Pred pätnástimi rokmi sme v spolupráci s červeným krížom v Banskej Bystrici robievali akcie fingovanej dopravnej nehody. Preventívna akcia mala za cieľ zistiť reakcie motoristov a ochotu pomáhať.
Po desiatkach článkov o tom, ako sa správať pri dopravnej nehode, mi prišlo zbytočné opätovne túto tému otvárať. Iné si myslím po zážitku spred pár dní.
Skoro ráno, ešte pred štvrtou ráno som vyrazil smerom na letisko Schwechat.
Vrak bol v tme a črepiny na ceste
Pred piatou som bol už za Banskou Bystricou na ceste R1. Asi kilometer pred výjazdom na Sielnicu bolo vo svetlách vidieť na ceste množstvo črepín a plastových úlomkov. Podľa rozhádzanej zemi a trsov trávy nešlo o rozsypaný náklad.
V tlmených svetlách (oproti išiel kamión) som na poslednú chvíľu zbadal pri stredových betónoch auto na boku. Podľa znečistenej cesty bolo jasné, že tam nie je od večera, ale udalosť sa stala práva teraz.
Kým som prichádzal k vraku auta, hlavou mi blúdili myšlienky o tom, ako je to s prvou pomocou a čo treba robiť. To je presne tá chvíľa, v ktorej nepomôže ani vagón lekárničiek.
Nevedel som si spomenúť na to, čo treba robiť. Vo svetlách som tam nikoho nezahliadol a predtucha bola zlá.
Šofér mal obrovské šťastie
Našťastie, scenár bol iný. Vedľa auta stál mladý muž v zjavnom šoku, avšak bez zranení.
Nevedno, ako sa dostal zo zdemolovaného auta, ktoré išlo niekoľkokrát cez strechu.
Je to veľký zázrak, ale z auta vyšiel bez evidentného zranenia. Preto pochopiteľne riešil totálnu škodu, ktorú na aute urobil. Priznal, že zaspal za volantom.
Vybral som výstražný trojuholník z testovacieho auta a umiestnil ďaleko pred nehodu, aby autá spomalili. A tu je kameň úrazu.
Nikto ani len nespomalil
Pri nehode som bol odhadom desať minút. Za ten čas, aj skoro ráno, prejde medzi Banskou Bystricou a Zvolenom dosť áut.
Ani jedno nespomalilo, každý preletel po úlomkoch plastov, akoby na ceste nič nebolo.
Pritom za krajnicou stálo auto so zapnutými LED smerovkami a niektorým autám som stihol mávať pre spomalenie zapnutým lampášom na mobile.
Ponáhľal som sa na letisko, čiže po nastavení trojuholníka a nahlásení nehody som išiel ďalej.
Áno, v aute som si uvedomil, že v návale udalostí som zabudol na reflexnú vestu a tiež som urobil chybu.
Spomenul som si však na katastrofálne výsledky niekdajších akcií s Červeným krížom, kedy pri nehode zastavilo až každé desiate auto.
Vtedy však niektorí spomalili, teraz prefrčali popri vraku.
Divadlo je prvoradé
Nič sa za tie roky nezmenilo. Nehoda nás zaujíma iba vtedy, ak sú už okolo majáky, polícia, sanitky a najlepšie vrtuľník. Vtedy pribrzdíme, ba až zastavíme, aby sme si užili divadlo.
Ideálne, ak je nehoda v protismere diaľnice.
Asi pred mesiacom bola veľmi ťažká a nepríjemná nehoda kamiónov a osobných áut na výjazde z Bratislavy smerom na Senec.
Podľa toho, aká zápcha bola na vjazde do Bratislavy, som myslel, že nehoda je v našom pruhu.
Opak bol pravdou, nehoda sa stala v protismere a hneď od tohto miesta sa náš smer rozbehol v ústrety prázdnemu obchvatu.
Tieto riadky nepíšem ako anjel spravodlivosti, pretože ani moje postupy pri nehode neboli učebnicové. Až cestou na letisko mi v hlave svitlo, čo som mohol urobiť lepšie.
Možno bol toto ten šťastný prípad, keď nezranený mladík rozmýšľal, ako čo najnenápadnejšie dostať auto preč a zmiznúť.
Iná by bola situácia, ak by so zranenou chrbticou čakal zakliesnený v aute.