SME
reklama

Pri aquaplaningu sa auto šmýka na mokrej ceste ako na ľade

Pneumatika stráca kontakt s vozovkou, lebo nestíha spod kolies odvádzať dosť vody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Silné letné dažde ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť, ale aj pre zhoršenú priľnavosť pneumatík k vozovke.

V extrémnych prípadoch nastane aquaplaning.

Pneumatika vtedy nestíha dostatočne rýchlo odviesť vodu spod kolies. Voda sa dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá tak stráca s povrchom priamy kontakt a automobil sa stáva neovládateľným.

Aby sa vodiči aquaplaningu vyhli, musia svoju jazdu prispôsobiť aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

aquaplaning-2-k_r3757.jpg

Ako zvládnuť šmyk na vode

Ak sa blíži úsek s viditeľne veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať. Ale len do chvíle, kým do tohto miesta vbehnete.

Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali auto viesť priamym smerom. Zároveň spevnite držanie volantu a nebrzdite.

Pokiaľ máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, vyšliapnite spojkový pedál a veďte auto v priamom smere. Za jednu až dve sekundy by kolesá mali znovu získať kontakt s vozovkou.

V žiadnom prípade vtedy nesmiete brzdiť či s autom manévrovať.

Chvála radí: jazdite mimo koľají a sledujte cestu

"Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre," napísal Rasťo Chvála v článku o aquaplaningu.

Dodal, že hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, preto sa o bezpečnosť musí postarať vodič: znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom.

"Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť," upozornil.

S dostatočne hlbokým dezénom zvládnete aj 90 km/h

Veľký vplyv na vznik aquaplaningu majú pneumatiky. Rozhoduje tvar a hĺbka ich dezénu, miera opotrebenia dezénu a aj správne nahustenie pneumatík. Záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, najviac na jeho tlmičoch a brzdách.

Podľa spoločnosti Goodyear, ktorá vyrába pneumatiky, sa riziko šmyku na vode zvyšuje, keď sa vozidlo dostane na vozovku, kde sa tvoria súvislé mláky, napríklad vo vyjazdených koľajach.

Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Podľa prieskumu spoločnosti vodiči na Slovensku aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát.

Legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm. V praxi je však pre vodičov taká pneumatika pomerne nebezpečná, pretože auto s ňou prestáva byť stabilné už na tenkej vodnej vrstve.

Výrobca pneumatík tvrdí, že na optimálnu bezpečnú jazdu treba mať na pneumatikách hĺbka dezénu 4 až 8 mm. S dostatočne hlbokým dezénom dokáže pneumatika odvádzať dostatočné množstvo vody aj pri rýchlosti okolo 90 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu