SME
reklama

Test: Mazda 3 predvádza lahodnú jazdu

Kompaktná Mazda robí väčšiu radosť šoférovi ako spolujazdcom. Kvalita materiálov a spracovanie detailov dosahuje najvyššiu úroveň.

Mazdu 3 si na ceste nepomýlite s iným autom pre jej svojský dizajn. Aerodynamika ovplyvnila tvar nízkej strechy vzadu.Mazdu 3 si na ceste nepomýlite s iným autom pre jej svojský dizajn. Aerodynamika ovplyvnila tvar nízkej strechy vzadu. (Zdroj: autor)
Mazda 3
2,0 Revolution Top

Spotreba v teste:
7,8 l/100 km

Cena verzie od:
od 20.590 eur

NÁŠ NÁZOR:
Ak dám priestor rozumu, nájdem na Mazde 3 mnoho drobností, ktoré prekážajú. Byť však v pozícii človeka, ktorý si vyberá kompaktné auto na dochádzanie do práce a občasné jazdy vo dvojici, určite by som dal medzi kandidátov Mazdu3. Nie je ušitá pre rodiny s deťmi, ale ten pocit za volantom to vyváži. Určite jej patrí moje vnútorné kupujem, lebo je to láska na prvé otočenie volantom. (Rasťo Chvála)

Mazdu 3 sme pri jej premiére zvolili za hviezdu autosalónu a rovnako emotívne boli aj prvé chvíle bezprostredne po usadnutí za volant.

Interiér najvyššej výbavy Revolution Top patrí kvalitou spracovania a materiálmi na vrchol triedy.

Mazda takmer dosahuje úroveň Audi A3, ktoré je podľa nás momentálnym lídrom svojej kategórie vo vyhotovení kabíny.

Kvalita radenia, tichý benzínový motor, príjemný volant a dobrý posed si na pár metroch získajú asi každý typ šoféra.

Po prvých kilometroch v meste dokáže japonské auto vojsť šoférovi pod kožu.

Lahodný pocit z jazdy pokračuje v zákrutách aj na cestách prvej triedy. Uznanie patrí asistenčným systémom a ich dobrému naladeniu.

Páčil sa nám zásah predkolízneho systému pri mestskej rýchlosti.

Prekáža sklíčko nad prístrojmi

V pekne navrhnutom kokpite ruší iba head-up displej v podobe výsuvného sklíčka na vrchu prístrojového panelu.

Idea zobrazovania údajov v zornom poli je síce dobrá, ale vyhotovenie oproti zvyšku auta nevhodné.

Head-up displej v tejto podobe nie je to, prečo by ste mali siahnuť po výbavách Revolution a Revolution Top. Zato navigáciu nemáte bez príplatku 500 eur ani v najvyššej výbave.

S bezpečnostnou výbavou však Mazda nešetrila a v aute je už automatické prepínanie diaľkových svetiel, prevencia čelného nárazu v mestskej premávke, systém stráženia mŕtveho uhla alebo neželaného opustenia jazdného pruhu.

Aj s príplatkom za klimatizáciu je výbava Revolution Top dobre nastavená oproti konkurencii a motorista dostane prepychovo vybavené auto s výkonom 165 koní do 24.000 eur.

Klasický motor nestarne

Štvorvalec série SkyActiv s označením G165 nemá turbodúchadlo a ponecháva si ešte pred rokmi veľmi často používaný objem v nižšej strednej triede.

Dvojliter bez turbodúchadla má slušný krútiaci moment 215 Nm ale až pri 4000 otáčkach. Ak motor stúpne do otáčok, spojenie krútiaceho momentu a výkonu dokáže urobiť radosť z jazdy.

Pochopiteľne v nižších otáčkach nastavených na spotrebu a posúvanie v meste nevyráža vpred tak ako turbom prepĺňané motory. Napriek tomu je to neskutočne lahodný spoločník na cesty a do mesta.

Mechanické zladenie všetkých častí od podvozka, cez riadenie, prevodovku až po motor si zaslúži veľké uznanie.

Vie jazdiť aj za málo

Auto sme preberali so šestnástimi najazdenými kilometrami a pomaly zabehávali. Po prvých 500 kilometroch dokázala Mazda 3 jazdiť na okresných cestách pri spotrebe 5,2 litra a v meste bez akéhokoľvek problému do 6,6 litra na 100 kilometrov.

Po diaľničnom presune na stredné Slovensko však spotreba stúpla na 8,5 l/100 km. Do veľkej miery môžu za to otáčky, pretože na šiestom stupni pri 130 km/h má motor 3300 otáčok.

Odľahčenie prospieva

S veľkým motorom a v plnej výbave ostáva Mazda ľahká, lebo so šoférom neprekračuje 1300 kilogramov. To uľahčuje rozbiehanie v meste a pomáha udržať spotrebu hlboko pod sedem litrov.

Na krátkych trasách a v meste dvojlitrový benzín v úplnej pohode vyobšíva akýkoľvek diesel podobného výkonu. Výrazný rozdiel nastane pri ponáhľaní a na diaľnici.

Vnútorné rozmery a konkurenti

Vozidlo

Mazda 3

Peugeot 308

VW Golf

nakladacia hrana von (mm)

710

690

680

nakladacia hrana dnu (mm)

160

170

50-150

šírka kufra min./maximálna (mm)

1025/1260

1085/1190

1030/1275

výška kufra po roletu (mm)

490

540

430

nakladací otvor výška/šírka(mm)

995/795

705/970

720/1000

dĺžka kufra min./max (mm)

885/1640

805/1520

740/1500

šírka v ramenách vpredu (mm)

1460

1400

1430

šírka lakte vpredu (mm)

1500

1470

1500

výška na hlavu šofér max. (mm)

1000

1015

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

490

485

515

šírka v ramenách vzadu (mm)

1370

1360

1355

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1470

1435

1460

výška krajné sedadlá (mm)

910

945

950

výška stredné sedadlo (mm)

880

930

940

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

430/420

465/435

460/450

Tam 2,0 G165 svoj pôvod nezaprie a ostáva benzínom, ktorý potrebuje k otáčkam aj palivo. Kto však miluje benzínové motory, tomu aj vyššia spotreba pri rýchlej jazde za ten pocit stojí.

Mazda3 so zatiaľ najsilnejším motorom poteší ľudí, ktorí čakajú od auta viac než bezduché presúvanie sa. Ostatní môžu siahnuť po naftovom alebo malom benzínovom motore.

Naopak pocity z jazdy a interiér určite neodradia tých, čo v aute veľa pôžitku nehľadajú.

Vzadu len pre dvoch

Veľkosťou interiéru je Mazda orientovaná na posádku vpredu.

Nádherne vyhotovené a tvarované sedadlá vzadu ponúknu len miesto pre dvoch a pri nízkej streche a nízkej hornej hrane zadných dverí nevidíme Mazdu3 ako ideálne auto pre rodinu s dvomi deťmi.

Ani slušnému základnému kufru nepomôžete, ak vyberiete plató, pretože nad ním už niet veľa miesta.

Automobilka v novej generácii ešte zvýraznila už beztak vysokú úroveň kvality jazdy a pridala materiálovo a tvarovo hodnotnejší interiér.

Japonská klasika dostala veľmi pôsobivú podobu s modernými technickými prvkami. Ponuka odkladacích priestorov patrí medzi skromnejšie v triede.

Prístrojový panel naznačuje, že motor miluje otáčky. Kontrolný panel urobila Mazda netradične a pekne.
Radosť sedieť za dobre urobeným volantom. Multifunkčné ovládanie môže slúžiť ako príklad prehľadnosti.
Takýto strašný head-up displej si mohol výrobca odpustiť. Zobrazuje síce rýchlosť a výstup aktívneho tempomatu, ale sklenená tablička viac prekáža ako pomáha.
Nový komunikačný systém v Mazde má veľký a prehľadný displej s centrálnym ovládačom vedľa ručnej brzdy. Verzii s najvyššou výbavou chýbala navigácia, preto bol displej trochu zbytočný.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mazda 3

Verzia

2,0 G165 Revolution Top

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

13.990/20.590/23290

Motor

benzín; štvorvalec; 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

121(165)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

210/4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,2/9,66 (vlhko)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,11 (vlhko)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,25 na 3. stupni 5,83 na 4. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

6/2250

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

6/3300

Presnosť tachometra pri 90/100/130 (km/h)

88/98/127

Stav tachometra (km)

14 – 870

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8/7,8

Objem palivovej nádrže (l)

51

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

504

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 215/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1295 (s vodičom 75 kg)/520

Objem batožinového priestoru (l)

364

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2700;4460;1795;1465

Motor

výborný do mesta a na cesty prvej triedy, okamžitá reakcia na plynový pedál, vo svojej triede veľmi slušný

Prevodovka

presné radenie, odstupňovanie, najmä stály prevod nevyhovuje diaľnici

Podvozok

excelentný a komfortný, poteší asi každého vodiča

Interiér

kvalitné spracovanie, slušný výber materiálov, takmer na úrovni súčasného Audi A3

Posed vodiča a výhľad

výborný posed vodiča, vysokému sa môže zdať nižšia strecha, hrubší predný stĺpik, za volantom si nájde miesto vyznávač športovej jazdy a aj ten, kto potrebuje sedieť vyššie

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomerne logické ovládanie bez väčších výhrad, navigácia v maximálnej výbave chýbala

Jazyk auta/navigácie

slovenský

Grafika displejov a zobrazovanie

príjemné na oči a prehľadné

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenon, priemerne dobrý na túto triedu ale nič výnimočné

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup, štartovanie tlačidlom, nutnosť použiť gumové tlačidlo na kľučke

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vzadu pri nastupovaní prekáža nízka strecha, môže byť obmedzujúce najmä pre starších alebo pri vkladaní detí do autosedačky; dozadu vmestíte maximálne dve detské autosedačky, stredné miesto takmer nepoužiteľné

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu elektrické šoférove, spolujazdcove manuálne s pákovým ovládaním sklonu operadla

Sklápanie operadiel v druhom rade

ťažšie ovládateľný mechanizmus odistenia operadiel, takmer v jednej rovine s dnom kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

vyššia nakladacia hrana, hlboký a plytký kufor, priestor nad plató v podstate nevyužiteľný pre nízku strechu

Rezervné koleso - prístup

lepiaca súprava, priestor na dojazdové koleso

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

miesto so spínačom otvárania piatych dverí sa rýchlo špiní, tankovanie má klasické veko nádrže a dvierka treba otvoriť od vodiča; pri dolievaní do ostrekovača sa nezašpiníte

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 172
  2. Každý piaty zomrie 8 993
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 332
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 804
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 806
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  2. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  3. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  5. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  6. Tupou Ceruzou: RTVS
  7. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  8. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 223
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 632
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 723
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 673
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 780
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 160
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 385
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 779
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu