SME
reklama

Test: Vynovený Opel Meriva si trúfa na slovenské cesty

Výrobca sa chváli interiérom. Nás však zaujali jazdné vlastnosti a schopnosť Merivy zvládať slovenské cesty.

Meriva nás potešila odhlučnením podvozka a motora. Oproti staršiemu modelu nám príde odolnejšia.Meriva nás potešila odhlučnením podvozka a motora. Oproti staršiemu modelu nám príde odolnejšia. (Zdroj: Opel)
Opel Meriva
1,6 CDTI

Spotreba v teste:
5,3-6,0 l/100 km

Cena verzie od:
od 16.890 eur

NÁŠ NÁZOR: Každému je jasné, že Meriva nie je športové auto, ale malý van. Má však dobré dynamické vlastnosti.
Diesel je ideálny pre dlhšie rodinné výlety a ak si aj s pribúdajúcim počtom kilometrov podvozok udrží svoje kvality, potom je pre slovenské cesty ako stvorený.

Faceliftovaný Opel Meriva absolvoval svetovú premiéru začiatkom tohto roka na autosalóne v Bruseli.

Opel navrhol Merivu, podľa vlastných vyjadrení, pre mladé rodiny a aktívnych dôchodcov.

Minimum vonkajších zmien reprezentuje nová predná časť, v ktorej nájdeme prvky z modelu Insignia. Napríklad chrómovanú prednú masku a nový dizajn svetlometov.

Protismerné dvere neohúria

Asi najcharakteristickejšiu črtu v podobe protismerne otváraných zadných dverí si Meriva zachovala.

Výrobca odôvodňuje netradičné riešenie napríklad lepším prístupom pri usádzaní detí do detskej autosedačky.

To sme síce neskúšali, ale protismerné dvere nám neprišli ako praktické riešenie.

Pri voľnom okolí auta sme dvere otvorili až do 90 stupňov, čo značne uľahčuje nastupovanie. Je to však spôsobené výrazným otvorením dverí a nie ich protismernou orientáciou.

Naopak, v typicky úzkych slovenských parkovacích boxoch, kde nie je priestor na dostatočné otvorenie dverí, sa dozadu nastupuje horšie ako v prípade auta s klasickými dverami.

Variabilitou vyniká najmä zadná časť kabíny. Po sklopení stredného sedadla sa krajné dajú posunúť dozadu a do stredu.

Interiér oplýva odkladacími priestormi

Nemecká značka sa v prípade vynoveného modelu hrdí až 32 odkladacími boxmi v interiéri.

Priehradky vo dverách sú praktické a zmestí sa do nich aj fľaša s vodou.

Iné nám prídu zbytočné a svojimi rozmermi a umiestnením v praxi nepoužiteľné. Akoby výrobca sledoval kvantitu namiesto kvality.

Veľkou variabilitou a počtom odkladacích priestorov oplýva stredová opierka. V praxi sme však využili maximálne dva boxy z jej ponuky.

Stačilo by jednoduchšie a hlavne intuitívnejšie riešenie, variabilná stredová opierka od Oplu nám nepasovala do ruky.

Výhľadu a posedu v aute niet čo vyčítať, ale sedačky sú stavané pre silnejšie postavy.

Vzdialenosť bočného vedenia jednej a druhej strany sedadla, spolu so šmykľavejším povrchom sedačky, nútil pevnejšie zvierať volant pri vyšších bočných preťaženiach.

Vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré po ich posunutí do stredu a dozadu ponúknu viac priestoru pre pasažierov.

Cez protismerné dvere sa obyčajne nastupuje dobre, ale v úzkych parkovacích priestoroch je nastupovanie zložitejšie ako v prípade bežných dverí.

Silnou stránkou je krútiaci moment

Čo nás potešilo a považujeme za oveľa dôležitejšie, bolo správanie sa Opla na nie vždy ideálnych slovenských cestách.

V teste sme mali možnosť vyskúšať nový dieselový štvorvalec s objemom 1,6 litra v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Výkon 100 kW a krútiaci moment 320 Nm sľubovali dobré dynamické vlastnosti. A tie aj model nemeckého výrobcu mal.

Vrchol maximálneho krútiaceho momentu v 2000 otáčkach bolo cítiť, a tak nebolo potrebné auto vytáčať a zbytočne podraďovať pri predbiehaní.

Diesel ukázal svoju úspornú stránku v meste, kde sme priemernú spotrebu zrazili na slušných 5,3 litra na sto kilometrov. Reálnu kombinovanú spotrebu odhadujeme pod päť litrov.

Počas testu absolvovala Meriva osemsto kilometrovú cestu diaľničným tempom a to zdvihlo celkovú spotrebu na šesť litrov.

Posádka Merivy subjektívne nevníma rýchlosť, až pohľad na tachometer vzbudí rešpekt z malého vanu.

Podvozok motoru stíha aj na horších cestách

Krátky výlet okresnými cestami nám odhalil dobré odhlučnenie podvozka a motora. Netvrdíme, že sme sedeli v prémiovom aute, ale chvíľami to vyzeralo akoby sme nesedeli ani v Merive.

Vozidlo pôsobilo pevne, bez rôznych pazvukov absorbovalo rázy od nerovností a ochotne zvládlo prejazd zákruty v tempe, za ktoré by sa nehanbilo ani športovejšie ladené auto.

To výrazne zvyšovalo komfort jazdy a posádka vrátane šoféra subjektívne nevnímala rýchlosť. Až pohľad na tachometer vzbudil rešpekt z malého vanu.

Počas takmer letných teplôt nás pri prejazde jednoznačne limitovali zimné pneumatiky testovaného modelu.

Podvozok sa k svojim limitom nepribližoval a jediné, čo mu vyčítame je, že nás až priveľmi odfiltroval od diania na ceste.

Pri dynamickom prejazde zákruty predsa len priniesol nejakú spätnú väzbu a nemôžeme povedať, že by sme sa v Merive cítili neisto.

Kokpit je príjemný, jeho nevýhodou je veľké množstvo ovládacích prvkov, v ktorých sa počas jazdy ťažko orientuje.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Meriva

Verzia

1,6 CDTI

Motor

(diesel; štvorvalec; 1598 cm3; priame vstrekovanie paliva Common-Rail a prepĺňanie turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny VGT

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

100(136)/3500-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

320/2000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

9,9/10,9

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

47,09 – dlhšia brzdná dráha je spôsobené kombináciou teploty 19 stupňov a zimných gúm

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,57 na treťom prevodovom stupni

5,21 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1600 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2300 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

5049

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,4/5,3-6,0 zvýšená spotreba v teste spôsobená jazdou diaľničnými rýchlosťami, v meste sme dokázali jazdiť za 5,3 l/100km, odhadovaná reálna kombinovaná spotreba je pod 5,0 l/100km

Objem palivovej nádrže (l)

54

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

757 (pri menšom podiele diaľníc považujeme 900 km za reálny dojazd)

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Alpin 225/45 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1518/522

Objem batožinového priestoru (l)

400/1500

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2644; 4288; 1994; 1615

Motor

pružný, dobrá reakcia na plyn a dobre odhlučnený pri akcelerácii aj ustálenej diaľničnej rýchlosti

Prevodovka

dobrá kvalita radenia, niekedy sme netrafili piaty stupeň na prvýkrát, vyžaduje dôsledne posunúť radiacu páku pri radení smerom k spolujazdcovi

Podvozok

veľmi dobre odhlučnený, pri prejazde nerovnosti sa neozýva nepríjemný buchot, pri 20 stupňových denných teplotách skôr ako podvozok nestíhali jazdnými vlastnosťami zimné gumy testovacieho modelu

Interiér

v interiéri nájdeme až 32 odkladacích boxov, niektoré sú praktické a dobre tvarované, ako napríklad tie v predných dverách, niektoré sú zbytočné a v praxi ťažko použiteľné, variabilná lakťová opierka ponúka množstvo nastavení a odkladacích priestorov, ale vôbec nám nepasovala do ruky, na palubnej doske sa nachádza priveľa neprehľadných ovládacích prvkov

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad dopredu a do strán aj napriek dvojitému A stĺpiku,

Ovládanie palubného systému/navigácie

páčkou na volante - jednoduché/ ovládače na palubnej doske, menu je prehľadné, ale ovládačov na palubnej doske je veľa a pre šoféra venujúceho sa jazde je to neprehľadné a odvádza to pozornosť

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

palubný počítač má jednoduché červené podsvietenie, grafika navigácie nie je zlá, ale jej farebné kombinácie nepovažujeme za oku lahodiace

Predné svetlá technika a účinok

halogénové adaptívne predné svetlomety AFL sa v zákrutách natáčajú až do 15 stupňov, v ostrých zákrutách sa aktivuje aj dodatočné bočné osvetlenie, na halogén slušná účinnosť

Odomykanie/vstup do auta

klasický kľúč, diaľkové centrál

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

dvere sa otvárajú o 90 stupňov vpredu aj vzadu, v úzkych parkovacích boxoch nákupných centier, kde sa nedajú dvere dostatočne otvoriť sa hlavne dozadu nastupuje a vystupuje horšie

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu mechanika a výškovo nastaviteľné obe sedadlá, vzadu po sklopení stredného sedadla vzniknú dve kreslá, ktoré možno posunúť dozadu a do stredu, čím vznikne viac miesta pre pasažierov

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kufra aj z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno, háčik na 3 kg nákup, odkladací box, sieťka na upevnenie drobnej batožiny

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasický uzáver nádrže, pri ostrekovači sú káble lepšie chránené ako v Merive pred faceliftom, hrdlo ostrekovača je však úzke, ochranná guma na prahoch aj dverách, prahy ostávali pomerne čisté

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu