SME
reklama

Väčšina úsekov cesty medzi Makovom a Bytčou je nebezpečná

Investovaním siedmich miliónov do zvýšenia bezpečnosti môžu cestári na 30-kilometrovom úseku zachrániť pred smrťou alebo ťažkým zranením 260 ľudí za 20 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, je nebezpečná. V hodnotení bezpečnosti ciest získala len jednu hviezdičku z piatich.

Ani dvojhviezdičkové, ktorých máme 30 %, nespĺňajú európsky štandard. Tri hviezdičky získalo 19 % hodnotených úsekov ciest prvej triedy a 4 % získali štyri hviezdičky.

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

V porovnaní s diaľnicami sú na tom cesty prvej triedy výrazne horšie. Drvivá väčšina z nich má pre každý smer jazdy len jeden jazdný pruh a čelným zrážkam tam nemá čo zabrániť.

Neraz majú cesty nedostatočne širokú krajnicu, v blízkosti ciest sa nachádzajú pevné prekážky, ktoré zvyšujú riziko tragédie po vzniku dopravnej nehody.

Cesty 1. triedy majú často nekvalitný povrch a aj vodorovné dopravné značenie je neraz zošúchané.

Nasledujúce obrázky ukazujú nedostatky na konkrétnych cestách 1. triedy.

cesta1.jpg

cesta2.jpg

cesta3.jpg

Cesta I/18 medzi Makovom a Bytčou má až 65 % úsekov, ktoré dostali len jednu hviezdičku v hodnotení bezpečnosti ciest. Dvojhviezdičkových úsekov sú 4 %.

Len 31 % úsekov cesty dosiahlo tri hviezdičky a tak sa dajú považovať za štandardne bezpečné.

Aby cesta bola bezpečnejšia,

  • vodorovné dopravné značenie musí byť opravené,
  • na spolujazdcovej strane musia pribudnúť zvodidlá,
  • správca cesty musí odstrániť pevné prekážky (stromy, stĺpy), respektíve zabrániť stretu vozidiel s nimi a
  • chodci a cyklisti musia byť lepšie chránení.

Zabezpečeniev šetkých bezpečnostných úprav, ktoré na 30 - kilometrovom úseku cesty I/18 Makov - Bytča navrhuje projekt Sensor, by podľa odhadov malo stáť približne 7 miliónov eur. Za 20 rokov to ale môže zachrániť 260 ľudí pred smrťou a ťažkými zraneniami.

Cesta potom bude obsahovať už len 15 % dvojhviezdičkových úsekov. Zvyšné by boli na úrovni európskeho bezpečnostného štandardu.

grafyx.jpg

hviezdicky.jpg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 042
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 970
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 444
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 242
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu