Martin: "Existuje nejaký predpis o tom, ako blízko môže vodič jazdiť pri stredovej čiare v prípade, že nejde predbiehať ani obchádzať iné vozidlo, prekážku v jazde a podobne?
Stalo, že som išiel autom po dosť rozbitej ceste, v obci, asi 40-kou, alebo o čosi pomalšie. Bola to rovná cesta s prerušovanou čiarou. Vyhýbal som sa výtlkom v pravej časti vozovky a zvyškom posypu, aby som nevíril prach chodcom.
V istom okamihu sa za mnou vynorilo policajné auto. Sledovali ma asi 500 metrov a potom zastavili majákom a zvukovým signálom.
Skontrolovali ma, povedali mi, že som neporušil žiadny predpis, že mi namerali rýchlosť 43 km/h, ale že si mám "dávať pozor a nejazdiť tak blízko stredovej čiary".
Rozišli sme sa v dobrom, popriali sme si navzájom pekný deň, policajtka bola milá aj fešanda.
Ako je to teda so vzdialenosťou od stredovej čiary a plynulou jazdou?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Policajti len upozornili na nebezpečenstvo
Tým, že Martina upozornili na nebezpečenstvo jazdy pri stredovej čiare, podľa nás len prejavili záujem o bezpečnosť premávky. Podľa toho, ako Martin opísal ich správanie, veríme, že to mysleli úprimne.
Policajti Martina zastavili skôr, než poznali dôvody jeho jazdy. Keď sa o nich dozvedeli, nemali dôvod vodiča pokutovať.
Jazdou pri strede cesty riskujete kolíziu s vozidlom v opačnom smere jazdy, ktorého vodič by sa tiež rozhodol jazdiť pri strede cesty.
Zvyčajne treba jazdiť pri pravom okraji
"Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní," uvádza zákon o cestnej premávke.
Musíme potvrdiť slová policajtov. Martin, podľa svojho opisu, neporušil žiadne dopravné pravidlo.
Nedržal sa pri pravom okraji vozovky, pretože tam boli výtlky. Obchádzal prekážky cestnej premávky. Smerovky použiť nemusel, pretože nevybočil zo svojho smeru jazdy.
Zároveň jazdil opatrne, pretože jazdil pomalšie, ako mu umožňovali predpisy.
V obci sa smie ísť najviac 50 km/h, Martin šiel 43 km/h.
V predpisoch sa neuvádza, ako ďaleko od stredovej čiary smie vodič vo svojom pruhu jazdiť. Je na vodičovom zvážení, ako sa zachová, nesmie však porušiť pravidlá a nikoho obmedziť či ohroziť.
Na vyhradenie parkovacieho miesta pre ZŤP nestačí zvislá značka
Martin: "Najmä pred nákupnými centrami bývajú vyhradené miesta na parkovanie pre ZŤP vyznačené len vodorovne, na asfalte, betóne.
Často sú vyznačenia zodraté, slabo viditeľné, alebo vôbec (pod snehom). Je nejaká povinnosť, aby tieto miesta boli vyznačené zvislou značkou? Stačila by často len tabuľka umiestnená na stene supermarketu.
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vo všeobecnosti sa vodič nemusí riadiť dopravným značením, či zvislým alebo vodorovným, ak nie sú včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti alebo neposkytujú úplný a jednoznačný výklad.
Zodraté čiary na ceste túto podmienku nespĺňajú.
Okrem toho, parkovacie miesto je vyhradené len vtedy, ak je označené zvislým dopravným značením. To platí aj pre parkoviská pri nákupných centrách.
Každé verejné parkovisko je súčasťou ciest a platia na nich dopravné pravidlá.
Nestačí vyhradiť miesto pre ZŤP čiarami na vozovke. Preto miesta, na ktoré upozorňuje Martin, nie sú vyhradenými parkovacími miestami.