SME
reklama

Vyskúšali sme mestský autobus bez vodiča od konštruktéra F1

Výstava Michelin Challenge Bibendum v Číne venuje veľkú pozornosť mestskej mobilite.

(Zdroj: Jakub Rejlek)

Značku Ligier poznajú fanúšikovia motoristického športu z rokov 1976 až 1996, kedy účinkovala vo Formule 1.

Rodinná firma Guya Ligiera dávno opustila motoršportové aktivity na najvyššej úrovni a pozornosť venuje malým autám.

Ligier vyrába vozidielka pre mladých ľudí, ktorí ešte nemajú klasické vodičské oprávnenie. Najnovšie však inžinieri venujú pozornosť malým ekologickým autám.

Autobus bez šoféra už vyrábajú

Francúzska firma však do Číny priniesla novinku, ktorá má zmeniť prepravu ľudí vo veľkomestách.

Inovatívny autobus dokáže jazdiť bez vodiča a vraj vystavený kus nie je koncept ale už sériovo vyrobené vozidlo.

Dokonca prvé exempláre majú svojich zákazníkov vo Švajčiarsku a Francúzsku.

Zavedeniu do bežnej premávky zatiaľ bráni legislatíva, ktorá nedovoľuje použiť dvojstopové vozidlo bez riadenia a zásahu vodiča.

Ligier EasyMile nemá vodiča ani volant. Ide o elektrický autobus, ktorý dokáže zobrať až desať ľudí, z toho šesť na sedenie a štyroch na státie.

autobusligier_3_r8700.jpg

Zatiaľ jazdí na neverejných trasách

Okolie automatického autobusu monitoruje niekoľko kamier, počítač spracuváva obraz a porovnáva s údajmi z GPS.

Kým sa autobusy nedostanú do voľnej premávky, nepotrebujú najmodernejší systém GPS.

Ak si ho zákazník objedná na prácu v uzavretom priestore a nie na verejnej komunikácii, prídu ľudia od firmy Ligier a autobus zajazdia na danej trase.

Zajazdenie autobusu urobia pomocou dotykového ovládacie panelu. Ligier EasyMile si nahrá trasu do pamäte, a potom jazdí bez ďalšieho zásahu.

Stačí malý motor a nízka rýchlosť

Cestujúci majú možnosť v prípade nebezpečenstva potiahnuť záchrannú brzdu. V autobuse je trojica tlačidiel, ktorými ho možno zastaviť a nechýba ani tlačidlo SOS.

Ligier EasyMile poháňa malý elektromotor s výkonom 10 kW, ktorý napájajú Lithium-ionové batérie s kapacitou 7,2 alebo 20 kWh.

Autobus s poháňanou prednou nápravou dokáže jazdiť rýchlosťou 40 km/h. Novinka pasuje do uličiek uzavretého parku alebo historického centra mesta.

Maximálne dokáže odviesť 1150 kilogramov a na jedno nabitie jazdí až 14 hodín. Zákazník si môže prenajať Ligier EasyMile za 5000 eur mesačne alebo si ho kúpiť za 200 000 eur s päťročnou zárukou.

autobusligier_4_r3560.jpg

Pri chodcoch príliš spomaľuje

Minibus som si vyskúšal na vlastnej koži a viem si predstaviť, že by dokázal jazdiť v uzavretom najužšom centre veľkomesta, napríklad Prahy.

Je to zvláštny pocit, ak v niečom sedíte spolu s inými ľuďmi a veziete sa bez zásahu šoféra. Ale funguje to.

Ligier EasyMile sa pomaly a veľmi pokojne rozbieha. V prípade, že na trase uvidií chodcov alebo predmety, spomalí a obíde ich.

Na môj vkus však spomalí až priveľmi. Neodkážem si predstaviť ako dlho by mu trvala cesta z Václavského námestia na Staromestské alebo k Paladiu.

Ak má minibus voľnú cestu, dokáže sa rozbehnúť na slušnú rýchlosť a kilometrový okruh na výstavisku zvládol presvedčivo aj medzi chodcami.

autobusligier_hlavni_r2906.jpg

Čína sa nevzdáva

Pochopiteľne Ligier EasyMile nie je jediný autobus budúcnosti na Michelin Challenge Bibendum.

Pozadu nechcú ostať ani výrobcovia z Číny, ktorí predstavili veľké elektrické autobusy. Jeden z nich s obrovskou batériou prejde na nabitie 350 kilometrov a odvezie 50 ľudí.

Akurát výrobca k nemu zverejnil popis v jazyku, ktorý štandardný Európan nevie rozlúštiť.

Postupne vám ukážeme Citroen DS6 a elektromobil Denza postavený na báze minulej generácie Mercedesu triedy B.

Autor: Jakub Rejlek

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 612
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 259
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 097
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 844
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 765
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 083
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu