Súčasná generácia Volkswagenu Passat je na trhu už štvrtý rok. Nástupcu už testujú, no kým ho uvidíme na trhu, musí aktuálny model o svojich zákazníkov ešte zabojovať.
V modernej konkurencii to nie je vôbec jednoduché. Aby značka udržala Passat ešte pár mesiacov pri živote, ponúka viacero zvýhodnených balíkov a znižuje cenu vozidla.
Volkswagen Passat s balíkom výbavy Sky chce zaujať známou strohou eleganciou. Navyše, k bežnej výbave auta získa zákazník za príplatok 1 274 eur balík výbavy v hodnote bežne vyššej približne o 500 eur.
Sky Paket zahŕňa panoramatické, elektricky výklopné a posuvné strešné okno, zvukový systém "Volkswagen Sound", (10 reproduktorov, 8-kanálový digitálny zosilňovač, 300W) a tmavé sklá od B stĺpika smerom dozadu s absorpciou 65 % svetla.
Hľadali sme dôvod na kúpu
V súčasnosti sú na trhu umiestnené viaceré vozidlá, ktoré by si so „štvorročným“ Passatom relatívne hravo poradili.
V prospech nemeckej vyzretej „ikony“ hovorí s odstupom času výhodnejšia cena, celkové spracovanie, prestíž značky a modelu samotného.
Ak by sme si mali dnes kúpiť Volkswagen Passat, nebolo by to pre zvýhodnený Paket Sky s veľkým panoramatickým oknom.
Podvedome sme testovaný kus porovnávali s jeho českou konkurenciou.
Súčasný Passat je určený všetkým, ktorým bolo v minulosti ľúto priplácať za „Nemca“, keď „Čech“ poslúžil rovnako za menej. Treba však akceptovať strohejší vzhľad Passatu.
Rovnaký motor ale iný prejav
Na pohon testovaného Volkswagenu Passat kombi s príplatkovým balíkom Sky slúžil dvojlitrový naftový motor s výkonom na dnešnú dobu skôr nižším.
V kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou DSG so šiestimi stupňami bol ale výkon 103 kW (140 k) dostatočný.
Nie je to žiadny zázrak v kultivovanosti, no vo Volkswagene vedia rozložiť tlmiace materiály. Očakávali sme razantný zvukový prejav typický pre naftové agregáty VW.
Motor, v porovnaní s jeho aplikáciami v iných vozidlách koncernu, pri behu v nízkych otáčkach neduní a pri zrýchľovaní pod plným plynom neobťažuje posádku.
Ak bude automobil zastupovať úlohu firemného alebo rodinného kombi, dynamika bude vyhovovať.
Motor sa navyše odmení priemernou kombinovanou spotrebou okolo 5,5 litra nafty na 100 jazdy.
Na častejšie jazdenie s plne zaťaženým vozidlom, pri využití ťažného zariadenia, prípadne obľuby predbiehania by sme si vybrali výkonnejšiu verziu motora.
Dosť miesta pre všetkých
Napriek tomu, že Passat na dĺžku meria 4.771 mm, jeho karoséria aj v prípade verzie kombi pôsobí stále uhladene a vyvážene. Ani kufor s objemom 603 litrov (po sklopení sedadiel 1.731 litrov) z celkového dizajnu nevytŕča a ponukou priestoru je nadpriemerný.
V dave množstva vozidiel to bude zrejme posledné auto, ktoré by ste si všimli, no nikoho neurazí.
Rázvor náprav 2.712 mm ponúkne dostatok miesta aj pre pasažierov na zadných sedadlách, ktorí si nebudú šúchať kolená o predné sedadlá.
Passat má stále čo povedať
Podľa prvých uniknutých obrázkov interiéru novej generácie Volkswagenu Passat je takmer isté, že v kokpite veľa zásadných zmien nebude. Dôvod je prostý – „nehas čo ťa nepáli“.
Ani tesne pred generačnou výmenou nepôsobí Passat zastaralo. Ale už ani moderne. V jeho neprospech hovorí o niečo nižšia ponuka elektronických "hračiek" v porovnaní s modernejšou konkurenciou.
Volkswagen sa nie len v prípade modelu Passat spolieha na všetkým známe overené tvary a rozloženie ovládacích prvkov.
Vo výbave testovaného modelu bol displej navigácie a multimediálneho systému na dnešnú dobu a danú triedu malý. Pôsobil na nás dojmom akoby bol namontovaný dodatočne.
Interiér je však v kombinácii so sedadlami potiahnutými svetlou alcantarou ako celok príjemný.
Paket Sky to až k nebu nevytiahne
Volkswagen Passat sme testovali práve pre zvýhodnený príplatkový paket Sky.
Panoramatické výklopné a vysúvateľné strešné okno, ktoré má byť hlavným lákadlom, je fajn. Ale to je asi všetko, pretože väčšinu roka ho budete mať zavreté a počas slnečných letných dní zatiahnete aj clonu.
Využiteľnejším prvkom sa nám zdali stmavené zadné okná, ktoré pasažierov a interiér ochránia pred silnými slnečnými lúčmi.
Tretím prvkom paketu je audiosystém "Volkswagen Sound" s desiatimi reproduktormi a zosilňovačom s celkovým výkonom 300 W.
Passat Variant nebude patriť medzi tie vozidlá, ktoré by sa s dunením audiosústavy preháňali po mestách. Zvukový výkon a 10 reproduktorov však poskytne hudobnú rezervu v prípade, že si chcete vypočuť vášho obľúbeného interpreta bez skreslenia aj pri vyššej hlasitosti.
Náš názor
Volkswagen Passat na nás zapôsobil trochu rozporuplne. Na jednej strane jeho dizajn exteriéru aj interiéru (už) neohúri, no klasické riešenia nebudú prekážať ani po rokoch. V jeho prospech hovorí aj zostatková hodnota.
Cena modelu Passat je v súčasnosti na úrovni Škody Superb s rovnakou výbavou, motorom a v podstate aj rozmermi, čím si zachováva rolu „favorita“.
Aj tesne pred generačnou výmenou dostanete poctivo spracované vozidlo.
Rozmery a hmotnosť | |
Dĺžka x Šírka x Výška (mm) | 4.771 x 1.820 x 1.516 |
Rázvor náprav (mm) | 2.712 |
Svetlá výška (mm) | 135 |
Objem kufra (l) | 603 – 1.731 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1.601 |
Celková prípustná hmotnosť (kg) | 2.210 |
Motor a prevodovka | |
Motor | 4‐valcový naftový motor |
Zdvihový objem (cm3) | 1.968 |
Výkon (kW/k) | 103 / 140 |
Krútiaci moment (Nm) | 320 (1.750 – 2.500 ot./min.) |
Dynamické parametre | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 10 |
Spotreba udávaná výrobcom | |
V meste (l/100 km) | 6,3 |
Mimo mesta (l/100 km) | 4,5 |
Kombinovaná (l/100 km) | 5,2 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100 km) | 5,5 |