SME
reklama

Automobilky pripravujú autá na vodík, v elektromobiloch nevidia budúcnosť

Toyota začne predávať sériové auto už začiatkom budúceho roka.

(Zdroj: Audi)

Napriek neustálemu napredovaniu elektromobilov, ktoré ako zdroj elektrickej energie využívajú rôzne typy akumulátorov, napredujú aj vozidlá na vodík.

Viaceré zdroje uvádzajú, že elektromobily, tak ako ich poznáme, sú len slepá ulička a nikdy nenahradia vozidlá na fosílne palivá úplne.

Technológia je dokonalejšia, cena nižšia

Automobily jazdiace na vodík majú, zdá sa, opäť reálnejšiu šancu. Cena palivových článkov na vodík, ktoré sú schopné efektívne vyrábať elektrickú energiu za posledné roky, výrazne klesla a účinnosť stúpla.

Prototypy automobilov na vodík už nie sú doménou len veľkých automobiliek. Hotové vozidlá pre firemných zákazníkov ponúka napríklad aj Hyundai.

Mercedes-Benz informoval, že sériové vozidlá na vodík, ktoré budú vedieť konkurovať autám so spaľovacím motorom, pripraví do roku 2017.

Toyota začne model Mirai, prvý sériový automobil na vodík, predávať v USA a Japonsku od začiatku budúceho roka.

Aj ďalší nemecký koncern chce naskočiť na vodíkový vlak

Na americkom autosalóne v Los Angeles predviedol koncern Volkswagen hneď viacero „vodíkových“ noviniek. Dve z nich patria materskej automobilke a stelesňuje ich Volkswagen Golf SportWagen HyMotion a väčší Passat HyMotion.

O samotný pohon sa stará elektromotor, ktorý svoju energiu čerpá nie len z palivových článkov, ale aj z „vyrovnávacích“ akumulátorov typu Lithium-Ion.

Celkový výkon pohonnej sústavy je 136 konských síl, čo umožní Volkswagenu Golf SportWagen HyMotion pokoriť rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd.

Na uskladnenie vodíka slúžia štyri menšie tlakové nádrže vyrobené z uhlíkových vlákien. Vodík je v nich udržiavaný pod tlakom 700 bar (10,150 psi alebo 690 atm.)

Podľa informácií automobilky, prototyp s plnými nádržami prekoná vzdialenosť 500 km.

Technológiu zvládli a sú pripravení sériovo vyrábať

Prémiovka koncernu Volkswagen, automobilka Audi, vložila vodíkovú techniku do modelu A7 Sportback s prívlastkom h-tron.

Na rozdiel od Volkswagenu je Audi verné pohonu všetkých štyroch kolies. O pohon tých predných sa stará elektromotor primárne spojený s palivovými článkami na vodík.

Pohon kolies zadnej nápravy má na starosti ďalší elektromotor, požičaný z modelu A3, ktorý energiu čerpá z batérií typu Lithium-Ion. Batérie slúžia ako sekundárny zdroj elektrickej energie a ich dobíjanie je možné cez systém rekuperácie alebo dobitím z elektrickej siete.

Medzi prednou a zadnou nápravou neexistuje pohyblivé mechanické spojenie.

Spoločný výkon oboch elektromotorov je 231 konských síl a dojazd s plnými nádržami 550 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu