Lucia: "Už dlhší čas pri cestovaní po diaľnici D1 ma rozhorčuje správanie sa vodičov na časti diaľnici s tromi pruhmi.
Väčšina vodičov jazdí bezdôvodne v strednom pruhu a vznikajú často situácie, keď je problém takéto pomalšie auto obísť. A aj brzdia plynulú dopravu.
Prečo policajti neriešia túto situáciu, alebo viac neupozorňujú vodičov, že takáto jazda je nesprávna?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
((anketa))
V zákone o cestnej premávke sa píše, že mimo obce sa na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy jazdí v pravom jazdnom pruhu.
"V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Polícia: kontrolujeme povinnosť nejazdiť bezdôvodne v strednom pruhu
Polícia sa bráni voči obvineniu čitateľky. "Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke kontroluje dodržiavanie aj tejto povinností," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
"V praxi sa často stretávame s prípadmi, že vodiči nepoznajú toto základné pravidlo, že majú jazdiť v pravom jazdnom pruhu," dodala hovorkyňa.
Policajti to pritom na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nemajú jednoduché. Veľa miesta na zastavovanie priestupcov tam nie je, ak nechcú zároveň obmedziť plynulosť premávky.
Podľa Baloghovej, môžu policajti zastavovať vozidlá a vykonávať kontrolu najmä na parkoviskách, odpočívadlách a núdzových odstavných plochách.
Nie je dôvod jazdiť v strednom pruhu a nepredbiehať
Nemálo vodičov jazdí na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou v strednom pruhu v rozpore s pravidlami. Dôvody, ktorými argumentujú, pritom nemajú žiadne opodstatnenie.
Diaľnica je v dostatočne kvalitnom technickom stave, aby umožňovala vodičom jazdiť v pravom pruhu bezpečne aj najvyššou povolenou rýchlosťou. Cez deň sa tam smie ísť do 110 km/h, večer, v noci a skoro ráno až 130 km/h.
Napriek tomu, subjektívny pocit ohrozenia vytláča niektorých vodičov do stredného pruhu, aj keď na ceste nie je žiadna prekážka a ani nikoho nepredchádzajú.
"Vodič jazdiaci v strednom pruhu (ak nepredchádza iné vozidlo), sa dopúšťa priestupku, pretože zákon hovorí, že jazdiť sa má v pravom jazdnom pruhu," upozornila Balogová.
Je za to pokuta do 50 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.
Podľa polície treba predísť pomalšieho v strednom pruhu cez ľavý
Ostatní vodiči, ktorí jazdia rýchlejšie, neraz nevedia, ako sa dostať bezpečne pred pomalšie vozidlo jazdiace v strednom pruhu.
"Vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu musí predchádzať vodiča jazdiaceho v strednom pruhu cez ľavý jazdný pruh, nakoľko podľa zákona sa predchádza vľavo," dodala policajná hovorkyňa.
Prechádzať "stredojazdcov" zľava cez všetky pruhy však nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Preto je podľa nás lepšie zvoliť si pokračovanie jazdy v pravom pruhu. Je to bezpečnejšie.
Pokračovanie v pravom pruhu nie je predchádzaním
Na rozdiel od polície si nemyslíme, že by ste tak porušili pravidlá predchádzania.
Aj keď je pravdou, že sa predchádza vľavo, jazda v jazdnom pruhu bez preradenia sa do iného jazdného pruhu nie je predchádzaním.
V opačnom prípade by bolo nedovoleným predchádzaním aj to, ak sa vodič rýchlejšieho auta v strednom pruhu diaľnice rozhodne prudko pribrzdiť a vy, v pravom pruhu, sa zrazu dostanete pred jeho úroveň. Nechtiac, nečakane a bez vlastného pričinenia by ste tak podľa polície porušili dopravné pravidlá.
Aj na základe ustanovení Viedenského dohovoru sa dá jednoznačne povedať, že predchádzanie je manéver, pri ktorom sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (v prípade predchádzania kolóny vozidiel pred prvé vozidlo kolóny).
Okrem toho, pomalšie vozidlo jazdiace bezdôvodne v strednom pruhu diaľnice sa dá považovať za prekážku cestnej premávky. Tá sa podľa predpisov obchádza.
Prekážkou cestnej premávky je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel.