SME
reklama

Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

(Zdroj: Martin Vosko)

Toyotu RAV4 smer už prevetrali na prvej jazde i počas redakčného testu.

Pred časom však japonská značka začala ponúkať svoje SUV v novej kombinácii vznetového motora so zdvihovým objemom dva litre a pohonom všetkých štyroch kolies.

My sa počas krátkeho testu bližšie pozrieme, čo dokáže nový motor pod kapotou známeho auta a či doplnenie agregátu do ponuky malo zmysel.

Motor dobre ťahá aj vo vyšších otáčkach

Pod kapotou testovacej Toyoty RAV4 pracoval štvorvalcový motor 2.0 D-4D spaľujúci naftu. Už po prvom naštartovaní bolo jasné, že novinka je o triedu kultúrnejšia ako väčší agregát s objemom väčším o 0,2 litra.

Motor disponuje maximálnym výkonom 91 kW (124 k) pri 3.600 ot./min. a ponúkne 310 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí otáčok od 1.600 do 2.400 za minútu.

Pohonná jednotka zabezpečí, že vozidlo pokorí hranicu 100 km/h za 10,5 sekundy.

Prvým pozitívnym faktom je nižšia hlučnosť. Motor nebudí dojem malého úžitkového auta tak, ako je to v prípade agregátu 2.2 D-4D. Pri diaľničnom tempe pri rýchlosti 130 km/h a otáčkach 2.400 za minútu, pracujúci motor v podstate nepočuť.

Napriek papierovo slabším dynamickým hodnotám, nový motor ťahá subjektívne ľahšie a nestráca ani pri vyšších otáčkach, keď už turbo nemá taký efektívny tlak. Svoju zásluhu má na tom zrejme aj inak sprevodovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Takmer o metrák ľahšia

Očakávali sme, že Toyota RAV4 bude s novým motorom o niečo ľahšia, ale informácia o celkovej hmotnosti 2.135 kg nás prekvapila viac. Automobil je podľa technických parametrov ľahší až o 85 kg voči vozidlu s 2,2 litrovým dieselom.

V kombinácii s motorom 2.0 D-4D sme si už nevšimli „kyvotanie“ auta spredu dozadu. Môže to súvisieť práve s nižšou hmotnosťou pohonnej jednotky.

Napriek úbytku hmotnosti sa celková váha prejavila na zle nastavenej alebo poddimenzovanej ručnej brzde. Od vozidla typu SUV prirodzene očakávate využiteľnosť ručnej brzdy aj v strmých svahoch, no v nami testovanom exemplári nesplnila naše očakávania.

Navyše, zatiahnutá ručná brzda trochu prekáža pri zaradení spiatočky.

Nižšia hmotnosť vozidla sa neprejavila ani v nižšej spotrebe. Výrobca uvádza, že motor 2.0 D-4D by mal mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,9 litra paliva na 100 km (5,2 v prípade verzie s filtrom pevných častíc).

Počas testovania, kedy sme využívali diaľničné tempo, cestu mestom, fotenie a pod. sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

Proaktívne aktívny

Okrem pohonu predných kolies, prišla Toyota RAV4 na trh aj so zdokonaleným pohonom všetkých štyroch kolies AWD, ktorý je voči svojmu predchodcovi opäť o niečo „inteligentnejší“.

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy riadi systém AWD v pomere 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50.

Pri využití systému Sport, putuje na zadnú náprava štandardne 20 percent krútiaceho momentu bez ohľadu na okolnosti.

Systém AWD disponuje aj funkciou uzamknutia v pomere 50:50, ktorá je využiteľná v náročnejšom teréne. Po prekročení rýchlosti 40 km/h je automaticky deaktivovaná.

Viac o práci pohonu 4x4 sme priniesli v teste.

Praktická stránka predbehla dizajn

Pri uvedení novej generácie Toyoty RAV4 sme boli trochu sklamaní, že japonská značka v podstate prišla o kompaktné SUV, ktoré si obľúbili aj ženy pre jeho agilnosť v mestskej džungli.

Nová Toyota RAV4 sa v súčasnosti predáva na celkom svete s jediným rázvorom náprav a v jednej dĺžke. Toyota tým zabila viac múch jednou ranou: znížila náklady na vývoj a výrobu a zväčšením modelu získala dospelé SUV.

Musíme priznať, že miesta je v nej dosť pre všetkých. Pohodlie v druhom rade je skutočne úctyhodné, miesto na nohy prevyšuje očakávania. Komfort vzadu zvýrazňuje operadlo s možnosťou výberu jeho náklonu.

Konečne aj s rezervou

Kufor s objemom 547 litrov je dobre využiteľný. Toyota pripravil aj sieť, ktorá visí z dvoch priečne uchytených hliníkových nosníkov. Je vhodná na menšie nákupy a drobnosti.

Pohľad pod prvú podlahu kufra nás príjemne prekvapil, hoci časť, ktorá je na strane sedadiel už nebola uchytený o jej ďalší prvok. Systém úchytov pod rukami novinárov zrejme povolil.

Späť však k obsahu priestoru pod podlahou: dojazdové rezervné koleso štandardne nahradilo lepiacu sadu, tak ako to predstavitelia Toyoty sľubovali tesne po uvedení na trh. Je to rozhodne pozitívny krok, pretože ak dostanete na tak veľkom kolese defekt, „žuvačka“ nafúknutá do kolesa vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepomôže.

Tmavá farba zakryje „dlhonohosť“

Po dizajnovej stránke sa chce model RAV4 viac priblížiť k veľkému terénnemu modelu Land Cruiser. Subjektívne si myslíme, že to neprinieslo celkom želaný výsledok a „ravka“ pôsobí dlhonoho a pri pohľade spredu trochu úzko.

Je to výrazné najmä na svetlých odtieňoch karosérie, ktoré kontrastujú s tmavým plastovým lemovaním blatníkov a prahmi.

Napriek moderným tvarom súčasného modelu, bola podľa nás predchádzajúca Toyota RAV4 krajšia najmä pre svoju kompaktnosť.

Súčasná generácia modelu RAV4 však ponúka viac miesta pre posádku i batožinu, vyššiu svetlú výšku a zdokonalený pohon všetkých štyroch kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 724
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 248
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 871
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 411
  5. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 411
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 365
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 210
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 561
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší
reklama
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  3. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  4. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  5. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  6. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  7. Ján Valchár: Irán, Izrael, bolševici a bolševník
  8. Alexander Hričko: Dve tváre slovenskej zahraničnej politiky
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 478
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 571
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 365
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 980
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 20 038
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 014
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 611
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 122
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu