SME
reklama

Neprešla autoškolou, lebo jej inštruktor pomohol. Podľa nej nemusel

Ak žiadateľovi o skúšku musí pomôcť inštruktor, skúškou neprejde. Pomohli by kamery vo vozidlách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Peter: "Priateľka robila vodičák, bola na skúške. Celá jazda prebehla bez problémov, no ku koncu ju zobrali schválne do strmého kopca, aby ukázala, či sa vie pohnúť v kopci cez ručnú.

Rozumiem, že niektorí policajti sú zákerní, ale nech. Bola v tom kopci, mala ručnú a pomaličky sa rozbiehala, no inštruktor jej svojpomocne pomohol v rozjazde. Policajt to videl, tak ju proste vyhodil zo skúšky.

Viem, že je zakázané z pohľadu inštruktora pomáhať skúšanému, ale ako mohla ona tomu zabrániť? Prečo nie je postihnutý len inštruktor, ale aj moja priateľka? Ona sa mu o to predsa neprosila.

Nepoviem, keby sa nevedela pohnúť, alebo jej to zdochlo. Skrátka, celú jazdu si krásne odšoférovala, bez akýchkoľvek problémov a nakoniec vyletela len preto, že inštruktor jej chcel len pomôcť, aby jej to náhodou nezdochlo. Ešte si obidvaja tykali a policajt mu povedal, že "Mišo, vieš, že sa nesmie akokoľvek pomáhať skúšanému". Jednoducho bola to inštruktorova chyba a nie chyba priateľky.

Čo s tým?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa študentovi autoškoly zdá, že rozhodnutie o výsledku skúšky nie je spravodlivé, môže podať do 15 dní od rozhodnutia odvolanie. Musí byť písomné a mal by v ňom uviesť a popísať všetky svoje námietky. Iný spôsob, ako sa brániť, neexistuje.

Ďalšou možnosťou je na nespravodlivosť zabudnúť a pokúsiť sa spraviť reparát.

Skúšobný komisár mal zistiť, či inštruktor musel pomôcť

Pochybujeme o tom, že by odvolanie viedlo k inému výsledku, ako zamietnutie. Ak sa udalosť stala tak, ako o tom napísal Peter, inštruktor i policajt (skúšobný komisár) by sa museli priznať k vlastnej chybe.

"Ak nastala situácia, keď pri vedení motorového vozidla musel zasiahnuť inštruktor alebo skúšobný komisár, žiadateľ o vykonanie skúšky je hodnotený klasifikačným stupňom neprospel a skúšobný komisár skúšku skončí," píše sa vo vyhláške.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podmienkou teda je, aby inštruktor musel zasiahnuť. Ak nemusel, žiadateľ o vodičák by nemal byť potrestaný za neurobenie skúšky.

Inštruktor, ak pomohol z vlastnej vôle, bez toho, aby to bolo potrebné, poškodil Petrovu priateľku. Mohol v skúšobnom komisárovi navodiť pocit, že to bolo potrebné.

Policajt sa ale nesmie počas skúšky riadiť pocitmi alebo predpokladmi. Mal od študenta a inštruktora zistiť, čo sa stalo. Ak sa zo správania auta nedalo zistiť, či študent za volantom spravil chybu a inštruktor vodičovi napriek tomu pomohol, mal policajtovi dôveryhodne vysvetliť, prečo pomohol.

Hodnotí sa aj jazda do kopca

Skúšobný komisár smel poslať Petrovu priateľku, aby zistil, či sa vie rozbiehať do kopca. Nepovažujeme to za zákernosť.

Nezvládnutie rozbiehania do kopca môže v skutočnej premávke v lepšom prípade znamenať zablokovanie premávky, v horšom haváriu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa vyhlášky má skúška v premávke trvať najmenej 25 minút. Za ten čas by mala byť jazda prakticky bezchybná.

Pri skúške v premávke sa hodnotí, či vodič:

  • sleduje situáciu v cestnej premávke, najmä pokyny policajta a iných osôb oprávnených riadiť cestnú premávku, svetelné signály, dopravné značky a dopravné zariadenia,
  • dbá na bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky,
  • berie do úvahy vplyv otáčok motora, radenia prevodových stupňov, zrýchľovania a brzdenia na spotrebu paliva a emisií a či vedie motorové vozidlo skupiny B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE tak, aby sa znížila spotreba paliva a emisie počas zvyšovania a znižovania rýchlosti, pri jazde do kopca a z kopca, ak je to potrebné a možné, aj ručným radením prevodových stupňov,
  • dodržiava pravidlá cestnej premávky,
  • je počas jazdy schopný včas, správne a bez zásahu inštruktora alebo skúšobného komisára reagovať na situáciu v cestnej premávke,
  • preukáže predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky,
  • zohľadňuje stav cesty, poveternostné podmienky, výkon, rozmery, hmotnosť vozidla a iné okolnosti, ktoré s vedením vozidla súvisia.

Pomohli by kamery v autách autoškôl

Aby takéto situácie nenastali, mali by byť podľa nás vo vozidlách autoškoly kamery, ktoré by snímali nielen cestu ale aj vnútro kabíny. Aby sa dalo v prípade pochybností vyhodnotiť, či si žiadateľ o skúšku vodičák zaslúži alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zároveň by sa tým výrazne znížilo riziko bezdôvodného vyhadzovania zo skúšok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 753
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 525
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 444
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 603
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 483
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 467
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 233
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  2. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  3. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  4. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  5. Marek Tocimák: Prelomenie
  6. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  7. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  8. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 221
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 878
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 534
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 156
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 148
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 648
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 564
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 521
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu