Vrásky a malé jamky by mohli v budúcnosti pomôcť autám byť rýchlejšími a úspornejšími. Podľa vedcov z Massachusettského inštitútu technológií (MIT) by raz autá mohli meniť svoju povrchovú štruktúru.
Aplikácia nového materiálu na karosériu automobilu je ešte hudbou budúcnosti. Prvým krokom je však malá loptička s meniteľným povrchom nazvaným „Smorf“ – skratka pre inteligentne sa meniaci povrch.
Loptičky Smorf sú niečo ako malé hrozienka skladajúce sa z vnútornej mäkkej - rovnorodej časti a tvrdšieho vonkajšieho obalu s presne vymedzenou hrúbkou.
Vedci vo vnútri loptičky, alebo polgule menia tlak, ktorý spôsobuje na povrchu loptičky zmeny.
Rovnomerné priehlbiny však nie sú výsledkom zmenenej štruktúry povrchu ale vlastnosťou materiálu v kombinácii so spodnou mäkkou vrstvou.
Golfová loptička využíva vzduchový obal
Vedci sa bližšie pozreli na golfovú loptičku vo vzduchovom tuneli. Malé priehlbinky na nej spôsobujú drobné turbulencie, ktoré paradoxne loptičku nespomaľujú, ale vytvoria okolo nej akýsi hladký vzduchový obal. Výsledkom je nižší odpor vzduchu.
Keď vedci testovali v aerodynamickom tuneli loptičku Smorf, zistili, že keď je zmrštená, má asi o polovicu nižší aerodynamický odpor ako v hladkom stave.
Drobné víry okolo loptičky sa však tvoria len pri relatívne nízkych rýchlostiach, vo vysokých zanikajú. Práve tu vzniká priestor pre Smorf, ktorý by svoj povrch pri vyšších rýchlostiach vyhladil.
Problém sú rovné plochy
Strategické umiestnenie nového materiálu na karosérii automobilov by mohlo umožniť znížiť odpor vzduchu pri najbežnejších rýchlostiach a vyhladiť povrch auta pri rýchlostiach vysokých.
Napriek tomu, že sú vedci len na začiatku, uplatnenie meniaceho sa materiálu vidia aj na povrchu lietadiel, ale aj budov.
Problémom v súčasnosti je, že Smorf funguje efektívne len na výrazne zakrivených plochách, rovné časti spôsobujú nestabilitu materiálu.
Vedci sa však nevzdávajú a veria, že vyriešia aj túto výzvu.