Po usadení do výkonného kombi s provokačným prívlastkom turbo nás na prvý pocit potešili sedadlá s dobrým bočným vedením.
Aj po absolvovaní niekoľkohodinovej jazdy sme nemohli Astre uprieť komfort sedenia. Čierny interiér prešívaný červenou niťou prezrádzal športovejšie naladenie auta.
Naproti jednoznačnému signálu do sedadiel a volantu stredový panel pôsobil neprehľadne. Nájsť rýchlo v zmesi ovládacích prvkov ten pravý, bolo niekedy nemožné.
Po niekoľkých zastaveniach, aby sme v pokoji nastavili navigáciu, či charakteristiku auta po zapnutí športového režimu, sme si na ovládanie zvykli. Rozhodne ho však nemôžeme nazvať intuitívnym.
Mesto je pre Astru ťažký terén
Počas nášho testu sme Astru BiTurbo vyskúšali v rovnakom pomere na všetkých štandardne využívaných typoch ciest.
Od jazdy v meste nás okrem dieselového motora odrádzal aj nízky predok. Konkrétne kus lacnej plastovej lišty umiestnenej pod predným nárazníkom. Drahú by sme tam ani neodporúčali pri frekvencii jej styku s asfaltom.
Vyšší poklop kanalizácie na ceste, vyvýšený prechod pre chodcov, retardér, či výjazd z podzemnej garáže.
To sú všetko miesta, kde šofér s Astrou BiTurbo maturuje nad správnym spôsobom prejazdu bez toho, aby predná lišta šúchala o asfalt.
Parkovanie na obrubníku sme neskúšali, to už asi patrí do kategórie sci-fi.
Predbiehanie jej problém nerobí
Po prejdení značky označujúcej koniec obce sme si vydýchli a na diaľnici predvádzal Opel príjemnú jazdu.
Naftový motor je možno trochu hlučnejší, ale pri vyrovnanom tempe 130 km/h a 2400 otáčkach za minútu to posádku neobťažuje.
Pri predbiehaní na cestách prvej triedy poskytuje motor s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm komfortnú výkonovú rezervu.
Aj keď vplyvom väčšieho izolovania od diania na ceste posádka neprežíva zrýchlenie intenzívne, pohľad na rýchlo sa stúpajúcu ručičku tachometra hovorí niečo iné.
Pri prejazde zákrutami má Astra navrch a len vyslovene kľukaté cesty prinútia šoféra zvoľniť tempo z maximálnej povolenej rýchlosti.
Športový podvozok posádku vytrasie
Pri nečakanej nerovnosti pred zákrutou a súbežnom brzdení sa občas znovu pod predným nárazníkom ozval zvuk trenia prednej lišty o povrch vozovky.
Tento neduh sme odstránili zapnutím športového režimu. Riadenie a podvozok citeľne stvrdlo a lišta definitívne upadla do zabudnutia, aspoň kým sme sa nevrátili do mesta.
Dotyk s cestou je v športovom móde oveľa intenzívnejší a šofér precíti správanie auta oveľa lepšie. Daňou je citeľné zníženie komfortu, ale fanúšika športovejšej jazdy tvrdý podvozok neodradí.
Spotreba v teste:
5,9 l/100 km
Cena verzie od:
od 22 940 eur
Potrebovala by nižšiu hmotnosť
S dieselovým motorom a s karosériou kombi samozrejme nie je Sports Tourer žiadnym superšportom, ale pri dlhých služobných cestách ponúka slušnú dávku dynamiky.
A mohlo by to byť aj lepšie. To by však v riadku technického preukazu označujúceho pohotovostnú hmotnosť musela svietiť podstatne menšie hodnota ako je 1701 kg.
Vyššia hmotnosť má samozrejme negatívny vplyv aj na ekonomiku prevádzky vozidla.
Výrobcom udávaná spotreba 5,1 litra je bezpochyby dosiahnuteľná, ale pri bežnej jazde s nezaťaženým autom. Podľa testu je 5,6 litra oveľa reálnejší výsledok.
Krátka časť testu, kedy sme vyskúšali dynamický potenciál auta, priblížila celkovú spotrebu k šiestim litrom.
Bixenóny svietia do zákruty
V noci sme ocenili bixenónové svetlá AFL, ktoré osvetľujú zákrutu podľa polohy volantu. Najmä na úzkych serpentínach bol prínos svetiel AFL citeľný.
Automatické prepínanie diaľkových svetiel fungovalo, a ani raz počas testu neoslnilo oproti idúce vozidlo.
Niekedy však systému chvíľku trvalo, kým preplo späť diaľkové svetlá. Bolo to však v rámci normy a tak sme prioritne využívali automatiku.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Opel Astra |
Verzia | BiTurbo |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 13 190/22 940 (akciová cena podľa aktuálneho cenníka zo dňa 3.5.2013) |
Motor | diesel; štvorvalec; 1956 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 143(195)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 400/1750-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,9/nemerané |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | nemerané |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | nemerané |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1600 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2400 |
Stav tachometra (km) | 21000 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,1/5.9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 56 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 685 |
Typ a rozmer pneumatík | Nokian WR A3 235/45 r18 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1701/2170 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500-1550 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2685; 4698; 2013; 1535 |
Motor | na prvý pohľad nepredvádza extrémne zrýchlenie, až pri pohľade na tachometer si šofér uvedomí rýchlosť vozidla |
Prevodovka | radenie je príjemné, vzhľadom na športovejší charakter auta má trochu dlhé dráhy radiacej páky |
Podvozok | po prepnutí do športového režimu auto trochu vytrasie, ale výborne drží stopu a zlepší sa odozva; lišta pod predným nárazníkom je nízko, prekáža nielen pri parkovaní, ale aj vychádzaní z podzemných garáží, či prejazde vyvýšeného prechodu pre chodcov |
Interiér | zrkadlá a predné okná elektricky ovládané, zadné okná manuálne otváranie; červené podsvietenie je v noci príliš výrazné |
Posed vodiča a výhľad | dvojitý A stĺpik, bočné zrkadlá posunuté dozadu nútia šoféra výrazne pootočiť hlavu pri kontrole situácie za vozidlom |
Ovládanie palubného systému/navigácie | páčka pri volante, možno nie najmodernejšie riešenie, ale za to užívateľsky príjemné/neprehľadný stredový panel; pri zadávaní cieľa navigácie berie systém do úvahy diakritiku, čo robí vyhľadávanie zbytočne zdĺhavé (listovanie medzi zbytočne väčším počtom písmen) |
Jazyk auta/navigácie | svk/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | grafika displeja je celkom dobrá, v zobrazení navigácie priveľa výraznej červenej farby(pri zobrazení obce) ťahá oči |
Predné svetlá technika a účinok | adaptívne bixenóny AFL, ich natočenie do zákruty sme ocenili najmä pri jazde serpentínami, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel funguje relatívne dobre, iba pri automatickom prepnutí diaľkových svetiel systému chvíľu trvá, kým vyhodnotí svetelné podmienky |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové, centrálne/klasický kľúč |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | primerané triede, bez výhrad |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu mechanika, šofér aj výškovo nastaviteľné sedadlo; vzadu bez možnosti nastavenia |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | praktický tvar kufra; malé odkladacie boxy na stranách na drobnosti; 4 krát oko a 2 krát háčik; dvojité dno; sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom kufra |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | nastupovanie - čisté prahy dve tesniace gumy; ľahko prístupný ostrekovač má trochu úzke hrdlo; tankovanie klasický uzáver hrdla nádrže |