 980/980 |
výška kufra po roletu (mm) | 390 |
nakladací otvor výška šikmo/výška kol./šírka(mm) | 890/690/650 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 780/1580 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1410 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1515 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 980 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 520 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1345 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1465 |
výška krajné sedadlá (mm) | 915 |
výška stredné sedadlo (mm) | 920 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 465/420 |
Elektronika robí ostnatý obojok
Volvo V40 aj pod tvrdým dohľadom dynamického režimu stabilizačného systému ukázalo nadanie na hravú jazdu po snehu.
Medzinápravová spojka Haldex funguje v pohone všetkých kolies nad očakávanie dobre a čo je podstatné, zadnú nápravu nepoužíva len ako pomôcku v rozjazde na šmykľavom povrchu.
Pri nájazde do zasneženej zákruty a hlavne pri pridávaní plynu dáva na zadnú nápravu výkon tak, aby auto ľahšie zatočilo.
S rezervou výkonu neprekážala zábavnej jazde na snehu ani automatická prevodovka a je veľká škoda, že elektronika nechce povoliť uzdu ani v športovom režime.
Na druhej strane predsa len niečo dovolí a vychová vodiča k jazde nenápadným šmykom. Medzi obrovskými mantinelmi snehu a na úzkej ceste prišlo vhod presné ovládanie auta plynom.
Nie je veľa áut s týmto výkonom a hmotnosťou, ktoré sa dajú tak presne ovládať, a pohonu všetkých kolies patrí naša poklona.
Verziu Cross Country skrášľujú plastové doplnky na nárazníkoch a kozmetické obrnenie do ťažších podmienok. Na vlastnej koži, konkrétne na veľkej snehovej bariére, sme si overili, že švédsky plast je veľmi odolný. Takto pedantne urobený a v zime pružný nárazník dnes nemá každé auto.
V meraniach príjemne prekvapila krátka brzdná dráha na zimných plášťoch a svižné zrýchlenie na štvrtom prevodovom stupni.
Šírkou vzadu patrí volvo medzi užšie kompaktné autá a tiež neoplýva rekordnou výškou nad hlavou. Aj pri nastupovaní dozadu treba zdvihnúť nohu vyššie a prepliesť cez užší vstupný otvor.
Batožinový priestor mal príplatkové dvojité dno a objem na spodnej hranici kompaktných áut. Na vozenie vzduchu alebo nákladu sú však na trhu iné autá.
Volvo V40 T5 AWD je ideálne auto na urobenie si radosti v redakčnom teste. Na jeho každodennú službu treba jednoducho mať príjem a potom je to radosť. Hoci výkon 254 koní má, ani omylom ho nezaraďujte medzi hot hatch.
KUPUJEM - NEKUPUJEM
Takto, za istých okolností si dokážem predstaviť každodenné fungovanie s týmto príjemným a rýchlym autom. Na snehu bolo podstatne lepšie ako všetky moje očakávania. Naozaj klobúk dole. Autá tohto kalibru však musia byť tiež pre radosť, aj pre vyžitie na zasneženom alebo asfaltovom okruhu. A tu je konkurencia silná, preto by som si osobne Volvo V40 nekúpil. Pre Audi RS3, BMW 135i alebo Renault Megane R.S..
Rasťo Chvála
Technické parametre
Značka | Volvo |
Model | V40 Cross Country |
Motor | T5, benzín, turbo |
Počet valcov/ventilov | 5/20 |
Zdvihový objem (cm3) | 2497 |
Výkon (kw(k) | 187 (254) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5400 |
Krútiaci moment (Nm) | 360 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1800-4200 |
Emisie CO2 (g/km) | 194 |
Rozmery | |
Rázvor náprav (mm) | 2650 |
Dĺžka (mm) | 4370 |
Šírka (mm) | 1800 |
Výška (mm) | 1445 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1639 |
Objem palivovej nádrže (l) | 57 |
Objem batož. priestoru (l) | 335-1032 |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 8,3 |
Cena modelu od (eur) | 25.900 |
Cena verzie T5 od (eur) | 34.800 |
Cena testovaného modelu (eur) | 46.990 |