SME
reklama

Predaj elektroáut zaostáva za optimistickými odhadmi

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BERLÍN. Nadšenie z elektroáut nie je v súčasnosti silné.

Autá, uvádza DPA, len s elektrickým pohonom, zostávajú v porovnaní s vozidlami s tradičnými motormi pomerne drahé.

Ich akčný rádius sa všeobecne hodnotí ako krátky. Nejestvuje plošná sieť dobíjacích staníc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu sa počet elektroáut na cestách pozvoľna zvyšuje. EÚ sa nedávno dohodla na jednotnom nabíjacom konektore pre ne.

Predaj elektroáut stúpa tam, kde to podporujú vlády

Vlani sa počet elektroáut na cestách sveta v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 100 % na 400-tisíc. Údaj publikovalo Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka v Stuttgarte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemecko je v počte týchto vozidiel na siedmom mieste za Spojenými štátmi, Japonskom, Čínou, ale aj Holandskom, Nórskom.

V Nórsku sa stalo elektroauto Tesla S najpredávanejším dokonca aj pred Golfom. Predaj elektrických áut v severskej krajine výdatne podporujú daňové úľavy.

Odbyt elektroáut stúpa tam, kde vlády postupujú rovnako ako v Nórsku.

V Nemecku chcú na cestách aspoň milón elektroáut

Najviac sa predávajú elektroautá Nissanu, General Motors, Toyoty a ich štvrtým najväčším výrobcom je americká firma Tesla.

V Nemecku je v evidencii spolkového dopravného automobilového úradu 12 000 elektoráut a 85 500 jazdí s hybridným pohonom. Ide len o 1,6 % evidovaných automobilov v krajine.

Spolková vláda na prelome prvého a druhého desaťročia tohto storočia vytýčila cieľ, že do roku 2020 má byť na nemeckých cestách milión elektroáut. V krajine je v evidencii celkovo 43,9 milióna osobných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spolková vláda odmieta podporovať predaj elektroáut daňovými úľavami.

Určité zlepšenie záujmu o ne si sľubuje od poskytovania nefinančných výhod. Napríklad počas zápch budú môcť jazdiť po pruhoch vyhradených pre autobusy. Na parkoviskách by mali mať vyhradené miesta a k ich evidenčnému číslu by malo pribudnúť písmeno E.

Nemecko chce byť najväčší trh pre elektroautá

V Nemecku výroba elektroáut za konkurenciou vo svete zaostáva, hoci krajina chce mať časom trh pre tento typ vozidiel najväčší na svete. Situácia, aspoň v ponuke, by sa mala zlepšiť už v tomto roku.

Nemecké automobilky ohlásili, že na trh uvedú 16 nových modelov.

Ich ceny ešte stále nebudú nízke, aj keď batérie do nich stoja čoraz menej. BMW i3 so základným vybavením bude stáť 34.950 eur, presne rovnako ako E-Golf.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevádzkové náklady na elektroautá sú podstatne nižšie, než na vozidlá so spaľovacími motormi. Výrobcovia predpokladajú, že záujem o ne v dôsledku daňových podmienok prejavia predovšetkým firmy a požičovne vozidiel.

Strach z krátkeho dojazdu

Zvýšenie záujmu súkromných osôb o elektroautá brzdí strach z ich krátkeho dojazdu.

V správe nemeckej Národnej platformy elektromobility (NPE), poradenského orgánu spolkovej vlády, sa uvádza, že sa mnohí ľudia obávajú, či im vystačí na ich denné potreby.

Obava je psychologickej povahy, lebo 80 % šoférov v Nemecku najazdí denne podľa NPE menej ako 40 kilometrov.

Akčný rádius na plne nabité batérie súčasných elektroáut sa pohybuje 150 až 200 km.

Drahý vývoj a iné priority

Cesta k elektromobilite je ešte dlhá a bude drahá. Výroba elektroáut sa neukazuje pre ich producentov vysoko zisková. Tí zarábajú na terénnych vozidlách a ťažkých limuzínach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výskum elektroáut zhltne ťažké miliardy. Automobilky ale musia teraz riešiť zefektívnenie pohonu terajších typov vozidiel, aby splnili aktuálne smernice EÚ o poklese spotreby paliva a aby sa dostali pod limit pre obsah kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch osobných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu