Radovan: "Zmenou pravidiel o cestnej premávke z roku 2004 som prišiel o oprávnenie (A/50 = AM).
Zanikla mi možnosť šoférovať motocykel do 50 cm3 nad konštrukčnú rýchlosť 45 km/h. Napríklad Simson, na ktorom jazdím 20 rokov a dokonca som na ňom robil vodičák ako 15 ročný.
Administratívnym zásahom mi ho znemožnili používať, preto to považujem za škodu, ktorú mi spôsobil štát. Ja som si predsa skúšku už raz riadne zaplatil.
Rešpektujem zákon, nemám problém si rozšíriť oprávnenie na napríklad na A1, ale prečo mám zvýšenie kvalifikácie vodičského oprávnenia platiť znova ja?
Viete mi poradiť alternatívu? Ak nie, vyriešim si to určite čiernou cestou, štátu to nedám, a určite nie som sám."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Do 1. mája 2004 poznali predpisy na Slovensku len dve skupiny vodičov motocyklov. Buď ste mali oprávnenie na všetky motorky (skupina A) alebo ste smeli šoférovať motocykle s objemom motora do 50 cm3 (skupina A/50).
Ak ste si urobili vodičák na osobné auto, smeli ste automaticky šoférovať nielen motorky do 50 cm3 ale aj trojkolky zo skupiny A.
Zmenou vyhlášky si niektorí vodiči museli urobiť vodičák znovu
Nová vyhláška z roku 2004 zrušila skupinu A/50. Namiesto nej vytvorila skupinu AM. Tú vyhláška zadefinovala ako
- dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km/h.
Každý, kto mal vo vodičáku dovtedy zapísanú skupinu A/50, razom nesmeli šoférovať motorky, ktoré dokázali ísť rýchlejšie ako 45 km/h: "vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM".
To bolo pred viac ako desiatimi rokmi.
Neskôr bola skupina AM upravená a rozšírená. Dnes majú motorky tejto skupiny najväčšiu konštrukčnú rýchlosť 25 až 45 km/h a motor, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.
Bez oprávnenia nejazdite, pokuta je veľmi prísna
Od čias skupiny A/50 majú vodiči dve možnosti, ako riadiť "rýchlejšie" motorky s objemom motora nepresahujúcim 50 cm3. Drahšia možnosť je urobiť si vodičák skupiny A1 alebo A.
V minulom roku dostali vodiči osobných áut ďalšiu možnosť.
Na Slovensku (v zahraničí to neplatí) smú aj bez skúšok riadiť vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou. To sú motorky (skútre) s kubatúrou do 125 cm3 a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h. Bez obmedzenia krajiny smú šoférovať motocykle skupiny AM.
Paradoxom je, že Radovan robil skúšku na motorke, ktorú po roku 2004 nesmel šoférovať.
Napriek tomu, že je to nespravodlivé, Radovan nesmie šoférovať Simson bez automatickej prevodovky a bez toho, aby si znovu spravil vodičák. V opačnom prípade riskuje nielen pokutu do 1300 eur, ale aj zákaz šoférovania na 1 až 5 rokov.