SME
reklama

Prvá jazda: Toyotu Aygo odporúčame s automatickou prevodovkou

Druhej generácii Ayga svedčí v mestskej premávke viac automatická prevodovka. Má pozitívny vplyv na agilitu auta a v spotrebe stráca minimálne.

Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia.Aygo s robotizovanou prevodovkou x-shift poteší jemným rozjazdom bez šklbnutia. (Zdroj: Toyota)

Nové Aygo prišlo po 9 rokoch účinkovania prvej generácie, ktorá za ten čas dvakrát podstúpila omladzovaciu kúru.

Toyota sa snažila odlíšiť Aygo od sesterských modelov koncernu PSA Citroenu C1 a Peugeotu 108.

Zároveň si ako úlohu stanovila osloviť dve odlišné cieľové skupiny zákazníkov s výrazne rozdielnym vnímaním dizajnu. Konzervatívnu generáciu nad 50 rokov a mladých ľudí obľubujúcich agresívnejší dizajn vo veku od 20 do 35 rokov.

Predpoklady na to má, vďaka nezvyčajnému prístupu k dizajnu. Zmenou farebných kombinácií mení Aygo vnímanie dizajnu interiéru aj exteriéru tak, aby malo šancu u oboch skupín.

Posed nám nevyhovoval

Po sadnutí za volant sme si ako prvé všimli budík s tachometrom, z ktorého už nevyrastá tykadlo s otáčkomerom. Ten je digitálny a pridružený na ľavej strane tachometra.

Predné sedadlá zmohutneli a tak ponúkajú lepšie bočné vedenie. Podľa prieskumu značky sú väčšinou zadné sedadlá v Aygu prázdne.

Zlepšenie v oblasti predných sedadiel tak prišlo na úkor priestoru vzadu. Napriek týmto zlepšeniam sme si nevedeli nájsť správny posed za volantom.

Chýbala nám možnosť pozdĺžneho nastavenia volantu. Brzdový pedál sa nám zdal posunutý príliš doľava.

Pedál spojky má dlhú dráhu a slabý odpor. V kombinácii so záberom spojky až na samom vrchu sme si naň len pomaly zvykali a ťažko sme odhadovali kedy pedál dosiahne miesto záberu.

Sedadlá sú masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie. Je to na úkor vnútorného priestoru pasažierov sediacich vzadu.
Foto: Toyota

Aygo dostalo iba jeden motor

Pod kapotu malého Ayga sa dostal iba jednolitrový benzínový trojvalec. Japonský výrobca sa rozhodol vynechať z ponuky benzínový agregát s objemom 1,2 litra.

Počas prvej jazdy sme vyskúšali jediný dostupný motor v kombinácii s päťstupňovou manuálnou, aj automatickou robotizovanou prevodovkou x-shift.

Na dvojke ide aj 110 km/h

Kulisa manuálnej prevodovky má krátke dráhy a navyše je presná. Kritiku smerujeme k jej sprevodovaniu, pretože najmä druhý stupeň sa nám zdal posadený vysoko.

Svedčí o tom aj fakt, že malé Aygo sme na dvojke rozbehli až na 110 km/h. Pri akcelerácii z miesta vozidlo poslušne zrýchľovalo.

Nutnosťou bolo vytočiť prvý prevodový stupeň, aby nebol potom motor na dvojke pridusený.

V mestskej premávke sa však často vyskytnú chvíle, kedy okolnosti prinútia šoféra spomaliť na 20 km/h.

Vtedy ide motor na dvojke tupo a podraďovanie do jednotky asi nie je riešením pri častom opakovaní tejto situácie.

Ako výhoda sa javí úspornosť motora, ktorého priemerná papierová spotreba dosahuje úroveň 4,1 litra.

V prípade verzie s manuálnou prevodovkou je to na úkor agility v nízkych rýchlostiach na dvojke.

Počas prvej jazdy sme mohli v prípade modelu s manuálnou prevodovkou vyskúšať iba eco verziu, ktorá sa u nás nebude predávať.

Tá má v porovnaní s klasickou verziou inak odstupňovaný štvrtý a piaty prevodový stupeň. Nami kritizovaná dvojka je v oboch verziách rovnaká. Ďalším rozdielom je prítomnosť štart stop systému v eco verzii.

Vnímanie dizajnu dokážu zmeniť rôzne farebné kombinácie interiéru a exteriéru.
Foto: Toyota

Robotizovaná prevodovka radí rýchlo

Reputáciu najmenšiemu modelu od Toyoty napravila automatická prevodovka. Pri parkovaní sme ocenili jemný rozjazd auta bez šklbania, či jeho poskočenia.

Jazde v meste podľa nás viac vyhovovalo sprevodovanie automatickej prevodovky.

V zrýchlení z pokoja na 100 km/h je Aygo s automatom o sekundu pomalšie v porovnaní s manuálnou prevodovkou.

Je to spôsobené nutnosťou preradiť o jedenkrát viac, kým auto dosiahne stovku. Keď však hodnotíme agilitu v celom spektre mestských rýchlostí, musíme konštatovať, že automat je lepší.

Rýchlosť radenia je vzhľadom na robotizovanú prevodovku veľmi slušná najmä pri plynulej jazde.

Po zatlačení plynu na podlahu sa zmena prevodového stupňa prejaví krátkou stratou ťahu. Priemerná papierová spotreba sa v prípade automatickej prevodovky dostala na úroveň 4,2 litra.

Otáčkomer je v druhej generácii Ayga digitálny. Presunul sa z tykadla nad tachometrom nižšie a doľava.
Foto: Toyota

Motoru vyhovujú vysoké otáčky

Pri voľnobežných otáčkach cítiť v interiéri jemné vibrácie z trojvalca. Počas jazdy sme podobné neduhy nezaregistrovali.

Prejav motora a hlavne ten zvukový sa so zvyšujúcim zaťažením zlepšuje. Vnútri nám zvuk vytočeného benzínového agregátu znel oveľa športovejšie, akoby sme od mestského auta čakali.

Podraďovanie sme si užívali a priam sme čakali kedy otáčky poskočia bližšie k červenému poľu. Atmosféru umocňovala radiaca páka automatickej prevodovky.

V manuálnom režime sa s ňou radilo ako v pretekárskom špeciáli. Potiahnutím k sebe sa radí vyšší prevodový stupeň, zatlačením od seba nižší.

Navyše automat podrží prevodový stupeň aj po dosiahnutí maximálnych otáčok. Toto nerobí ani mnoho športovo sa tváriacich áut.

Aygo svojimi parametrami plne postačuje pre jazdu v meste a napríklad každodenné dochádzanie do práce.

Netvrdíme, že s manuálnou prevodovkou je zlé, ale s automatom je agilnejšie aj v nižších rýchlostiach a to sa pri prepletaní mestskou premávkou cení.

Manuál odporúčame v prípade nie typicky mestského využitia auta. Na krátkych trasách a pri vyrovnaných rýchlostiach rozhodne nesklame. Skôr poteší o málo lepšou spotrebou.

Páka automatickej prevodovky radí rýchlosti rovnakým spôsobom ako športové autá. Potiahnutím k sebe radí hore, zatlačením od seba podraďuje.
Foto: Toyota

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Aygo

motorizácia

benzínový trojvalec 1,0 VVT-i

objem (cm 3)/ počet valcov

998/3

výkon (kW (k))

51/6000

krútiaci moment (Nm)

95/4300 (85 od 2000 otáčok)

dojmy z motora

motor je v nízkych otáčkach trochu pridusený; s nárastom otáčok sa zvyšuje výkon a zlepšuje prejav motora (nižšie vibrácie, krajší zvuk)

reakcia na plyn/štart stop

dobra reakcia na plyn/štart stop systém má iba eco verzia, ktorá sa u nás nebude predávať

pohotovostná hmotnosť

840-910 v závislosti od typu prevodovky a výbavy

prevodovka/ počet stupňov

manuál/5 a automat/5

kvalita radenia

Aygo má prekvapivo dobrú kulisu manuálnej prevodovky, krátke dráhy a presné radenie; vyčítame mu nie celkom ideálne sprevodovanie manuálnej prevodovky; dvojku by sme posadili podstatne nižšie, pretože pri akcelerácii z nízkych rýchlosti je auto pridusené a žiada si podradenie do jednotky; prevody sú zrejme navrhnuté skôr na úsporu paliva pri bežnej jazde

typ pohonu

predný pohon

rozmer a typ pneumatík

Continental ContiEcoContact 5 165/60 R15

riadenie a vedenie stopy

je to mestské auto, od ktorého nečakáme pretekárske majstrovstvo; pri slalome má tendenciu nakláňať sa; v tiahlych zákrutách pôsobí isto; bez zjavných problémov zvláda aj vyššie rýchlosti na diaľnici

odhlučnenie podvozka

počas prvej jazdy sme jazdili na kvalitných asfaltoch; sem tam bolo počuť akurát valivý odpor pneumatík

komfort podvozka

komfort podvozka hodnotíme kladne, ale znovu pripomíname, že sme jazdili na kvalitných cestách

asistenčné systémy

asistent rozjazdu do kopca

výhľad od vodiča

dobrý výhľad

posed za volantom

posed nám nie celkom vyhovoval; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu; dlho sme si zvykali na spojku a tak isto umiestenie brzdového pedála nám neprišlo ideálne; sedadlá sú oproti minulej generácii masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie

ovládacie prvky a navigácia

od novinky by sme čakali lepšiu odozvu dotykového displeja; navigácia bola zatiaľ len demo verziou(aj mapy aj samotný software); po uvedení do predaja 1.7.2014 budú auta obsahovať finálnu verziu navigácie a softwaru; uvidíme či sa zlepší odozva dotykového displeja

grafika displejov

dobrá grafika vzhľadom na triedu

nastupovanie dopredu a dozadu

primeraný komfort nastupovania; vzadu je skôr problém s vnútorným priestorom (ako vo väčšine malých áut)

úžitková hodnota a bat. priestor

malý kufor je vhodný maximálne na malé nákupy, nie je ideálne tvarovaný (krátky a vysoký); oproti predchádzajúcej generácii narástol o 29 litrov vďaka väčšej dĺžke auta a vyššie umiestnenému platu

zameranie vozidla

malé vozidlo vhodné na krátke trasy; ideálne na dochádzanie do práce

celkový dojem

Aygo v nás zanechalo dobrý dojem z motora, ktorý ponúka dynamiku, s ktorou si v meste vystačíte a zároveň má dobrú papierovú spotrebu; nepasovalo nám sprevodovanie manuálnej prevodovky, preto odporúčame automat; cúvacia kamera je vhodným doplnkom mestského auta;

Cenník s uvádzacími cenami*

výbava

motor

výkon

prevodovka

cena

cena

3 dverová verzia

5 dverová verzia

x

1,0 VVT

51 kW

5M/T

7 990 €

8 390 €

x-play

1,0 VVT

51 kW

5M/T

8 790 €

9 190 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

9 590 €

9 990 €

x-wave

1,0 VVT

51 kW

5M/T

10 590 €

10 990 €

1,0 VVT

51 kW

x-shift

11 390 €

11 790 €

*Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky, by mali uvádzacie ceny platiť minimálne do konca roku 2014.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu