SOCHAUX. Výrobný závod Peugeot vo francúzskom mestečku Sochaux možno považovať za rodisko automobilovej histórie značky.
Práve tu vznikla ich prvá prevádzka na výrobu vozidiel a dnes je to s ročnou produkciou vyše 320-tisíc áut jeden z najväčších automobilových závodov vo Francúzsku.
Neďaleko depozitu historických modelov a zvyškov starej továrne stoja výrobné haly modelu 308. Peugeot prvýkrát dupľuje označenie 308 a po predchádzajúcej generácii Peugeotu 308 prišla ďalšia s rovnakým menom, pretože už niet voľného označenia.
V závode, kde schádza z výrobných pásov obchodne najdôležitejší model, sme mohli naživo porovnať všetky Peugeoty s trojkou v mene.
História jasne ukazuje zmysel značky pre pohodlné sedadlá a takmer vždy mierne nadčasový interiér. Podľa priameho porovnania prišiel zásadný zlom vo veľkosti interiéru a priestore na zadných sedadlách s verziou 307. V tej je vzadu ešte viac miesta ako v aktuálnej novinke, ktorú sme šoférovali.
Novinke narástol iba kufor
Trend zväčšovania karosérií zrejme mierne ustáva, v móde je zachovanie rozmerov a hlavne odľahčovanie. Novinka má oproti predchodcovi dlhší jedine rázvor (o dva centimetre). Inak je o dva centimetre kratšia aj užšia.
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Narástol batožinový priestor, a to až na teoretických 470 litrov, ak berieme do úvahy systém merania napustenou vodou.
Podľa metodiky VDA má batožinový priestor aj tak veľmi sľubných 420 litrov a podľa nášho prvého merania je hlbší a dlhší ako vo Volkswagen Golf.
Nemecký konkurent má v užšom mieste kufra menej priestoru a naopak v širšom za podbehmi trochu viac. Podľa pocitov zo sedenia vzadu aj podľa vyjadrení automobilky pri novej generácii 308 obetovali batožinovému priestoru sedenie vzadu.
Peugeot 308 totiž kupujú najmä mladšie páry a začínajúce rodiny s maximálne jedným dieťaťom a pre ne je kufor dôležitejší. Po sklopení asymetricky delených zadných operadiel ostáva medzi dnom kufra a operadlom malý schodík.
Novinke ostalo, podobne ako Golfu, klasické otváranie nádrže otočným uzáverom, akurát Peugeot má uzáver ešte aj na kľúč.
V tomto by sa obaja konkurenti mohli už spamätať a začať používať modernejšie bezuzáverové hrdlá. Napokon, podľa nameraných údajov Peugeot miestom vzadu zaostáva za Golfom nepatrne.
Peugeot 308 a Volkswagen Golf v porovnaní rozmerov
Model | Peugeot 308 | Volkswagen Golf |
rázvor (mm) | 2620 | 2637 |
dĺžka (mm) | 4253 | 4255 |
výška (mm) | 1457 | 1452 |
šírka (mm) | 1804 | 1799 |
nakladacia hrana von (mm) | 690 | 680 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 170 | 50-150 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1085/1190 | 1030/1275 |
výška kufra po roletu (mm) | 540 | 430 |
nakladací otvor výška šikmo /šírka (mm) | 705/970 | 1000/720 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 805/1520 | 740/1500 |
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1400 | 1430 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1470 | 1500 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1015 | 960 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 485 | 515 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1360 | 1355 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1435 | 1460 |
výška krajné sedadlá vzadu (mm) | 945 | 950 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 465/435 | 460/450 |
Zabudli na niektoré drobnosti
V kokpite okamžite zaujme dobrý výhľad šikmo von bez deleného okna predných dverí a s primerane masívnym A stĺpikom karosérie.
Zvlášť v nespočetných serpentínach horských ciest v okolí Colmaru bol výhľad do zákruty výborný. Práve vynikla výhoda nového posedu s malým volantom a ukazovateľmi na vrchu prístrojovej dosky.
Iba na otáčkomer s opačným pohybom ručičky si treba chvíľu zvykať. Oproti pilotnému modelu 208 s týmto usporiadaním kokpitu vodiča už v 308 neprichádza ku konfliktu medzi pozíciou volantu a výhľadom na prístroje.
Zadok pôsobí naživo veľmi zaujímavo a opticky tlačí široké auto k ceste. Aj vďaka doplnkom na bokoch piatych dverí dosiahli konštruktéri výbornú aerodynamiku. |
Minimalizácia počtu tlačidiel interiéru pomohla a opäť vzniklo niečo nové. Plne chápeme moderný a výborne čitateľný displej a aj na jeho pomalšiu odozvu si možno zvyknúť, hoci užívatelia iPhonov vyslovene penili.
Nejde nám však do hlavy, prečo Peugeot neurobil na klimatizáciu a ventiláciu aj klasické manuálne ovládanie. Šoféra nemusí baviť vždy prepínať displej a takto ovládať zmenu teploty alebo smer fúkania.
Pri záplave moderných trendov a technológií, ktoré novinka zvláda, ostali bokom odkladacie priestory. Boxy vo dverách nie sú malé, ale neprakticky tvarované a aj prístup do skrinky s držiakom na poháre pri lakťovej opierke je obtiažnejší.
Nový štýl kokpitu ponúka šoférovi výborný posed, rozhľad a pôžitok z jazdy ale takmer žiadne odkladacie priestory. |
Pritom by stačili dve veľké prvoplánové poličky bez zbytočne zložitého mechanizmu zatvárania. Schopnosti palubného systému s množstvom aplikácií na vyhľadávanie voľného parkovania, reštaurácií a detekcie problémov na cestách plne zodpovedajú dnešným trendom, avšak využitie nájdu len v obrovských metropolách.
Pre použitie u nás budú podstatné jazdné vlastnosti a odhlučnenie podvozka.
Ukázal jazdu z iného sveta
Ľahkosť, s akou sa Peugeot 308 ovláda na kľukatých cestách, pramení v novej modulárnej platforme karosérie EMP2, ktorej možno meniť rázvor aj architektúru zadnej časti.
Podstatná je jej tuhosť , zladenie s ostatnými komponentmi a novými nápravami podvozka. V prvom rade karoséria ušetrila 70 kilogramov hmotnosti a robí slušnú oporu pre podvozok.
Poznávacím znakom nového modelu je otáčkomer s opačným stúpaním sprava doľava. |
Ani jeden sériový Peugeot v histórii takto nejazdí a nadšením zvolávame, že konečne prišla zmena. V podstate predchodca tiež nejazdil zle, ale jazda na horských cestách a diaľnici je teraz z úplne iného sveta.
Novinka filtruje nerovnosti, neprenáša rázy do karosérie a s motorom 1,6 THP (155 k) preukázala výbornú trakciu v ostrých zákrutách.
Kia cee´d s rovnako výkonným motorom by ešte pretáčala vnútorným kolesom na mokrom asfalte ostrej otočky a Peugeot by bol preč.
Odskakovanie na nerovnostiach je minulosťou aj na 18 palcových kolesách skúšanej verzie. Keď zoberieme do úvahy, že sesterský Citroen C4 s motorom 1,6 HDi váži okolo 1420 kilogramov, tak hmotnosť 1160 kg Peugeotu 308 s rovnakým motorom je z roviny snov.
Možno veľké nadšenie z jazdy pramení aj v neveľkých očakávaniach od francúzskeho podvozka, ale teraz naozaj cítime, že v aute je nové šasi, nový podvozok, a že Golf brali v Peugeote naozaj vážne.
Palubný systém ponúka niekoľko nových aplikácií vrátane vyhľadávania voľných parkovísk, sprievodcu Michelin a vo Francúzsku populárneho systému nahlasovania dopravných udalostí Coyote. |
Aj kvalita radenia prevodových stupňov išla k lepšiemu, akurát nie zasa natoľko, aby ste prvým pohybom páky neidentifikovali značku.
Z Peugeotu 308 sa stalo šoférsky zaujímavé a precízne odhlučnené auto, ktoré sme si plnými dúškami užili na takmer vyľudnených cestách okolo Colmaru.
Príde automat aj prepĺňané trojvalce
Okrem multimediálnej výbavy, ktorá predbieha mnohé konkurenčné autá v triede, si Peugeot doplnil asistenčné systémy aktívnej bezpečnosti, ktoré sa patrí v tejto triede mať.
To znamená, že sleduje mŕtvy uhol, a to nielen zo zrkadla, ale aj zo zadného nárazníka, detekuje prekážky pred autom, upozorňuje na blížiace sa auto vpredu a v prípade hroziacej kolízie zasiahne núdzovým brzdením. Do istej rýchlosti dokáže zastaviť a predísť zrážke.
Peugeot našťastie pripravil aj jednoduchú verziu bez displeja pre bežných motoristov, ktorým nezáleží na multimediálnych doplnkoch. Menej je viac pretože základný interiér má mechanickú ručnú brzdu a manuálne ovládanie ventilácie s klimatizáciou. Hoci najjednoduchšia verzia nemá už také materiály ani odhlučnenie a má plastový volant, veľmi sa nám páčila a určite bude dobrou voľbou na každý deň. |
Peugeot 308 - motorizácie na začiatku produkcie
verzia | 1,6 HDi "92" | 1,6 eHDi "115" | 1,2 VTi "82" | 1,6 THP "125" | 1,6 THP "155" |
palivo | nafta | nafta | benzín | benzín | benzín |
prevodovka/stupne | man./5 | man./6 | man./5 | man./6 | man./6 |
výkon (kW(k)) | 68(92) | 85(115) | 60(82) | 92 (125) | 115(155) |
krútiaci moment (Nm) | 230 | 270 | 118 | 200 | 240 |
priemerná spotreba (l/100km) | 3,8 | 3,8 | 5,0 | 5,8 | 5,8 |
zrýchlenie 0-100 km/h | 12,2 | 10,9 | 15,2 | 9,7 | 8,4 |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1090 | 1160 | 1075 | 1165 | 1165 |
V úvodnej fáze predaja, ktorá začína onedlho aj na Slovensku, budú v ponuke známe motory 1,6 HDi a benzínové prepĺňané štvorvalce 1,6 THP s výkonom 125 a 155 koní.
Vďaka pohotovostnej hmotnosti 1075 kg si Peugeot dovolil použiť aj trojvalec 1,2 VTi s výkonom 82 koní. K novej konštrukcii podvozka pribudnú generačne nové motory 1,6 a 2,0 BlueHdi s novým časticovým filtrom a prídavnou nádržou na aditívum.
Peugeot, ktorý prišiel s časticovým filtrom FAP na trh prvý, teraz predstaví novinku, ktorá zachytí 99,9 percent pevných častíc a okolo 90 percent NOx.
Na budúci rok bude patriť novým prepĺňaným trojvalcom 1,2 THP s výkonom 81 a 96 kW a novej automatickej prevodovke. Všetky novinky v oblasti motorov už prídu na rozdiel od súčasných s emisnou normou euro6.
Batožinovým priestorom a najmä jeho výškou po roletu patrí Peugeot 308 na vrchol triedy. Akurát po odtiahnutí rolety už veľké navýšenie objemu po nízku strechu neponúka. |
Prvé dojmy
Doslova so stiahnutým žalúdkom a v očakávaní, či sa naozaj splnia sľuby výrobcu, som sadal za volant.
Napokon sa nestalo to, čo pri predchádzajúcich generáciách, keď sa menil obal a pocit z technickej podstaty auta ostal rovnaký.
Teraz som šoféroval naozaj iné auto v porovnaní s predchodcom. Hlavne o dve triedy tichšie od podvozka, s presnejším vedením stopy a výbornou aerodynamikou.
Za volantom cítiť zníženie hmotnosti a podvozok bol v serpentínach výborný s precíznou trakciou. Aj nový posed s malým volantom mi sedí.
Neboli by to však Francúzi, keby nevyvolali v aute emócie každého druhu, lebo mám zlosť z lietajúcej fľaše v divne tvarovanom boxe dverí.
Tiež nechápem, na čo je v aute možnosť pripojenia na sociálne siete, akoby by sme za volantom už beztak neboli zaplavovaní množstvom starostí a informácií, čo odpútavajú od jazdy. Pritom Peugeot postavil naozaj šoférske auto, ktoré ma baví.