SME
reklama

Prvá jazda s Peugeotom 308 prekvapila odhlučnením podvozku

Deviaty Peugeot modelového radu 300 vyniká jazdnými vlastnosťami, ľahkosťou a odhlučnením. Kufru obetovali miesto vzadu a chýbajú odkladacie priestory.

najvýraznejšou  zmenou je nový podvozok, jazdné vlastnosti a najmä odhlučnenie podvozka. Nové predvádzacie autá jazdili po vidieckych cestách doslova excelentne.najvýraznejšou zmenou je nový podvozok, jazdné vlastnosti a najmä odhlučnenie podvozka. Nové predvádzacie autá jazdili po vidieckych cestách doslova excelentne. (Zdroj: Peugeot)

SOCHAUX. Výrobný závod Peugeot vo francúzskom mestečku Sochaux možno považovať za rodisko automobilovej histórie značky.

Práve tu vznikla ich prvá prevádzka na výrobu vozidiel a dnes je to s ročnou produkciou vyše 320-tisíc áut jeden z najväčších automobilových závodov vo Francúzsku.

Neďaleko depozitu historických modelov a zvyškov starej továrne stoja výrobné haly modelu 308. Peugeot prvýkrát dupľuje označenie 308 a po predchádzajúcej generácii Peugeotu 308 prišla ďalšia s rovnakým menom, pretože už niet voľného označenia.

V závode, kde schádza z výrobných pásov obchodne najdôležitejší model, sme mohli naživo porovnať všetky Peugeoty s trojkou v mene.

História jasne ukazuje zmysel značky pre pohodlné sedadlá a takmer vždy mierne nadčasový interiér. Podľa priameho porovnania prišiel zásadný zlom vo veľkosti interiéru a priestore na zadných sedadlách s verziou 307. V tej je vzadu ešte viac miesta ako v aktuálnej novinke, ktorú sme šoférovali.

Novinke narástol iba kufor

Trend zväčšovania karosérií zrejme mierne ustáva, v móde je zachovanie rozmerov a hlavne odľahčovanie. Novinka má oproti predchodcovi dlhší jedine rázvor (o dva centimetre). Inak je o dva centimetre kratšia aj užšia.

Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Narástol batožinový priestor, a to až na teoretických 470 litrov, ak berieme do úvahy systém merania napustenou vodou.

Podľa metodiky VDA má batožinový priestor aj tak veľmi sľubných 420 litrov a podľa nášho prvého merania je hlbší a dlhší ako vo Volkswagen Golf.

Nemecký konkurent má v užšom mieste kufra menej priestoru a naopak v širšom za podbehmi trochu viac. Podľa pocitov zo sedenia vzadu aj podľa vyjadrení automobilky pri novej generácii 308 obetovali batožinovému priestoru sedenie vzadu.

Peugeot 308 totiž kupujú najmä mladšie páry a začínajúce rodiny s maximálne jedným dieťaťom a pre ne je kufor dôležitejší. Po sklopení asymetricky delených zadných operadiel ostáva medzi dnom kufra a operadlom malý schodík.

Novinke ostalo, podobne ako Golfu, klasické otváranie nádrže otočným uzáverom, akurát Peugeot má uzáver ešte aj na kľúč.

V tomto by sa obaja konkurenti mohli už spamätať a začať používať modernejšie bezuzáverové hrdlá. Napokon, podľa nameraných údajov Peugeot miestom vzadu zaostáva za Golfom nepatrne.

Peugeot 308 a Volkswagen Golf v porovnaní rozmerov

Model

Peugeot 308

Volkswagen Golf

rázvor (mm)

2620

2637

dĺžka (mm)

4253

4255

výška (mm)

1457

1452

šírka (mm)

1804

1799

nakladacia hrana von (mm)

690

680

nakladacia hrana dnu (mm)

170

50-150

šírka kufra min./maximálna (mm)

1085/1190

1030/1275

výška kufra po roletu (mm)

540

430

nakladací otvor výška šikmo /šírka (mm)

705/970

1000/720

dĺžka kufra min./max (mm)

805/1520

740/1500

šírka v ramenách vpredu (mm)

1400

1430

šírka lakte vpredu (mm)

1470

1500

výška na hlavu šofér max. (mm)

1015

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

485

515

šírka v ramenách vzadu (mm)

1360

1355

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1435

1460

výška krajné sedadlá vzadu (mm)

945

950

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

465/435

460/450

Zabudli na niektoré drobnosti

V kokpite okamžite zaujme dobrý výhľad šikmo von bez deleného okna predných dverí a s primerane masívnym A stĺpikom karosérie.

Zvlášť v nespočetných serpentínach horských ciest v okolí Colmaru bol výhľad do zákruty výborný. Práve vynikla výhoda nového posedu s malým volantom a ukazovateľmi na vrchu prístrojovej dosky.

Iba na otáčkomer s opačným pohybom ručičky si treba chvíľu zvykať. Oproti pilotnému modelu 208 s týmto usporiadaním kokpitu vodiča už v 308 neprichádza ku konfliktu medzi pozíciou volantu a výhľadom na prístroje.

peugeot_zadok_r6261.jpg

Zadok pôsobí naživo veľmi zaujímavo a opticky tlačí široké auto k ceste. Aj vďaka doplnkom na bokoch piatych dverí dosiahli konštruktéri výbornú aerodynamiku.

Minimalizácia počtu tlačidiel interiéru pomohla a opäť vzniklo niečo nové. Plne chápeme moderný a výborne čitateľný displej a aj na jeho pomalšiu odozvu si možno zvyknúť, hoci užívatelia iPhonov vyslovene penili.

Nejde nám však do hlavy, prečo Peugeot neurobil na klimatizáciu a ventiláciu aj klasické manuálne ovládanie. Šoféra nemusí baviť vždy prepínať displej a takto ovládať zmenu teploty alebo smer fúkania.

Pri záplave moderných trendov a technológií, ktoré novinka zvláda, ostali bokom odkladacie priestory. Boxy vo dverách nie sú malé, ale neprakticky tvarované a aj prístup do skrinky s držiakom na poháre pri lakťovej opierke je obtiažnejší.

peugeot_kokpit_1_r9361.jpg

Nový štýl kokpitu ponúka šoférovi výborný posed, rozhľad a pôžitok z jazdy ale takmer žiadne odkladacie priestory.

Pritom by stačili dve veľké prvoplánové poličky bez zbytočne zložitého mechanizmu zatvárania. Schopnosti palubného systému s množstvom aplikácií na vyhľadávanie voľného parkovania, reštaurácií a detekcie problémov na cestách plne zodpovedajú dnešným trendom, avšak využitie nájdu len v obrovských metropolách.

Pre použitie u nás budú podstatné jazdné vlastnosti a odhlučnenie podvozka.

Ukázal jazdu z iného sveta

Ľahkosť, s akou sa Peugeot 308 ovláda na kľukatých cestách, pramení v novej modulárnej platforme karosérie EMP2, ktorej možno meniť rázvor aj architektúru zadnej časti.

Podstatná je jej tuhosť , zladenie s ostatnými komponentmi a novými nápravami podvozka. V prvom rade karoséria ušetrila 70 kilogramov hmotnosti a robí slušnú oporu pre podvozok.

peugeot_otackomer_r3810.jpg

Poznávacím znakom nového modelu je otáčkomer s opačným stúpaním sprava doľava.

Ani jeden sériový Peugeot v histórii takto nejazdí a nadšením zvolávame, že konečne prišla zmena. V podstate predchodca tiež nejazdil zle, ale jazda na horských cestách a diaľnici je teraz z úplne iného sveta.

Novinka filtruje nerovnosti, neprenáša rázy do karosérie a s motorom 1,6 THP (155 k) preukázala výbornú trakciu v ostrých zákrutách.

Kia cee´d s rovnako výkonným motorom by ešte pretáčala vnútorným kolesom na mokrom asfalte ostrej otočky a Peugeot by bol preč.

Odskakovanie na nerovnostiach je minulosťou aj na 18 palcových kolesách skúšanej verzie. Keď zoberieme do úvahy, že sesterský Citroen C4 s motorom 1,6 HDi váži okolo 1420 kilogramov, tak hmotnosť 1160 kg Peugeotu 308 s rovnakým motorom je z roviny snov.

Možno veľké nadšenie z jazdy pramení aj v neveľkých očakávaniach od francúzskeho podvozka, ale teraz naozaj cítime, že v aute je nové šasi, nový podvozok, a že Golf brali v Peugeote naozaj vážne.

peugeot_aplikacie_r9101.jpg

Palubný systém ponúka niekoľko nových aplikácií vrátane vyhľadávania voľných parkovísk, sprievodcu Michelin a vo Francúzsku populárneho systému nahlasovania dopravných udalostí Coyote.

Aj kvalita radenia prevodových stupňov išla k lepšiemu, akurát nie zasa natoľko, aby ste prvým pohybom páky neidentifikovali značku.

Z Peugeotu 308 sa stalo šoférsky zaujímavé a precízne odhlučnené auto, ktoré sme si plnými dúškami užili na takmer vyľudnených cestách okolo Colmaru.

Príde automat aj prepĺňané trojvalce

Okrem multimediálnej výbavy, ktorá predbieha mnohé konkurenčné autá v triede, si Peugeot doplnil asistenčné systémy aktívnej bezpečnosti, ktoré sa patrí v tejto triede mať.

To znamená, že sleduje mŕtvy uhol, a to nielen zo zrkadla, ale aj zo zadného nárazníka, detekuje prekážky pred autom, upozorňuje na blížiace sa auto vpredu a v prípade hroziacej kolízie zasiahne núdzovým brzdením. Do istej rýchlosti dokáže zastaviť a predísť zrážke.

peugeot_aplikacie_r9101.jpg

Peugeot našťastie pripravil aj jednoduchú verziu bez displeja pre bežných motoristov, ktorým nezáleží na multimediálnych doplnkoch. Menej je viac pretože základný interiér má mechanickú ručnú brzdu a manuálne ovládanie ventilácie s klimatizáciou. Hoci najjednoduchšia verzia nemá už také materiály ani odhlučnenie a má plastový volant, veľmi sa nám páčila a určite bude dobrou voľbou na každý deň.

Peugeot 308 - motorizácie na začiatku produkcie

verzia

1,6 HDi "92"

1,6 eHDi "115"

1,2 VTi

"82"

1,6 THP "125"

1,6 THP "155"

palivo

nafta

nafta

benzín

benzín

benzín

prevodovka/stupne

man./5

man./6

man./5

man./6

man./6

výkon (kW(k))

68(92)

85(115)

60(82)

92 (125)

115(155)

krútiaci moment (Nm)

230

270

118

200

240

priemerná spotreba (l/100km)

3,8

3,8

5,0

5,8

5,8

zrýchlenie 0-100 km/h

12,2

10,9

15,2

9,7

8,4

pohotovostná hmotnosť (kg)

1090

1160

1075

1165

1165

V úvodnej fáze predaja, ktorá začína onedlho aj na Slovensku, budú v ponuke známe motory 1,6 HDi a benzínové prepĺňané štvorvalce 1,6 THP s výkonom 125 a 155 koní.

Vďaka pohotovostnej hmotnosti 1075 kg si Peugeot dovolil použiť aj trojvalec 1,2 VTi s výkonom 82 koní. K novej konštrukcii podvozka pribudnú generačne nové motory 1,6 a 2,0 BlueHdi s novým časticovým filtrom a prídavnou nádržou na aditívum.

Peugeot, ktorý prišiel s časticovým filtrom FAP na trh prvý, teraz predstaví novinku, ktorá zachytí 99,9 percent pevných častíc a okolo 90 percent NOx.

Na budúci rok bude patriť novým prepĺňaným trojvalcom 1,2 THP s výkonom 81 a 96 kW a novej automatickej prevodovke. Všetky novinky v oblasti motorov už prídu na rozdiel od súčasných s emisnou normou euro6.

peugeot_kufor_r1335.jpg

Batožinovým priestorom a najmä jeho výškou po roletu patrí Peugeot 308 na vrchol triedy. Akurát po odtiahnutí rolety už veľké navýšenie objemu po nízku strechu neponúka.

ico

Prvé dojmy

Doslova so stiahnutým žalúdkom a v očakávaní, či sa naozaj splnia sľuby výrobcu, som sadal za volant.

Napokon sa nestalo to, čo pri predchádzajúcich generáciách, keď sa menil obal a pocit z technickej podstaty auta ostal rovnaký.

Teraz som šoféroval naozaj iné auto v porovnaní s predchodcom. Hlavne o dve triedy tichšie od podvozka, s presnejším vedením stopy a výbornou aerodynamikou.

Za volantom cítiť zníženie hmotnosti a podvozok bol v serpentínach výborný s precíznou trakciou. Aj nový posed s malým volantom mi sedí.

Neboli by to však Francúzi, keby nevyvolali v aute emócie každého druhu, lebo mám zlosť z lietajúcej fľaše v divne tvarovanom boxe dverí.

Tiež nechápem, na čo je v aute možnosť pripojenia na sociálne siete, akoby by sme za volantom už beztak neboli zaplavovaní množstvom starostí a informácií, čo odpútavajú od jazdy. Pritom Peugeot postavil naozaj šoférske auto, ktoré ma baví.

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 392
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 656
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 459
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 379
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 346
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu