V roku 1936 predstavil Mercedes-Benz svetu prvý osobný automobil s dieselovým motorom. Množstvo technických inovácií zmenilo súčasný naftový motor na nepoznanie a dnes konkuruje benzínovým motorom vo všetkých smeroch.
Mercedes sa opäť pokúša o malú revolúciu a hlási návrat k oceľovým piestom.
Súčasné moderné motory v osobných autách využívajú piesty z hliníka, pre ich nízku hmotnosť a príbuznosť materiálu s blokom motora, v ktorom sa pohybujú.
Využili rozdielne vlastnosti materiálu
Oceľ a hliník sa svojimi vlastnosťami výrazne odlišujú: oceľ sa v teple rozťahuje menej ako hliník, horšie odvádza teplo a je raz tak ťažká.
Fakt, že oceľové piesty majú približne štvrtinovú teplotnú rozťažnosť v porovnaní s hliníkovými piestami využili v Mercedese na to, aby tesnejšie dimenzovali oceľový piest v hliníkovej skrini.
Piest spočiatku sedí v klznej dráhe piestu veľmi tesne. Keď sa však počas prevádzky zvýši teplota, hliníková skriňa sa roztiahne viac ako oceľové piesty.
Výsledkom by mala byť väčšia tolerancia piestu vo valci a tým nižšie trenie.
Nový motor predstavia v septembri
Moderné oceľové piesty sú ukované z vysokopevnej ocele. Vyššiu náročnosť pri výrobe piestu vyvážia jeho kompaktné rozmery. Hliníkové piesty v dieselovom V6 motore Mercedes sú vysoké približne 72 milimetrov, oceľové piesty už iba 59 milimetrov.
Konštruktéri tak kompenzovať hmotnostnú nevýhodu ocele a dosiahli pevnostnú rezervu pre budúce vyššie špičkové tlaky.
Nižšia teplotná vodivosť priniesla konštruktérom vyššie teploty v spaľovacom priestore. Rastie tým vznietivosť paliva a dobe jeho horenia je kratšia. Výsledkom je údajne nižšia spotreba a menej emisií.
Jeden z prvých produkčných Mercedesov, ktorý využije nové oceľové piesty bude model E350 BlueTEC, ktorý Nemci predstavia na jeseň. Podľa informácií výrobcu, motoru s výkonom 190 kW (258 k) stačí v priemere päť litrov nafty na 100 km jazdy.