SME
reklama

Test: BMW urobilo limitovanú rozlúčku s X6M

Šoférovali sme jedno zo sto vyrobených áut, hoci nevieme koľké bolo v poradí. Toto BMW bude patriť medzi ozdoby mnohých garáží.

BMW X6M Design Edition malo kvôli zimným pneumatikám základné 19 palcové disky a nie kolesá limitovanej série.BMW X6M Design Edition malo kvôli zimným pneumatikám základné 19 palcové disky a nie kolesá limitovanej série. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Samotné BMW X6M nie je masovým automobilom, avšak tu i tam ho vidieť na cestách. Napokon BMW urobilo verziu X6M pre vyššie predaje modelov M a tým pádom zovšedneli.

O pár rokov si ich kúpime v bazároch za prijateľné peniaze. Môže sa však stať, podobne ako pri ojazdenom BMW 850 CSi, že ceny budú lietať aj v násobkoch najlacnejšieho ponúkaného kusu. Najmä ak sa na trh dostane BMW X6M 100 Design Edition.

Urobili estetické vylepšenia

Tradičnou trikolórou M a karbónovými doplnkami vyzdobené auto má už teraz vyššiu zberateľskú hodnotu.

Je presne určené pre milovníkov áut, ktorí na rozdiel od iných rovnako bohatých pristupujú k takémuto autu inak. A verte alebo nie, to auto má v sebe niečo, čím pôsobí výnimočne.

Pár doplnkov, plaketa na prístrojovke, farby a kolesá M Performance, to všetko zanecháva pocit, že šoférujete lepšiu X6M.

Možno je to placebo efekt a možno len čistý automobilový fanatizmus.

Za volantom tohto auta sme sa však necítili ako v hračke pre bohatých. Možno to tak okoloidúci nevideli, no nám bolo jasné, že nemáme len X6, ale že máme aj „eMko“.

Tých pár doplnkov vtlačilo to, čo navonok verzii X6M chýbalo.

Na prvom predstavení modelu pred piatimi rokmi v Salzburgu bola jedna X6M takto sfarbená a veľmi jej to pristalo.

Nevieme koľká je v poradí

Celý zmysel úprav posledných 100 kusov výroby práve dosluhujúcej generácie X6M je v individualizácii.

Je to podobná bodka, akú neraz oddelenie M urobilo.

Napríklad prvé BMW M3 má vo všeobecnosti veľkú cenu, ale modely z päťstokusovej edície M3 Johny Cecotto sú podstatne drahšie.

Sme radi, že čriepok zo stokusovej série nám prešiel rukami, hoci nevieme, koľký v poradí bol.

Na prednom nárazníku pribudla karbónová lišta. BMW X6M Design Edition ponúka na výber tri laky (Alpine, Sapphire a Melbourne) obohatené o BMW M trikolóru.

Podľa plaketky na prístrojovej doske je to jeden zo 100. Ak si pozriete fotografie iných áut tejto edície, tiež majú označenie 1/100.

Pri aute tejto cenovej kategórie by sa patrilo označovať konkrétne poradové číslo. Tak ako to robieva Porsche pri svojich modeloch.

Tiež si pamätáme ako nás vozil Walter Röhrl na Porsche GT2 RS 000 z celkových 500 kusov.

Ostáva technickým skvostom

Mali sme tú česť zabehnúť motor na aute, ktoré bude určite dobre uchovaným kúskom v nejakej garáži.

Pripomenuli sme si tiež vozidlo s preplňovaným osemvalcovým motorom 4,4 V8 a s výkonom 408 KW.

Vysoké X6M s aktívnym zadným diferenciálom, pohonom všetkých kolies a krútiacim momentom 680 Nm znamenalo prelom u BMW.

Bolo to prvé M auto s pohonom všetkých kolies, prvé sériové M s turbodúchadlom a prvé SUV (SAV) z M Technik.

Pochopiteľne, z dielne neprajníkov a teoretikov internetových diskusií prišli odmietavé postoje a opovrhovanie.

Hoci bolo auto určené pre bohatých a tiež pre tých, čo si ho kúpia iba pre spoločenskú pózu, dodnes je technickým skvostom.

Práce na technických riešeniach trvali desať rokov a BMW najskôr postavilo rôzne prototypy s kombináciou karosérie SUV a silného pohonu.

Toto zadné krídlo nemá bežná X6M.

Do karosérie prvej generácie BMW X5 sa dostal desaťvalec aj pohon zadnej nápravy z vtedajšieho BMW M5.

Druhý prototyp zvládol Zelené peklo na Nürburgringu hlboko pod osem minút. Poháňal ho totiž šesťlitrový motor z prototypu BMW pre preteky LeMans.

Technici museli nájsť spôsob ako chladiť prepĺňaný osemvalec a hlavne jeho turbodúchadlá doslova nalepené na valcoch.

Tiež bolo treba ubrzdiť celý kolos a vymyslieť spôsob, ako efektívne zatočiť do zákruty.

Obrovskému autu nechýba agilita, odozva na plyn, zvuk a najmä vyvážené správanie pri jazde dverami napred.

Kto má na to, aby si raz kúpil toto auto, mal by ísť do Švédska na zamrznuté jazero a užiť si nespútanú zábavu na snehu.

Divadlo sa nekonalo

V zábehu auta sme nerobili tradičné merania zrýchlenia a bŕzd. Najmä je škoda, že sme nemohli ísť na náš testovací okruh.

Možno nebyť zimných pneumatík, tak by sme neodolali pokušeniu porovnať čas s BMW M6 GranCoupé. Takto sme si aspoň na pár slizkých zákrutách vyskúšali také zatočenie do zákruty, aké nedokáže žiadne iné SUV na svete.

Plaketa limitovanej edície udáva zrejme len počet, pretože na fabrických snímkach iných áut je to isté číslo ako na kúsku dovezenom na Slovensko. Interiér vyniká doplnkami čalúnenými kožou Merino.

Podobné jazdné vlastnosti má snáď len Porsche Cayenne Turbo. Uvidíme, čo prinesie nový Range Rover Sport SVR ale BMW X6M ostane asi nadlho v tejto kategórii na našom pomyselnom vrchole.

Vo viac lahodnom než dynamickom teste dosiahol jeden z posledných 100 kusov prvej generácie X6M spotrebu 16,6 litra. K fotografiám superSUV prikladáme aj pár starších videí z prvej jazdy.

Posledné pridanie na prvej generácii X6M nám ostane dlho v pamäti. Najmä to plesnutie vo výfuku pri otvorenej klapke druhej časti potrubia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 329
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 357
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 666
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 613
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 366
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  2. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  3. Martin Pánik: Sú premnožené
  4. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  5. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  6. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  7. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  8. Ivan Mlynár: Krátky článok bez názvu.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 968
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 452
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 329
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 226
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 626
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu