Tatiana: "Zastavila nás diaľničná polícia a vypýtala si od nás pokutu 60 eur. Podľa mňa pre nič za nič. A vôbec nás neupozornili, aby sme zastavili vozidlo.
Šli sme v strednom pruhu diaľnice a predbehlo nás auto s nápisom "nasledujte ma". Nič viac. Tak sme šli za ním asi 1,5 km, lebo sme si domysleli, že je to asi polícia. Potom konečne auto dalo signál mávnutím policajta a zastavili sme.
Hneď na nás vybehol, že pokuta, lebo sme šli v strednom pruhu viac ako 1 km a nezastavili na jeho pokyn hneď. Ale na aký, keď išiel stále pred nami a okrem nápisu "nasledujte ma" nijako neupozornil, že máme stáť?
Je to normálne a v súlade so zákonom?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Na cestách mimo obce, ktoré majú v jednom smere dva alebo viac jazdných pruhov, smú vodiči jazdiť v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sa používajú len na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.
Tatiana išla v strednom pruhu diaľnice. Ak by sa to stalo v obci, žiadna sankcia by vodičovi nehrozila. Mimo obce je to ale zakázané.
Pokuta bola zaslúžená
Mnohí vodiči sa obávajú ísť v pravom jazdnom pruhu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou a tak jazdia v strednom. Obava je pritom neopodstatnená. Pravý pruh je bezpečne zjazdný bez dier či vyjazdených koľají.
To, že vedľa pravého pruhu nie je široká krajnica, neznamená ohrozenie vodiča. Pri dodržiavaní bezpečnej vzdialenosti od vozidiel pred vami a sústredení sa na premávku by ste sa ani pri dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti nemali dostať do kolíznej situácie.
Jazdou v strednom pruhu, najmä ak vodič jazdí pomalšie, môžete obmedziť plynulosť premávky a zablokovať jeden predbiehací pruh.
Policajti smeli za neodôvodnenú jazdu v strednom pruhu uložiť blokovú pokutu do výšky 60 eur. Tatiana sa sama priznala, že šli v strednom pruhu. Ak tak šli viac ako kilometer, nemohlo ísť ani o predchádzanie a ani o obchádzanie.
Od prvého januára vám za takýto priestupok nemôžu dať policajti na mieste viac ako 50-eurovú pokutu.
Ako spoznať policajtov?
Vodič je povinný poslúchnuť pokyn policajta pod hrozbou 300-eurovej pokuty a zákazu šoférovania až na dva roky. Ak vám teda policajt dá pokyn, že ho máte nasledovať, musíte ho poslúchnuť.
Nie vždy je totiž bezpečné zastaviť priestupcu na mieste priestupku. Vtedy polícia eskortuje vodiča, ktorý porušil pravidlá, na miesto, kde je bezpečné zastaviť.
Ako ale zistiť, že ide o políciu? Ukazovať policajný odznak alebo kričať z idúceho auta asi nemá veľký význam. Za tmavými sklami neoznačeného policajného auta nezistíte, kto vo vozidle sedí.
Ak by ale vodič rozsvietil na vozidle nápis "Polícia" a nielen "nasledujte ma", nebolo by pochýb, že ide o neoznačené policajné vozidlo. Pomohlo by tiež zapnutie majáku a sirény na policajnom aute.
Zastavovanie vozidla má pravidlá
V prípade, že policajti zastavovali vozidlo Tatiany ešte pred tým, ako ho sprevádzali, mali to urobiť podľa predpisov.
"Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky," uvádza vyhláška k zákonu o cestnej premávke.
Policajt dáva znamenie na zastavenie vozidla
- zdvihnutím ruky,
- zdvihnutým zastavovacím terčom (č. Z 5a), alebo
- svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu.
Z idúceho vozidla môže policajt zastavovať iné vozidlo kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Pokyn na zastavenie môže zdôrazniť majákom prípadne aj sirénou.
"Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy," prikazujú predpisy.