Peter: "Na R1 medzi Zvolenom a Banskou Bystricou je asi 300 metrov pred zjazdom z R1 v smere na Sliač obmedzená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.
Potom je odbočovací pruh a zjazd z R1, následne pripájací pruh a cca 300 metrov za ním je koniec najvyššej povolenej rýchlosti.
Kedy končí platnosť značky Najvyššia povolená rýchlosť 110 km/h?
Na úrovni odbočovacieho pruhu (výjazd na Sliač), keďže je splnená podmienka, že sa cesty spájajú (z opačného pohľadu) alebo rozpájajú (Viedenský dohovor)? Alebo odbočovací ani pripájací pruh nespĺňajú podmienku, že je to križovatka a platnosť značky tak ukončí až značka koniec najvyššej povolenej rýchlosti?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Viacerí čitatelia nám po zverejnení článku Čo všetko ruší sedemdesiatku v obci napísali nespokojné e-maily. Bol medzi nimi aj inštruktor autoškoly. Za križovatku považujú aj odbočovací či pripájací pruh.
"Pripájací, odbočovací pruh je cesta, teda je to križovatka," napísal inštruktor autoškoly.
Čo je to križovatka
Križovatkou je podľa zákona miesto, kde sa cesty spájajú alebo križujú.
Spájanie ciest z opačného pohľadu je rozpájanie ciest a preto aj rozpájanie ciest je križovatkou. Ak by to tak nebolo, križovatky tvaru písmena ypsilon by neboli križovatky.
Viedenský dohovor o cestnej premávke je medzinárodný predpis, ktorý je nadradený našim dopravným pravidlám.
Ak by Viedenský dohovor tvrdil niečo iné, ako náš zákon, prednosť má Viedenský dohovor. Píše sa v ňom, že križovatkou je aj rozpájanie ciest.
Čo je to hranica križovatky
Po takomto definovaní križovatky by však ešte stále nebolo zrejmé, kde sa križovatka končí a kde sa začína.
Ak je na ceste vyznačená Priečna súvislá čiara, je to hranica križovatky. Ak taká čiara na vozovke nakreslená nie je, čo je aj prípad diaľnic s pripájacím a odbočovacími pruhmi, hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.
Jednoducho, križovatkou je miesto, kde neviete presne určiť, ktorej zo spájajúcich sa, rozpájajúcich sa, alebo križujúcich sa ciest patrí miesto na vozovke.
Cestný pruh nie je križovatkou, je časťou cesty
Odbočovací či pripájací pruh je súčasťou cesty, nie je ale cestou samotnou.
Odbočovací či pripájací pruh nie je ani križovatkou. Odbočovací pruh sa vždy začína mimo križovatky a zvyčajne sa končí ešte pred hranicou križovatky. Pripájací pruh sa vždy končí mimo križovatky a začína sa zvyčajne až za hranicou križovatky.
Za istých okolností môžu byť časti odbočovacieho alebo pripájacieho pruhu súčasťou križovatky, no nemajú vlastnosť ukončovať platnosť dopravných značiek. V predpisoch sa nič podobné nedočítate.
Jazdné pruhy platnosť značiek neukončujú
Platnosť dopravných značiek označujúcich najvyššiu povolenú rýchlosť ukončuje okrem určených dopravných značiek aj vzdialenejšia hranica križovatky. Určite však nie pripájací či odbočovací pruh.
Preto povinnosť jazdiť rýchlosťou 110 km/h medzi Zvolenom a Banskou Bystricou na rýchlostnej ceste R1 sa končí na úrovni začiatku ostrovčeka so smerovou tabuľou. To je v mieste, kde žiadny pripájací alebo odbočovací pruh nie je.