SME
reklama

Jazdíte v strednom pruhu diaľnice a nepredbiehate? Polícia to kontroluje

Podľa polície by ste mali jazdcov v strednom pruhu predbiehať cez ľavý pruh. Jazda v pravom pruhu bez zmeny pruhu ale nie je predchádzaním.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Lucia: "Už dlhší čas pri cestovaní po diaľnici D1 ma rozhorčuje správanie sa vodičov na časti diaľnici s tromi pruhmi.

Väčšina vodičov jazdí bezdôvodne v strednom pruhu a vznikajú často situácie, keď je problém takéto pomalšie auto obísť. A aj brzdia plynulú dopravu.

Prečo policajti neriešia túto situáciu, alebo viac neupozorňujú vodičov, že takáto jazda je nesprávna?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

((anketa))

V zákone o cestnej premávke sa píše, že mimo obce sa na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy jazdí v pravom jazdnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Polícia: kontrolujeme povinnosť nejazdiť bezdôvodne v strednom pruhu

Polícia sa bráni voči obvineniu čitateľky. "Polícia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou v cestnej premávke kontroluje dodržiavanie aj tejto povinností," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

"V praxi sa často stretávame s prípadmi, že vodiči nepoznajú toto základné pravidlo, že majú jazdiť v pravom jazdnom pruhu," dodala hovorkyňa.

Policajti to pritom na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nemajú jednoduché. Veľa miesta na zastavovanie priestupcov tam nie je, ak nechcú zároveň obmedziť plynulosť premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Baloghovej, môžu policajti zastavovať vozidlá a vykonávať kontrolu najmä na parkoviskách, odpočívadlách a núdzových odstavných plochách.

Nie je dôvod jazdiť v strednom pruhu a nepredbiehať

Nemálo vodičov jazdí na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou v strednom pruhu v rozpore s pravidlami. Dôvody, ktorými argumentujú, pritom nemajú žiadne opodstatnenie.

Diaľnica je v dostatočne kvalitnom technickom stave, aby umožňovala vodičom jazdiť v pravom pruhu bezpečne aj najvyššou povolenou rýchlosťou. Cez deň sa tam smie ísť do 110 km/h, večer, v noci a skoro ráno až 130 km/h.

Napriek tomu, subjektívny pocit ohrozenia vytláča niektorých vodičov do stredného pruhu, aj keď na ceste nie je žiadna prekážka a ani nikoho nepredchádzajú.

"Vodič jazdiaci v strednom pruhu (ak nepredchádza iné vozidlo), sa dopúšťa priestupku, pretože zákon hovorí, že jazdiť sa má v pravom jazdnom pruhu," upozornila Balogová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je za to pokuta do 50 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Podľa polície treba predísť pomalšieho v strednom pruhu cez ľavý

Ostatní vodiči, ktorí jazdia rýchlejšie, neraz nevedia, ako sa dostať bezpečne pred pomalšie vozidlo jazdiace v strednom pruhu.

"Vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu musí predchádzať vodiča jazdiaceho v strednom pruhu cez ľavý jazdný pruh, nakoľko podľa zákona sa predchádza vľavo," dodala policajná hovorkyňa.

Prechádzať "stredojazdcov" zľava cez všetky pruhy však nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Preto je podľa nás lepšie zvoliť si pokračovanie jazdy v pravom pruhu. Je to bezpečnejšie.

Pokračovanie v pravom pruhu nie je predchádzaním

Na rozdiel od polície si nemyslíme, že by ste tak porušili pravidlá predchádzania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď je pravdou, že sa predchádza vľavo, jazda v jazdnom pruhu bez preradenia sa do iného jazdného pruhu nie je predchádzaním.

V opačnom prípade by bolo nedovoleným predchádzaním aj to, ak sa vodič rýchlejšieho auta v strednom pruhu diaľnice rozhodne prudko pribrzdiť a vy, v pravom pruhu, sa zrazu dostanete pred jeho úroveň. Nechtiac, nečakane a bez vlastného pričinenia by ste tak podľa polície porušili dopravné pravidlá.

Aj na základe ustanovení Viedenského dohovoru sa dá jednoznačne povedať, že predchádzanie je manéver, pri ktorom sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (v prípade predchádzania kolóny vozidiel pred prvé vozidlo kolóny).

Okrem toho, pomalšie vozidlo jazdiace bezdôvodne v strednom pruhu diaľnice sa dá považovať za prekážku cestnej premávky. Tá sa podľa predpisov obchádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prekážkou cestnej premávky je podľa zákona všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 392
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 656
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 459
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 379
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 346
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu