SME
reklama

Ministerstvo dopravy: zvýšime bezpečnosť 150 km ciest prvej triedy

Podľa ministerstva je hlavným problémom ciest prvej triedy nedostatok peňazí na ich pravidelnú obnovu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pred rokom jazdilo po slovensku vozidlo, ktorým monitorovali bezpečnosť ciest. V rámci projektu Sensor prešli takmer 2500 km a hodnotili desiatky parametrov ciest.

Z výsledkov hodnotenia, ktoré zverejnili začiatkom novembra, vyplýva, že najbezpečnejšie cesty na Slovensku sú diaľnice a rýchlostné cesty.

Viac ako tri štvrtiny úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov, sú nadpriemerne rizikové, z toho takmer jedna polovica získala najnižšie možné hodnotenie.

Oslovili sme ministerstvo dopravy. Chceli sme vedieť, čo všetko sa u nás robí pre bezpečnosť ciest. Na otázky reagoval Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Sú podľa Vás cesty na Slovensku bezpečné?

Miera bezpečnosti závisí hneď od niekoľkých faktorov - najmä od stavebno-technického stavu vozovky, schopností a správania sa vodiča a tiež od stavu vozidla.

K štatisticky najbezpečnejším samozrejme patria diaľnice a rýchlostné cesty, kde sa už v návrhu ich trasy zohľadňuje vyššia navrhovaná rýchlosť a intenzita premávky. V súčasnosti sú to aj lepšie stanovené technické normy a nové technológie, ktoré zvyšujú ich bezpečnosť ako aj pohodlie jazdy.

Potom sú to cesty I. triedy, ktorých sieť je podstatne dlhšia – cca 3188 km. Vznikala v dlhom časovom období s inými požiadavkami na vedenie trasy, šírkové parametre i únosnosť.

Prudkým nárastom intenzity, najmä ťažkej nákladnej dopravy a nárastom rozmerov a hmotnosti vozidiel sa však prejavili určité „úzke miesta“ na sieti, ktoré vyžadujú buď novú výstavbu alebo rekonštrukciu ciest, čo je však dlhodobý proces.

Ako by ste zhodnotili výsledky projektu Sensor? Sú jeho výsledky použiteľné na Slovensku?

Ministerstvo dopravy získalo prvé informácie o projekte až pri jeho prezentácii.

Preto až po jeho analyzovaní správcami ciest (NDS a SSC) bude možné zhodnotiť ich prínos pre bezpečnosť.

Rozdiel však vidíme najmä v tom, že projekt ponúka hodnotenie cesty z pohľadu jej užívateľov (vodičov), a nie správcov.

Aké opatrenia z hľadiska úprav existujúcich ciest je potrebné spraviť, aby mohli byť cesty na Slovensku bezpečnejšie? Sú na to dostupné financie?

Dnes sa pri všetkých projektoch výstavby nových diaľnic a rýchlostných ciest vždy podnikajú kroky na zvyšovanie bezpečnosti.

Ako sme už uviedli v 1. otázke, najviac opatrení v súvislosti s bezpečnosťou cestnej premávky si vyžadujú cesty I. triedy.

Časť týchto ciest je vedená cez intravilán obcí a miest, čo prudko zvyšuje možnosť kolízií s inými účastníkmi premávky. Tu je riešením vybudovanie nových obchvatov, čo je však súčasne aj najdrahším a časovo najnáročnejším riešením.

Rovnako sa snažíme o postupnú rekonštrukciu úsekov ciest v existujúcej trase tak, aby šírkovým usporiadaním aj únosnosťou vyhoveli súčasným požiadavkám na vedenie dopravy bez obmedzenia.

Problémom je tiež zhoršujúca sa kvalita povrchu vozoviek, kde vznikajú koľaje, výtlky či trhliny, ktoré okrem nižšieho pohodlia jazdy ovplyvňujú aj bezpečnosť na cestách.

Samozrejme, v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 je zaradených hneď niekoľko prioritných projektov, ktoré sa budú realizovať a ich financovanie pokryjú eurofondy.

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ide predovšetkým o mimoriadne nebezpečné úseky, kde miera nehodovosti predstavuje 0,5 až 1 nehodu na 1 km, pričom sa tiež vyznačujú vysokým podielom nákladnej dopravy.

Zásadným problémom stavu ciest 1. triedy je ich dlhodobé podfinancovanie a nedostatok peňazí na cyklickú obnovu. Tento problém nebol v posledných dvoch desaťročiach adekvátne riešený, čo sa prejavuje aj v súčasnosti.

Výraznejšie sa veci pohli dopredu až v posledných rokoch, kedy sa s pomocou eurofondov podarilo zmodernizovať stovky kilometrov ciest 1. triedy a ďalšie pribudnú v nasledujúcich rokoch. Stále však doháňame historický dlh, ktorý sa nazbieral za posledné štvrťstoročie.

Aké úpravy ciest sa na Slovensku v súčasnosti realizujú vo vzťahu k bezpečnosti cestnej premávky?

Napriek tomu, že diaľnice sú štatisticky najbezpečnejšími cestami (tak na Slovensku ako aj v okolitých krajinách), súčasné vedenie rezortu dlhodobo podniká kroky na zvyšovanie bezpečnosti, či už ide napríklad o kompletné oplotenie diaľnic (na zabránenie stretu vozidiel a divej zveri), alebo inštaláciu zvodidiel aj na miesta, kde to normy nevyžadujú.

Medzi inými opatreniami plánujeme v najbližších troch rokoch (2015, 2016, 2017) osadiť zvodidlá na ďalších 174 kilometroch slovenských diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladané náklady sú vo výške 118 miliónoch eur bez DPH a krytie týchto prác zabezpečia eurofondy.

Rovnako SSC pripravuje projekt „Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy“ financovaný z prostriedkov EÚ, ktorý bude zameraný na zvyšovanie bezpečnostnej úrovne komunikácií v koridoroch základnej siete TEN-T s celkovou dĺžkou približne 150 km.

Realizovaním projektu dôjde k odstráneniu bezpečnostných rizík a kolíznych lokalít, zlepšia sa životné podmienky v okolí ciest vedúcich cez intravilány obcí a rovnako sa zvýši dopravná priepustnosť úsekov a tiež komfort jazdy pre vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu