BRATISLAVA. Z výfuku vychádza niekedy iba trochu viac viditeľných splodín. Keď však z naftového motora odstránia filter pevných častíc, vypúšťa auto do okolia drobné čiastočky, ktoré môžu pomaly zabíjať ľudí. Okrem pľúcnych chorôb a rakoviny môžu spôsobiť infarkt, ale aj mozgovú mŕtvicu.
Ministerstvo dopravy uznáva, že to je problém. Spolu s ďalšími štátmi Európskej únie hľadá riešenie, ako zásahy odhaliť.
Jazdiť s takto upraveným autom je zakázané. Napriek tomu, že ide o vážny zásah do motora, často ho neodhalí ani emisná kontrola. Na tú sa pritom odvolávajú aj policajti.
Šetria na úkor zdravia
- majú ho autá s normou Euro 5 a 6, niektoré aj pri Euro 4;
- pri jazde mestom sa rýchlo zanášajú a ničia;
- výmena stojí aj tisíce eur;
- častice spôsobujú ľuďom rakovinu, infarkty, mŕtvice;
- odhaliť odstránenie je ťažké.
Záujemcov je v poslednom čase veľa, hovorí technik z autoservisu, ktorý chcel zostať v anonymite.
„Ľuďom povieme, aké sú riziká, ale sú už vopred rozhodnutí.“