Martin: "Chcel by som sa spýtať na správnosť interpretácie zákona, ako si ho vysvetľuje Mestská polícia v Bratislave. Konkrétne by som sa chcel spýtať na parkovanie na Štefanovičovej v Bratislave, kde nedávno bola spustená premávka električiek na Hlavnú stanicu.
Parkovaním na (bývalej) zeleni vedľa trati dochádza nielen k devastácii trate, ktorá je už dlho v dezolátnom stave, ale aj k devastácii chodníka. Dochádza zároveň ku kolíznym situáciám s električkou, keď autá prichádzajú/odchádzajú z tohto priestoru.
Prekvapuje ma interpretácia zákona, kde každá dostatočne zničená verejná zeleň sa dá klasifikovať ako parkovisko."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Mestská polícia Martinovi odpísala: "Z vami priložených fotografií nevyplýva, že by sa vodiči motorových vozidiel dopustili priestupku v zmysle zákona o premávke na pozemných komunikáciach, nakoľko predmetné vozidlá nestoja na električkovom koľajovom páse, priľahlý chodník spĺňa podmienky ust.§52 ods.2, uvedené miesto nie je udržiavané, tvarované a rozvíjané ako verejná zeleň, predmetné miesto nie je ostrovčekom ani deliacim pásom. Verejné priestranstvo je v správe Magistrátu hl.m.SR Bratislavy."
Napriek tomu, že mestská polícia dopravné priestupky nevidela, vodiči porušili niekoľko dopravných pravidiel.
Mestská polícia ignorovala porušovanie zákona. Nie je pritom dôležité, či z nevedomosti alebo úmyselne.
Blízko električkovej trate a v protismere
Jednoznačným a nespochybniteľným priestupkom vodičov červenej Fabie a strieborného vozidla je smer ich parkovania.
"Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy," píše sa v zákone. Vodiči oboch áut ale zastavili vľavo, v protismere jazdy.
Vodiči všetkých vozidiel, ktoré stáli medzi chodníkom a električkovou traťou, porušili aj ďalšie pravidlo.
"Vodič nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3,5 m," uvádza sa v predpisoch.
Jazdili po električkovej trati
Pýtate sa, ako sa dostali autá na miesta, kde ich vodiči zaparkovali? Nie, neleteli, neniesol ich vrtuľník, ani ich tam neumiestnila odťahovka či žeriav.
Vodiči vošli na električkovú trať v mieste, ktoré na to nie je prispôsobené, aby zaparkovali. Porušili pritom ďalšie dve pravidlá:
- Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.
- Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.
Neparkujú na zeleni, lebo ju parkovaním zničili
Mestská polícia si na fotografiách všimla len to, čoho sa vodiči nedopustili. Áno, nestáli v koľajisku a ani na chodníku. Ani na zeleni, keďže tam zjavne žiadna nebola, lebo ju vodiči autami vyjazdili.
Ak by si mestskí policajti robili svoju prácu, zeleň by tam bola. Nie je pritom dôležité, či miesto je alebo nie je udržiavané, tvarované a rozvíjané ako verejná zeleň.
Vodič nesmie
- poškodzovať životné prostredie, najmä verejnú a cestnú zeleň,
- zastaviť a ani stáť na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou.
"Každý je pri vykonávaní činnosti, ktorou môže ohroziť, poškodiť alebo zničiť rastliny alebo živočíchy, alebo ich biotopy, povinný postupovať tak, aby nedochádzalo k ich zbytočnému úhynu alebo k poškodzovaniu a ničeniu," píše sa v zákone o ochrane prírody.
Autá parkovali na miestach, ktoré nie sú určené na parkovanie. Tým, že tam vodiči pravidelne parkujú zbytočne zničili rastliny, ktoré tam rástli.