SME
reklama

Škoda zreštaurovala jediný exemplár modelu 966 Supersport

Na celom svete existuje jediná Škoda 966 Supersport z roku 1950.

(Zdroj: Škoda)

Špecialisti českej značky zrenovovali pretekársky automobil Škoda 966 Supersport. Teraz ho môžu obdivovať návštevníci Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

V roku 1950 boli postavené tri exempláre pretekárskeho špeciálu Škoda 966, zachoval sa ale iba jediný z nich. Pretekal až do doku 1962.

Mnoho rokov bol vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Micika. Automobil získalo v roku 2007 múzeum Škoda a začalo jeho rozsiahlu renováciu.

Prvý automobil bol značne poškodený

Pretekársky špeciál Škoda 966 Supersport s hliníkovou karosériou bol predstavený v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou.

S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel. Po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov, bol nasadený aj v kategórii pretekárskych automobilov.

Premiéra vozidla Škoda 966 Supersport sa udiala v máji 1950 pri okruhových pretekoch v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol automobil natoľko poškodený, že ho museli nahradiť novým.

Cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, preto vzniklo hneď ďalšie auto, v poradí tretí exemplár. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný zachoval.

Hliníková karoséria je špecialitou aj dnes

Agregát so zdvihovým objemom 1.089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla Škoda Tudor, no dostal novú hliníkovú hlavu valcov s polguľovým spaľovacím priestorom.

Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dvoma kompresormi.

Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr Škoda zdvihový objem motora, najprv na 1.221 cm3.

V poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj motory so zdvihovým objemom 1.500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, prípadne dvoma kompresormi.

Motor s karburátorom vyvinul výkon 66 kW (90 k). Preplňovaná verzia ponúkala výkon 132 kW (180 k) a umožnila vozidlu zrýchliť až na hranicu 200 km/h.

Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný aj "Plynáreň".

Posledný krát pretekal v roku 1955

Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek s vozidlom v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.

Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil so zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955.

O rok neskôr začal vývin nástupcu superšportu, nového špeciálu Škoda 1100 OHC.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 729
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 312
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 431
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 426
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 083
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 002
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 831
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 538
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Filipovi Kuffovi popukali po menovaní do funkcie štátneho tajomníka posledné tri mozgové bunky, ako popkorn v mikrovlnke.
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol sv. Jakuba v meste Stříbrná Skalice
  3. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  5. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  6. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  7. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  8. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 668
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 669
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 435
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 022
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 064
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 619
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 15 672
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 178
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu