Spoločnosť Toyota sa rozhodla vrátiť k svojim koreňom rely s vozidlom s pohonom zadnej nápravy. Áno, je to práve vydarená Toyota GT86, ktorá najmä v minulom roku zbierala chvály novinárskej i profesionálnej motoristickej verejnosti.
Nové vozidlo pripomína hodnotou rázvoru kolies časy, kedy sa na štarte objavila Toyota Celica Twin Cam Turbo, víťaz automobilových súťaží z 80. rokov.
Štyri dni tvrdého testovania
Súťažný špeciál Toyota CS-R3 je zatiaľ určený pre rýchlostné skúšky Rally Deutschland, ktoré sa uskutočnia v okolí Trieru v dňoch 21. až 24. augusta tohto roka. Vozidlo na tomto podujatí absolvuje 274 km počas troch dní a 18 etáp.
Pretekárske vozidlo so štartovacím číslom "0" nebude hodnotené v samotnej súťaži, ale môžeme ju chápať ako predjazdca každej etapy.
Toyotu CS-R3 bude riadiť bývalá majsterka sveta Isolde Holderiedová. Jednou z jej úloh bude hodnotenie súťažného vozidla, ktoré je v súčasnosti prototypom, aby sa vyprofilovala jeho konečná špecifikácia pred dokončením homologizácie pre triedu R3.
Model CS-R3 bude v ponuke na predaj súkromným zákazníkom a obchodným zastúpeniam Toyoty. Pôjde o nákladovo nenáročný spôsob ako vniknúť do sveta regionálnych súťaží až po majstrovstvá sveta.
Dostupný pretekársky špeciál
Vozidlo spĺňa požiadavky smernice FIA R3, ktorá umožňuje úpravy jeho dvojlitrového motora typu boxer. Súčasťou rozsiahleho programu vývoja sú zmeny v softvéri a hardvéri, ako je napríklad zdvih ventilov a kompresný pomer.
V konečnej verzii by vozidlo malo mať výkon 240 až 250 konský síl.
S pohonnou jednotkou bude spolupracovať šesťstupňová sekvenčná prevodovka. Krútiaci moment motora je prenášaný na kolesá zadnej nápravy prostredníctvom diferenciálu s obmedzenou svornosťou.
Toyota dodá na mieru upravené elektrické rozvody i riadiacu jednotku. Vozidlo je vybavené podvozkovými súpravami určenými na jazdu po asfalte a štrku, vrátane špecifického zavesenia kolies.
Zákazníkom bude nový špeciál k dispozícii v prvom štvrťroku 2015 vo forme kitu a spoločnosť Toyota očakáva, že ponúkne cenu porovnateľnú s ďalšími modelmi R3. Finálna cena bude známa po konečnom potvrdení špecifikácií vozidla.
Technické údaje TMG GT86 CS-R3 | ||
Motor: | ||
Typ | FA20 | |
Usporiadanie | boxer, plochý štvorvalec | |
Objem | 1998 cm3 | |
Max. výkon | 240 až 250 koní | |
Výfuk | pretekársky výfuk HJS + výfukový rozvod | |
Palivový článok | Bezpečnostný článok 75 l FT3 | |
Podvozok: | ||
Karoséria | oceľová škrupinová kostra a strešná ventilácia | |
Ochranná klietka | homologizovaná bezpečnostná klietka R3 | |
Prevody: | ||
Typ | pohon zadnej nápravy | |
Prevodovka | 6-stupňová sekvenčná | |
Diferenciál | diferenciál s obmedzenou svornosťou (variabilne nastaviteľný) | |
Rozvodovka | krátka, alternatívy sú možné | |
Spojka | pretekárska spojka a zotrvačník s nízkou hmotnosťou | |
Riadenie | hydraulické riadenie JTEKT | |
Zavesenie kolies: | ||
Typ | vpredu: typ MacPherson | vzadu: dvojitá vidlica |
Tlmiče | asfalt: Reiger, nastaviteľný v 3 úrovniach | štrk: Reiger, nastaviteľný v 3 úrovniach |
Stabilizátor | Niekoľko nastavení | |
Disky | asfalt: OZ 7˝ x 17 ˝ | štrk: OZ 6˝ x 15 ˝ |
Brzdy: | ||
Predné kotúče | asfalt: 330 mm x 30 mm | štrk: 300 mm x 30 mm |
Zadné kotúče | asfalt: 300 mm x 10 mm | štrk: 300 mm x 10 mm |
Strmene | vpredu: štvorpiestikové | vzadu: dvojpiestikové (podľa pravidiel) |