Posledná dizajnová vlna švédskej automobilky Volvo sa snaží vzďaľovať sa od pôvodných hranatých tvarov, ktoré sme si s Volvom spájali v minulosti všetci. Napriek tomu, nemali by sme zabúdať na najdôležitejšie modely značky.
Práve tento víkend ubehne 40 rokov od prvého predstavenia modelu 240 vo švédskom meste Borlänge. Evolúcia pôvodného modelu 140 priniesla moderné riešenia ako zavesenie kolies MacPherson a hrebeňové riadenie.
Štvorvalcové benzínové motory boli v roku 1974 dostupné vo verzii s karburátorom aj s jednoduchým elektronickým vstrekovaním.
Benzínový turbomotor je vo Volve legendou
Dva mesiace po štarte výroby Volvo predstavil aj verziu 264 s motorom 2,7 V6 a výkonom 103 kW (140 k), ktorý vznikol vďaka partnerstvu s Renault/Peugeot.
Volvo 240 bolo v ponuke ako klasický sedan, kombi i s karosériou typu kupé. Spoločnosť Volvo označila verziu 245 Turbo Wagon za prvé produkčné kombi poháňané prepĺňaným benzínovým motorom.
Do radu pohonných jednotiek modelu 240 patril aj šesťvalcový naftový motor vyvinutý v roku 1979 v spolupráci s automobilkou Volkswagen. O dva roky neskôr nasledovala turbom prepĺňaná verzia s výkonom 155 konských síl.
Rovnako ako súčasné modely, aj v minulosti bolo Volvo známe pre svoju vysokú bezpečnosť. Konštruktéri modelu 240 sa inšpirovali konceptom „Experimental Safety Car“.
Ekologická verzia bola určená pre USA
Popri mnohým bezpečnostných prvkoch a riešeniach myslelo Volvo už v 70. rokoch aj na ekológiu. Modely 240 a 260 patrili medzi prvé na svete vybavené trojcestným katalyzátorom a Lambda sondou.
Žiaľ, „zelené“ verzie boli určené len pre USA, presnejšie pre prísne kalifornské normy. Američania sa za to odvďačili titulom „najčistejšie auto Ameriky“.
Posledné Volvo série 240/260 zišlo z výrobnej linky začiatkom mája v roku 1993 po devätnástich rokoch výroby. S 2,8 miliónmi predaných kusov je to historicky najpredávanejší model značky Volvo.