Keď prišla v roku 2007 na trh druhá generácia Škody Fabia, museli sme si na jej dizajn chvíľu zvykať. Jej úzky a vysoký vzhľad na nás nepôsobil presvedčivo.
Pri pohľade na novú generáciu je viditeľná zmena práve v tejto oblasti. Fabia vyzerá lepšie, je nižšia, širšia a prekvapujúco aj o málo kratšia.
Posunutím kolies viac do rohov karosérie však nestratila na vnútornom priestore, ale ani významne nezískala.
Pri rozšírení modelu o 9 cm sme očakávali väčšie pohodlie najmä pre cestujúcich vzadu, kde má nová generácia v šírke v lakťoch navrch len o zanedbateľné 2 mm.
Z vnútorných rozmerov jasne vyplýva, že sa automobilka zamerala na pohodlie cestujúcich sediacich vpredu, kde došlo k najvýraznejšiemu zlepšeniu.
Škoda nezabudla ani na pre ňu tradične dôležitý batožinový priestor a dopriala mu 15 litrový nárast na celkový objem 330 l.
Prvá s MirrorLinkom
Fabia je prvé vozidlo značky Škoda vybavené technológiou MirrorLink. Tá umožňuje prepojiť telefón s autom a na dotykovej obrazovke vozidla zobrazovať a ovládať vybrané aplikácie telefónu.
Jednou z nich je navigácia, ktorá zatiaľ nefunguje podľa našich predstáv. Chýba jej detailné zobrazovanie tvaru križovatky a nie vždy informuje v dostatočnom predstihu o najbližšej zmene smeru.
Predstavitelia automobilky nás ubezpečili o neustálom vývoji a postupnom vylepšovaní aplikácie navigačného systému.
Jediným dodávateľom navigácie je Sygic a tak to ostane aj v najbližšej budúcnosti.
Front Assist funguje
Z bezpečnostných systémov nájdeme vo Fabii asistenta pre rozpoznanie únavy a Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy.
V prípade, že Front Assistant zaznamená prekážku pred vozidlom, na ktorú šofér nereaguje, zapne núdzové brzdenie. To funguje iba v nízkych rýchlostiach.
O jeho funkčnosti sme sa presvedčili počas jazdy v meste. Systém nás prekvapil a prudko zabrzdil za krokom sa pohybujúcim skútrom.
Asistent v jednom momente ukázal svoju funkčnosť, ale aj svoje limity. Štandardné sériové systémy typu Front Assistant zatiaľ nevedia predvídať a nevnímajú ďalšie súvislosti dopravnej situácie.
Šofér nebrzdil, pretože videl, že skúter odbočuje doprava na vedľajšiu cestu a zároveň má dostatok priestoru na jeho obídenie.
Ak nám z asistentov niečo vo Fabii chýba, tak potom je to systém pre rozpoznanie mŕtveho uhla. Jeho technológia je už v dnešnej dobe dobre zvládnutá a zároveň ho považujeme za opodstatnený bezpečnostný prvok.
Rozdiel v motoroch je citeľný
V najnovšej generácii druhého najpredávanejšieho vozidla českého výrobcu sme vyskúšali motor 1,2 TSI v dvoch výkonových verziách.
Najskôr sme preverili agregát s výkonom 66 kW a neskôr došlo aj na momentálne najvýkonnejší agregát (1,2 TSI 81 kW) dostupný pod kapotou Fabie.
Papierový rozdiel 15 kW a 15 Nm je citeľnejší než sme očakávali. Nemalou mierou k nášmu pocitu prispieval fakt, že silnejšia verzia je spriahnutá so šesťstupňovou prevodovkou, zatiaľ čo slabšia využívala iba päťstupňovú prevodovku.
Rozdiel v sprevodovaní manuálnych prevodoviek tak umocňoval lepší dojem zo silnejšej verzie motora.
Čo sa týka samotnej charakteristiky pohonných jednotiek, nie je to len o maximálnych číslach výkonu a krútiaceho momentu, ale o celkovom priebehu týchto parametrov vo využiteľnom spektre otáčok.
V prípade silnejšej verzie na priebeh krútiaceho momentu o niečo lepšie nadväzovala krivka výkonu.
V hodnotení agregátov treba priznať, že aj slabší štvorvalec má dostatok výkonu a predbiehanie s ním určite nebude problematickým manéverom.
Najzásadnejšou premenou prešiel podvozok
Podvozok je v prípade novej Fabie synonymom pre medzigeneračný pokrok. Niežeby to bolo jediné vylepšenie, ale je najpodstatnejšie a najciteľnejšie.
Jazdným vlastnostiam pomohlo posunutie kolies do rohov a rozšírenie vozidla. Kolesá jednotlivých náprav sú o 30 mm ďalej od seba a k nárastu rázvoru náprav došlo posunutím predných kolies o 5 mm dopredu.
V základnej výbave nechýba elektronická uzávierka diferenciálu EDS s funkciou XDS+, ktorá v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso a natočí auto do zákruty.
Jej pomoc je pri dynamických prejazdoch citeľná a prináša tak lepšie jazdné vlastnosti. Fabia má vďaka nej podstatne menšie sklony k nedotáčavosti.
Výhodou podvozka je, že popri slušnej stabilite stále ostáva podvozkom na každý deň, komfortný a hlavne dobre odhlučnený.
Pre niekoho môžu byť v tretej generácii Fabie sklamaním tvrdé plasty v interiéri, ktoré určite nepôsobia lepšie oproti predchádzajúcej generácii.
Vo vnútornom priestore si polepšili najmä šofér a spolujazdec. Fabia podľa nás vyzerá lepšie a hlavne lepšie jazdí.
Náš pohľad na novú Fabiu môže finalizovať cena. Tú slovenskú sa dozvieme koncom novembra.
Z testovacieho zápisníka
značka | Škoda |
model | Fabia |
motorizácia | 1,2 TSI |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1 197/4 |
výkon (kW (k))/pri otáčkach | 81(110)/4 600-5 600 |
krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach | 175/1 400-4 000 |
dojmy z motora | ako prvú sme vyskúšali slabšiu 66 kW verziu motora, ktorá je pocitovo slabšia o viac ako len 15 papierových kW výkonu a 15 Nm krútiaceho momentu; rozdiel je spôsobený aj iným sprevodovaním (slabšia verzia bola spriahnutá len s päťstupňovou prevodovkou; silnejšia verzia ťahá výraznejšie a v širokom pásme otáčok, tak ako sme na to v prípade TSI zvyknutí – krivka výkonu dobre nadväzuje na priebeh krútiaceho momentu |
reakcia na plyn/štart stop | dobrá reakcia na plyn/ má štart stop systém |
pohotovostná hmotnosť | 1 129 (vrátane vodiča 75 kg, platí pre základnú výbavu) |
prevodovka/ počet stupňov | manuál/ 6 |
kvalita radenia | presná kulisa radiacej páky; presnosťou konkuruje najlepším koncernovým autám |
typ pohonu | predný |
rozmer a typ pneumatík | Bridgestone Turanza 215/45 R16 |
riadenie a vedenie stopy | ochotne zatáča do zákruty; od Fabie sa neočakáva športový zážitok, ale na dynamickú jazdu plne postačuje; za svoje dobré správanie v zákrutách vďačí aj elektronickej uzávierke diferenciálu XDS+ (v prípade potreby v zákrute pribrzdí vnútorné koleso, čím pomôže autu zatočiť do zákruty) |
odhlučnenie podvozka | odhlučnením nás Fabia veľmi prekvapila – v pozitívnom zmysle slova; v globále sme nešli po vyslovene zlých cestách, ale preverili sme ju aj na vidieku |
komfort podvozka | podvozok nás presvedčil aj v oblasti komfortu, dobre filtruje nerovnosti |
asistenčné systémy | Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy (brzda funguje v rozpätí 5-30 km/h) - ako ukázala prax tento asistent funguje Driver Activity Assistant – v prípade zníženej pozornosti je vodič upozornený grafickým a zvukovým signálom |
výhľad od vodiča | vo výhľade z Fabie nám nič citeľne neprekážalo |
posed za volantom | vyskúšali sme iba verziu so športovými sedadlami; napriek ich športovejšiemu charakteru sú vhodné na každodenné jazdenie; posed má dobrý rozsah nastavenia |
ovládacie prvky a navigácia | dotykový displej s rovnakým ovládaním ako v Octavii; navigácia je dostupná prostredníctvom aplikácie cez MirrorLink; navigácia má svoje muchy, ale stále prechádza vývojom (dodávateľom aplikácie je Sygic); nám chýbalo najmä detailné zobrazenie tvaru križovatky |
grafika displejov | grafikou sa vyrovnáva väčším modelom značky |
nastupovanie dopredu a dozadu | dopredu primerané; vzadu mierne prekáža vyšší a širší prah |
úžitková hodnota a bat. priestor | batožinový priestor má 330 litrov (o 15 l viac ako predchodca; sedadla sa nesklápajú do jednej roviny;riešenia pre uchytenie nákladu ostali v podstate nezmenené: pružná odkladacia schránka; háčiky na zavesenie tašiek; sieťový program; plato je možné upevniť v dvoch polohách, okrem klasickej ešte v polovici bežnej výšky a je využiteľné ako zvýšená podlaha |
zameranie vozidla | na Slovensku Fabia stále slúži aj ako menšie rodinné auto; v závislosti od motorizácie sa jej charakter mení od približovadla vhodného na krátke a občasné jazdenie, až po auto zvládajúce diaľnice a dlhé trasy s možnosťou pohodlnej a dynamickej, aj keď nie vyslovene športovej jazdy; samotná automobilka opisuje Fabiu, ako ideálne auto pre mestskú mobilitu |
celkový dojem | kto očakával významný nárast vnútorného priestoru (vzadu), ten asi ostane sklamaný; Fabia ostala sama sebou, ale s výrazne lepším podvozkom vo všetkých oblastiach (dynamika, komfort, odhlučnenie) a tým aj s lepším komfortom jazdy |