Pomerne úspešné Suzuki SX4 stálo niekde na pol ceste medzi malým a kompaktným crossoverom. Novinka je plnohodnotné auto nižšej strednej triedy s vyššou svetlosťou podvozka a pohonom jednej alebo oboch náprav.
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Cenou a vlastnosťami zapadá presne medzi kompaktné crossovery a, ako naznačuje dizajnom zadnej časti, hlavným konkurentom je Nissan Qashqai.
Nebyť uvádzacieho bonusu 2-tisíc eur, ktorý si treba odpočítať od základných cien, Suzuki SX4 S-Cross sa cenou vyrovná Nissanu.
Cenová politika a nejasné vyznačenie reálnej ceny môže spotrebiteľa trochu zmiasť a na prvý pohľad vyzerá SX4 S-Cross draho, hoci oproti SX4 naozaj ide naozaj o väčšie auto, z inej triedy a preto aj drahšie.
Zároveň je to model, ktorý umožňuje súčasným zákazníkom SX4 postúpiť o triedu vyššie priestorom, kufrom, komfortom a vybavením. Dizajnovo to nie je veľký krok vpred, čo je však čisto subjektívna vec. Zadná časť SX4 S-Cross veľmi nevyšla.
Veľkosť ukazuje najmä vzadu
Paradoxne, zadok prináša jednu z hlavných výhod modelu, pretože batožinový priestor s nízkou nakladacou hranou a slušnou šírkou je dobre prístupný a využiteľný aj s dvojitým dnom.
To akoby bolo inšpirované koncernom Volkswagen, lebo sa s ním dobre manipuluje a môže ostať v aute aj v dolnej polohe.
Navýšenie základného objemu 430 litrov o ďalších desať litrov zmenou sklonu operadiel do kolmejšej polohy je smiešne, ale je.
Pohon všetkých kolies ponúka niekoľko režimov a citeľný rozdiel medzi ich nastavením. Fungovanie patrí medzi najsilnejšie stránky SX4 S-Cross. |
Zadné operadlá nemajú tiahlo na sklápanie z kufra, ale nepotrebujú ho, pretože poisťovací mechanizmus dočiahnete aj odzadu.
Od kompaktného auta sme čakali viac v šírke na zadných aj predných sedadlách, teda zadok nie je pre tri, ale len dve autosedačky. Miesto vzadu vynikne skôr priestorom na nohy než šírkou a výškou.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo | Suzuki | Suzuki |
Verzia | 1,6 Elegance + | 1,6 DDiS Elegance+ |
Stav tachometra (km) | 6363 | 5599 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1245 | 1380 |
Pneumatiky | Continental ContiEcoContact | Continental ContiEcoContact |
Rozmer a index pneumatík | 205/50 R17 | 205/50 R17 |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 5,2 | 4,3 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 7,3 | 6,0 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 6,2 | 5,0 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 12,35 | 11,14 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 37,49 | 37,83 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 6,15 | 4,46 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 9,74 | 5,09 |
Výhľad od volantu poteší
Možno aj z vonkajšieho dizajnu karosérie plynie veľký rozdiel v mieste nad hlavou v prospech vodiča a spolujazdca pred pasažiermi vzadu.
Samotný vnútorný priestor ponúka veľmi umné využitie v detailoch a najmä dobrú pozíciu šoféra s výborným výhľadom dopredu aj do strán.
Výhľad šikmo je v S-Crosse oproti modelu SX4 podstatne lepší. Pozícia za volantom, kvalitné spracovanie kokpitu a pohodová jazda je presne to, čo dokáže v novom aute zaujať.
Dizajn zadnej časti pripomína niektorých konkurentov a pôsobí pomerne chaoticky. Bočný profil vyzerá dobre. |
Zo starých čias treba tolerovať nepraktické ovládanie palubného počítača "tyčkami" v prístrojovom paneli. Popri modernom multifunkčnom volante s prehľadným ovládaním je to prinajmenšom trochu zvláštne.
Ovládanie palubného počítača je asi posledná vec, ktorá môže na ergonómii prekážať, pretože SX4 S-Cross padne každodennému užívateľovi vyslovene do ruky.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 640 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 0-100 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1030/1280 |
výška kufra po roletu (mm) | 440 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 850/740/980 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 770/1550 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1260 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1410 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1000-1050 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 470 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1320 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1400 |
výška krajné sedadlá (mm) | 890 |
výška stredné sedadlo (mm) | 890 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 480/480 |
Diesel ťahá nad pomery svojho objemu
V snahe uľahčiť výber verzií sme na test zobrali všetky dve ponúkané motorizácie s rovnakým objemom 1,6 litra a rovnakým výkonom 88 kW.
To sú však posledné dve veci, ktoré majú spoločné, pretože jeden je benzín, druhý diesel a krútiaci moment naftového motora je raz taký veľký ako pri benzínovej verzii.
Naftový motor, drahší rádovo o 1800 eur, má neporovnateľne lepšiu dynamiku v pružnosti pri predbiehaní a šesťstupňovú prevodovku.
Oproti benzínovej verzii je diesel až nepochopiteľne ťažší o 135 kilogramov. Krútiaci moment 320 Nm je však aj na pomery rovnako veľkých naftových motorov veľmi slušný a dáva autu pri predbiehaní výbornú dynamiku.
Batožinový priestor má prijateľne nízko nakladaciu hranu a dobre využiteľnú šírku na bokoch. Objemom 430 litrov sa výrazne odlišuje od modelu SX4. |
Napokon, namerané údaje pri zrýchlení zo 70 na 100 km/h jasne naznačujú, že nie je 120 koní ako 120 koní.
Z testu jasne vyplýva dominancia diesela na diaľnici aj pri vyššom tempe jazdy. Bude teda dobrý ako typické služobné auto.
Aj v teréne pri výjazde do kopca bola cítiť jasná výhoda ťahu motora. Nehovoriac o šiestom prevodovom stupni a pohode pri diaľničnej rýchlosti.
Domov vyberte radšej benzín
Akurát okrem cenového rozdielu rovnako vybavených verzií treba zobrať do úvahy fakt, že benzínový motor dostanete k dispozícii s pohonom 4WD aj v najnižšej výbave a diesel nie.
Benzín je veľmi úsporný a pri bežnom jazdení neurobil diesel väčšiu úsporu ako 1,5 litra na sto kilometrov. Pri malom počte kilometrov a krátkych jazdách odporúčame jednoznačne benzínový motor, hoci jeho 88 kW vyznieva mysticky a naozaj len pri veľmi vysokých otáčkach.
Benzínový štvorvalec bude dobrý domácky motor s výborne navrhnutými prevodmi do mesta a jeho blízkeho okolia. Jednu či dve dovolenky v roku s ním hravo zvládnete, aj keď si v stúpaní diaľnice podradíte.
Lahoda, s akou si v meste radíte a užívate ticho, je v porovnaní s nafťákom výrazná a diesel jednoznačne potrebuje širší rozlet a dlhšie trasy.
Vodič má dobrý výhľad dopredu aj do strán a všetok potrebný komfort. Interiér vyniká kvalitou spracovania. |
Až pohľad do technických údajov na veľký rozdiel v hmotnosti prednej časti nám vysvetlil rozdiel v pocite z krútenia volantom.
Na benzínovom SX4 S-Cross nám vyslovene prekážala charakteristika posilňovača riadenia na diaľnici. Zrejme je nastavený na vyššiu hmotnosť, pretože jeho proaktívne posilňovanie, keď to nečakáte, nie je v naftovej verzii tak citeľné, hoci badateľné.
Vodiči s rukami citlivými na spätnú väzbu riadenia si kupujú iné autá než S-Cross, avšak aj pri čisto užitočnom pohľade na auto by si benzínová verzia zaslúžila lepší posilňovač riadenia. Zato pohon všetkých kolies je na pomery tejto triedy áut super.
Pohon všetkých kolies postúpil
Na šmykľavom podklade a pri strmom výjazde do kopca sme cítili rozdiel v jednotlivých režimoch a snahu auta o výbornú trakciu. Počkáme si ešte na podrobnejší test na snehu, avšak pred pohonom 4WD klobúk dole.
V teréne bolo pekne cítiť, že pri vypnutom systéme ESP bola tiaž celej trakcie len na medzinápravovej spojke a pri zapnutom ESP je pomáhala aj trakčná kontrola, čo sa prejavilo kontinuálnejším záberom bez návalov veľkého preklzu kolies.
Prepnutím z AUTO režimu na SNEH a BLATO elektronika povolí efektívny preklz a v športovom režime jemne preferuje zadnú nápravu.
Vyrovnanosti záberu oboch náprav v blate zase citeľne pomáha LOCK. Je dobré, ak na prejave pohonu cítite zmenu po prepnutí jednotlivých režimov.
Suzuki neprichádza často s novým modelom, ale keď sa už tak stane, je to prepracované hodnotné auto s vysokým pomerom úžitku aj vo vzťahu k dostupnosti pohonu všetkých kolies.
Vôbec nie je potrebné siahnuť po výbave Elegance+, ba naopak lepšia je Premium, lebo má kolesá 205/60 R16 a nie nízkoprofilové plášte testovanej verzie, ktoré výrazne zhoršujú komfort a pohyb v teréne.
Práve filozofia Suzuki v rozsiahlej základnej výbave vyniká vo verzii Premium a tá vyzerá pri dvojtisícovom bonuse s pohonom 4WD dosť atraktívne.
Kupujem-nekupujem (osobný názor)
V kategórii, do ktorej sa Suzuki posunulo modelom SX4 S-Cross, je naozaj z čoho vyberať. Pozícia Suzuki je neľahká. Stačilo mi však sadnúť si za volant, nasať atmosféru poctivo urobeného auta, aby som vedel, že kupujem. Dizajn ma neláka, skôr naopak, nepáči sa mi, ale jazda a praktické využitie s pohonom všetkých kolies ho zatienia. Na zlé cesty neodporúčam najluxusnejšie obutie na nízkoprofilových ekologických pneumatikách.
Rasťo Chvála
Technické parametre
Značka | Suzuki | Suzuki |
Model | SX4 S-Cross Elegance+ | SX4 S-Cross Elegance+ |
Motor | 1,6 L VVT benzín | 1,6 DDiS Diesel |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1586 | 1598 |
Výkon (kw(k)) | 88 (120) | 88 (120) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 3750 |
Krútiaci moment (Nm) | 156 | 320 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4400 | 1750 |
Rázvor náprav (mm) | 2600 | 2600 |
Dĺžka (mm) | 4300 | 4300 |
Šírka (mm) | 1765 | 1765 |
Výška (mm) | 1570 - 1580 | 1570-1580 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1245 | 1380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 46 | 46 |
Objem batož. priestoru (l) | 430-440 (1269) | 430-440 (1269) |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 13,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 175 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,1 | 5,7 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,1 | 4,0 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 5,9 | 4,6 |
Cena modelu od | 14.000 | 17.500 |
Cena modelu 4WD od (eur) | 19.000 | 22.300 |
Cena testovanej verzie od (eur) | 21.750 | 23.550 |
Užívateľské postrehy
Rezervné koleso | dojazdové |
Hrdlo nádrže | tradičný uzáver, odomykanie od vodiča, japonská klasika |
Otváranie veka kufra a madlá | madlá na zatváranie výborné, mikrospínač a gumové tlačidlo odomykania pre bezkľúčový |
Sklápanie zadných operadiel | do jednej roviny bez vyberania hlavových opierok, na dosah z kufra, teoreticky dve polohy sklonu operadla |
Nastavovanie sedadiel vpredu | manuálne, výškovo jazdec aj spolujazdec, kožené čalúnenie, nastavovanie sklonu operadla pákovým mechanizmom |
Nastavovanie sedadiel vzadu | žiadne |
Dvojité dno kufra | áno, vyberateľná podôlaha, dobrá manipulácia, vrchné dno možno zložiť do dolnej polohy nbez nutnosti vyberať z kufra, rozsah dvojitého dna približne 10 centimetrov |
Upevnenie nákladu | oká na sieť, dva menšie boxy po stranách s odoberateľnou deliacou priečkou |
Čalúnenie interiéru a zhotovenie | koža/plast, klasické Suzuki, perfektné lícovanie a kvalitné dielenské vyhotovenie, tvarovo aj materiálovo fádne ale veľmi poctivo urobené |
Pohodlie nastupovania | veľmi široké otváranie dverí, vzadu pomerne vysoký prah, zadné operadlá krátke, treba opierky vysúvať vysoko, aby netlačili do chrbta, priestor vzadu na danú triedu veľmi slušný |
Odomykanie/vstup do auta | bezklucovy vstup aj startovanie, gumene gombiky na prednych dverach vratane kufra |
Ochrana prahov pred špinou | slabá hlavne pri 4WD chýba |
Otváranie kapoty | priemerne dostupné, bez plynových vzpier |
Doplnenie ostrekovača | dostupné, malé hrdlo |
Kontrola oleja | príkladná |
Predné svetlá technika | bi-xenon |
Predné svetlá účinok | lepší priemer, hlavne diaľkové svetlo celkom slušné v zákrutách |
Výhľad vodiča, posed | príjemný posed s vyššou polohou sedadla a výborným výhľadom, vodič sa rýchlo udomácni, výborný výhľad do strán, dozadu treba používať najmä spätné zrkadlá, |
Jazyk auta | anglický |
Jazyk navigácie | nemá navigáciu |
Ovládanie palubného počítača | jednotlačidlové blízko prístrojov, nepraktické a zastarané, funkcie palubného počítača prehľadné a dobré |
Ovládanie navigácie | nie je |
Grafika displeja zobrazovanie | priemerná, jednoduchý displej rádia a palubného počítača |
ESP | áno, vypínateľné |
Komfort podvozka - kvalita | dobre zachytáva kmity a dynamické impulzy karosérie od vĺn cesty, nízkoprofilové ekologicky tvrdé pneumatiky znižujú komfort na záplatách ciest |
Kvalita radenia | presné, japonsky tvrdé, u benzínu lepšie ako pri naftovom motore |
Okná, zrkadlá | plne elektrické, s elektrickým sklápaním |
Klimatizácia - funkcia | dvojzónová plne automatická |
Odkladacie priestory | priemerné |