SME
reklama

Seat Ibiza oslavuje 30 rokov

Z výrobnej linky závodu v Barcelona zišiel 27. apríla 1984 prvý Seat Ibiza. Je to najúspešnejší model v histórii španielskej značky.

(Zdroj: Seat)

Seat predstavil prvú generáciu modelu Ibiza na medzinárodnom autosalóne v Paríži v roku 1984.

Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro). Karosáreň Karmann pomohla pri vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a Porsche asistovalo na vývoji motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To dokumentoval nápis "System Porsche" na hlave valcov).

Seat platil za pomoc pri vývoji motora a výsadu nápisu System Porsche sedem nemeckých mariek z každého predaného kusu automobilke Porsche.

Po uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru.

Okrem toho, v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI. Poháňal ju motor s výkonom 74 kW (100 k). Toto vozidlo sa stalo vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po siedmich rokoch, v roku 1991, uviedol Seat na trh výrazne prepracovaný model. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru.

Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, ktorá bola vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k).

V nasledujúcom roku sa Seat Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

Od roku 1984 do 1993 predala španielska značka 1 342 001 kusov Ibizy prvej generácie.

V Martorell vyrábali druhú generáciu

Ibiza druhej generácie, ktorú predstavili v roku 1993, bola prvým modelom vyrábaným v novom španielskom závode Martorell.

Medzi výrazné zmeny patril zaoblenejší a aerodynamickejší vzhľad. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým i turbodieslami).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen na platforme A03, ktorú využíval aj Volkswagen Polo.

Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k). V roku 1996 Seat pridal motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý patril k najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov.

Podľa oficiálnych informácií Seatu, bola Ibiza prvé auto vo svojej triede vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP.

Zrodila sa športová legenda

V roku 1996 Seat dosiahol významný krok vo vývoji športových verzií. Meno Cupra (skratka Cup Racing) nosil model Ibiza, pod kapotou ktorého pracoval benzínový motor 2,0 s výkonom 110 kW (150 k).

Netrpezlivo očakávaný štart výroby Seat oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA WRC v roku 1997, ktorý si o rok neskôr zopakoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúsenosti, ktoré divízia Seat Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží zúročil Seat modelom Seat Ibiza Cupra R. Automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Dizajn tretej generácie je rozporuplný

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta v roku 2002. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva nebol atraktívny pre všetkých.

Výroba bola sústredená v materskom závode Martorell, no v septembri 2002 výrobu s objemom 50 tisíc vozidiel ročne Volkswagen presunul do Bratislavy.

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhou bola verzia CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k).

Vo februári 2006 Seat predstavil faceliftovanú tretiu generáciu modelu Ibiza. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Od roku 2002 do roku 2007 Seat predal 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia Seat oživila

V polovici roka 2008 značka Seat spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na slovách o dizajne a technológii.

Načítavam video...

Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli viac ako uspokojivé: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov.

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k).

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu Seat Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované.

Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 534
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 975
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 363
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 771
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 532
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 088
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 377
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 349
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 141
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu