SME
reklama

Mercedes 190 E stanovil pred 30 rokmi rekord v spoľahlivosti a rýchlosti zároveň

„Baby-Benz“ sa v roku 1983 stal svetových rekordérom v šprinte na 50-tisíc kilometrov. Mercedes tak chcel poukázať na spoľahlivosť a odolnosť svojich vozidiel.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. V auguste v roku 1983 sa predstavitelia značky Mercedes-Benz rozhodli, že ešte pred samotným predajom vozidiel najmenšieho modelového radu W201, dosiahnu svetový rekord v prekonaní 25 000, 50 000 kilometrov a 25 000 míľ za čo najkratší čas.

Trojica vozidiel Mercedes-Benz 190E s mierne upraveným vstrekovaním a zapaľovaním v dňoch od 11. do 21. augusta, na talianskom vysokorýchlostnom okruhu Nardo, bez prestávky a pod plným plynom krúžila 201 hodín, 39 minút a 43 sekúnd.

Ďalšie nevyhnutné úpravy sa týkali len prispôsobenia pre dlhotrvajúcu jazdu a zahŕňali odstránenie ventilátora z chladiča a jeho náhradu za špeciálnu clonu, ktorá zabraňovala neprimeranému chladeniu motora v noci.

Keďže vozidlá jazdili po klopenom okruhu Nardo, odstránený bol aj nepotrebný posilňovač riadenia. Bez zmeny ostala spojka a prevodovka. S otáčkami neklesajúcimi pod 6 000 za minútu, spotreba benzínu len mierne prekročila 22 litrov na 100 km a priemerná rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu podliezla povestnú „dvestopäťdesiatku“.

Sériu W201 považuje Mercedes za jednu z najdôležitejších vo svojej histórii. Novinárskej verejnosti bol predstavený v zime v roku 1982. Verzia s objemom motora 2,3 litra, liatinovým blokom a hliníkovou hlavou valcov bola vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Cosworth.

Pohonná jednotka s výkonom 136 kW (185 k) so 16 ventilovou technikou disponovala elektronickou reguláciou nepriameho vstrekovania Bosh a poskytovala maximálny krútiaci moment 240 Nm. Poháňaná bola zadná náprava cez päťstupňovú manuálnu prevodovku.

Automobil dlhý 4,4 metra vážil, na dnešnú dobu, len 1 200 kg a bol schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Na rýchlosť 100 km/h sa z pokoja rozbehol za osem sekúnd.

Dnes sa Mercedes 190E stáva pomaly ale isto vyhľadávaným zberateľským artiklom. V súčasnosti je však ešte stále dostupný za bazárovú cenu okolo 1 000 eur, vždy však záleží podľa stavu vozidla. Najvýkonnejším sériovým modelom zo série W201 sa stal model 190E 2,5-16 Evo II s výkonom 173 kW (235 k).


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu