SME
reklama

Kúpte si elektroauto, odkazuje štát. Odpustil by dane, mýto či známky

Štát uvažuje, ako zvýhodniť elektromobily. Hlavne s tým treba počkať, radia kritici.

Štát plánuje, že do roku 2020 sa u nás predá 12-tisíc až 35-tisíc elektormobilov.Štát plánuje, že do roku 2020 sa u nás predá 12-tisíc až 35-tisíc elektormobilov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štát naznačil, čo všetko je ochotný urobiť, aby presvedčil ľudí na kúpu síce ekologických, ale drahých automobilov.

Recept na to, aby k terajším 33 elektroautám pribudli ďalšie, obsahuje desiatky návrhov, z ktorých väčšina by znamenala náklady pre verejné rozpočty.

Tomu, kto si kúpi elektroauto, štát môže odpustiť diaľničné nálepky, mýto či daň z motorových vozidiel. Takéto autá tiež podnikatelia rýchlejšie odpíšu a budú ich môcť napájať elektrinou za zvýhodnené ceny.

Mestá ich pustia do zvýhodnených pruhov pre mestskú dopravu. Od ostatných ich odlíši aj špeciálna nálepka od dopravného inšpektorátu.

„Istý podiel kupujúcich je motivovaný snahou odlíšiť sa,“ vysvetľuje štát v stratégii podpory elektromobility. Nič z toho nie je isté, ministerský návrh len otvoril debatu.

Vlastníte elektromobil alebo máte skúsenosti s jeho prevádzkou na Slovensku? Napíšte nám na ekonomika@sme.sk.

Vidia príliš dopredu

Ako je to inde
Nemecko
Elektromobily sú na päť rokov oslobodené od cestnej dane.
Spojené štáty
Poskytujú daňové úľavy. Výška úľavy sa odvíja od veľkosti batérie. Najvyššia možná daňová úľava je asi 6000 eur.
Nórsko
Majitelia elektroáut neplatia dane a poplatky spojené s kúpou auta. Tie sú v Nórsku aj také vysoké, ako cena e­-auta.
Japonsko
Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta. Odpustené sú aj ďalšie dane spojené s kúpou v hodnote 4300 eur.

Mnohí odborníci na automobilizmus už teraz tvrdia, že štát ešte ani nevie, čo je preň najlepšie, no už sa chce rozhodovať.

Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity si myslí, že nám bude chýbať dosť možností na dobíjanie elektriny. Navyše, takéto drahé autá si ľudia u nás nebudú kupovať.

„Vybudujeme drahú infraštruktúru a potom sa zrazu zistí, že nemáme ani elektrinu, ani autá. Čo potom?“ pýta sa profesor.

Predpokladá, že po pár rokoch sa aj tak zistí, že lepšou alternatívou je vodík.

Táto technológia sa ešte musí vyvíjať, ale je lepšia, pretože majitelia áut nebudú musieť meniť celý pohon, iba palivo, vysvetľuje.

Aj analytik INESS Martin Vlachynský odporúča počkať, kým nová technológia nezlacnie a ľudia si k nej nájdu cestu aj bez podpory.

Niekto musí začať

Štát kontruje tým, že nemôžeme byť závislí iba od ropy, ktorá bude navyše zrejme do budúcna zdražovať. Pripomína, že e-­autá vypúšťajú menej emisií a to, že v podpore e­áut musíme dobiehať zvyšok Únie.

Podobne to vidí aj Brusel.

„Je to začarovaný kruh. Pre nedostatok vozidiel sa nestavajú dobíjacie stanice, vozidlá sa nepredávajú, lebo nie je po nich dopyt. Dopyt je nízky, lebo elektromobily sú zatiaľ finančne nákladné a nie je dostatok dobíjacích staníc,“ píše Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Ak sa do podpory e­áut nezapojíme, môže sa stať, že majiteľ elektromobilu z Nemecka nepocestuje cez Slovensko, lebo nebude mať kde nabiť auto. Brusel odporúča, aby sme do roku 2020 mali aspoň štyritisíc elektročerpačiek.

Na porovnanie, Česi ich chcú mať trikrát viac, píše energia.sk. Za vzor nám euroúradníci dávajú Francúzov, ktorí dotujú elektromobily sumou do 7-tisíc eur a do nabíjacích staníc chcú investovať 450 miliónov eur.

Meniť batérie

Čerpačky pre elektromobily u nás dosiaľ budujú hlavne dodávatelia energií.

Rýchlonabíjacia stanica vyjde asi na 20-tisíc eur. Lacnejšie vychádza model čerpačky, ktorý sa len zavesí na stenu.

Takzvaný Wallbox sa dá získať už za 1500 eur, píše Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky.

Predpokladá sa, že cez tieto systémy si budú majitelia áut nabíjať autá počas noci.

ZSE inštalovala štyri také čerpačky. Verejnosť k nim nemá prístup, sú určené majiteľom e­-áut. Sú nimi väčšinou ministerstvá či napríklad bratislavská župa. Verejne dostupných púmp sme u dodávateľov elektriny narátali osem.

Vláda plánuje na diaľniciach a rýchlocestách nabíjaciu stanicu na každých 60 kilometroch.

Podľa Lešinského to nestačí. Slovenskí spotrebitelia si nebudú kupovať drahý elektromobil iba ako doplnkové auto na kratšie cesty po meste.

Ešte väčší problém to môže byť v zime, keď sa batérie rýchlejšie vybíjajú, hovorí Tomáš Novotný z natankuj.sk. Navyše, drahú batériu treba po čase meniť.

V Slovenskej asociácii pre elektromobilitu narátali, že rozdiel v kúpnej cene medzi bežným a elektroautom sa môže cez úspory na palive vrátiť aj za 5 rokov.

Štát počíta s tým, že mu s podporou elektroáut pomôžu aj mestá či župy. Ide o lacnejšie parkovanie či vjazd do peších zón. Väčšinu opatrení vidí v praxi v roku 2015. Niekde to problém nie je, inde môže byť.

Z bratislavskej mestskej časti Petržalka odpísali, že u nich ročné parkovné vychádza na 626 eur. S výnimkami nerátajú. Mestská časť sa celkovo obáva sa, že ju plány štátu s e–autami vyjdu draho.

Inde, ako napríklad v Košiciach či na Myjave zatiaľ nemajú jasnú predstavu o podpore elektromobilov.

Čo chystá štát na podporu e-áut

2014 - 2017, propagácia elektromobilov v školách,

2015, odlíšiť majiteľov e-áut špeciálnou nálepkou, ktorú dostanú od dopravného inšpektorátu,

2015, pustiť elektromobily do vyhradených pruhov, výhodnejšie parkovanie a pustiť e­-autá aj do niektorých peších zón.

2015 - ­2020, dočasne oslobodiť elektroautá od povinnosti platiť daň z motorových vozidiel, mýto či diaľničné nálepky,

2015, rýchlejšie odpisy elektromobilov,

2015, zlacniť elektrinu pre elektromobily,

2014, zjednodušiť administratívu na stavbu elektronabíjačiek,

2014 - ­2020, vybudovať sieť elektronabíjacích staníc tak, aby vzdialenosť medzi nimi bola najviac 60 km, sieť má pokrývať diaľnice a rýchlocesty, prvých 8 staníc bude do konca roku 2015 na D1. Ďalšiou prioritou by mala byť výstavba nabíjačiek na R1 z Trnavy do Banskej Bystrice.

Zdroj: Ministerstvo hospodárstva

Nedávajme priame dotácie, radí lobista

Aj keby zdražela elektrina, vychádzajú e-autá úsporne, tvrdí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu PETER BADÍK.

Prečo okrem ekológie by štát mal podporovať elektromobilitu na Slovensku?

„Je to šanca v odvetviach, kde sme silní, čiže výroba áut a elektra. Ak by sa na svete vyrobili iba 3 percentá elektromobilov v roku 2020, aj tak hovoríme o 3 miliónoch kusov a odvetví s obratom okolo 100 miliárd dolárov ročne. To je štyrikrát viac ako hodnota trhu s aplikáciami pre smartfóny. Navyše ropu nie je čím nahradiť, ale sú možnosti ako a z čoho vyrobiť elektrinu.“

Máme sa báť, že ropa zdražie?

„Ceny ropy ani počas najväčšej ekonomickej krízy a počas najväčšieho poklesu dopytu nepoklesli.“

Čo ak zdražie elektrina?

„Ceny elektriny a ropy sú na seba sčasti naviazané. Keď nastane impulz smerom k vyššej cene ropy, tak sa to prejaví vo vyššej cene plynu a tá vplýva na cenu elektriny, lebo veľa elektriny sa vyrába zo zemného plynu.“

Čo teda získame cez e-autá?

„Elektrina nie je naviazaná na ropu v zmysle, že všetku elektrinu vyrábame z plynu. Máte jadrové, vodné elektrárne, obnoviteľné zdroje energie, len nejaká časť sa vyrába z plynu. Elektrina je omnoho menšia časť nákladov na e-auto, ako je to pri nafte. Pri nafte je to počas životnosti auta viac ako polovica, pri elektrine je to tretina. Keď obidve vzrastú o desať percent, tak pri naftovom variante vám celá tá polovica vzrastie o 10 percent, pri elektrine tretina o 10 percent.“

A keď zdražie meď?

„V bežnej fabrike máte sto až tisíc elektromotorov. Počet motorov pre elektrické autá razantne nezvýši potrebu medi.“

Prečo nepodporiť radšej autá na vodík?

„Vodík nevieme efektívne vyrábať. Väčšina vodíka sa dnes vyrába z fosílnych palív, najmä zemného plynu. Pre využitie v doprave nemá zmysel používať vodík vyrobený z plynu. To už môžeme využiť rovno zemný plyn.“

Lobovali ste za to, aby štát elektromobily podporil aj finančnou dotáciou, ako je to v iných krajinách?

„Nie. Keď na niečo dáte priamu podporu, tak sa to väčšinou otočí tak, že sú to peniaze, ktoré sa dávajú ľuďom, ktorí si kupujú drahé elektrické autá.“

Podnikáte tak, že prenajímate na dlhší čas elektroautá. Nezobrali by vám priame dotácie klientov?

„Čím viac elektroáut bude, tým viac si na ne podnikatelia zvyknú. Tým viac budú využívať našu službu.“

Prečo nemáme jednoducho počkať, kým elektromobily nezlacnejú?

„To môžeme povedať aj to, že nekupujme počítače do štátnej správy, počkajme, kým tie počítače budú lacnejšie a výkonnejšie a potom ich naraz nakúpime.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu