Špecialisti českej značky zrenovovali pretekársky automobil Škoda 966 Supersport. Teraz ho môžu obdivovať návštevníci Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.
V roku 1950 boli postavené tri exempláre pretekárskeho špeciálu Škoda 966, zachoval sa ale iba jediný z nich. Pretekal až do doku 1962.
Mnoho rokov bol vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Micika. Automobil získalo v roku 2007 múzeum Škoda a začalo jeho rozsiahlu renováciu.
Prvý automobil bol značne poškodený
Pretekársky špeciál Škoda 966 Supersport s hliníkovou karosériou bol predstavený v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou.
S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel. Po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov, bol nasadený aj v kategórii pretekárskych automobilov.
Premiéra vozidla Škoda 966 Supersport sa udiala v máji 1950 pri okruhových pretekoch v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol automobil natoľko poškodený, že ho museli nahradiť novým.
Cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, preto vzniklo hneď ďalšie auto, v poradí tretí exemplár. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný zachoval.
Hliníková karoséria je špecialitou aj dnes
Agregát so zdvihovým objemom 1.089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla Škoda Tudor, no dostal novú hliníkovú hlavu valcov s polguľovým spaľovacím priestorom.
Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dvoma kompresormi.
Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr Škoda zdvihový objem motora, najprv na 1.221 cm3.
V poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj motory so zdvihovým objemom 1.500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, prípadne dvoma kompresormi.
Motor s karburátorom vyvinul výkon 66 kW (90 k). Preplňovaná verzia ponúkala výkon 132 kW (180 k) a umožnila vozidlu zrýchliť až na hranicu 200 km/h.
Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný aj "Plynáreň".
Posledný krát pretekal v roku 1955
Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek s vozidlom v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.
Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil so zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955.
O rok neskôr začal vývin nástupcu superšportu, nového špeciálu Škoda 1100 OHC.