Automobilka Koenigsegg, vyrábajúca malé série superšportových automobilov, pridala medzi elitné hybridné „hyper“ autá svojho kandidáta. A naozaj vo veľkom štýle.
Včera dopoludnia pred očami novinárov na autosalóne v Ženeve odhalil Koenigsegg model Regera, ktorý najprv zaujal dizajnom a následne technikou.
Začneme karosériou, ktorú tvorí monokok z uhlíkových vlákien stojaci na hliníkovej konštrukcii. Celková váha hybridného vozidla s náplňami a vodičom nepresahuje 1.630 kg.
Koenigsegg Regera je vozidlo dlhé 4.560 mm, široké 2.050 mm a vysoké len 1.110 mm. Zadné aktívne prítlačné krídlo vytvára pri rýchlosti 250 km/h prítlak 450 kg.
Svetlú výšku vozidla je možné prispôsobiť od 150 mm (predná náprava) až do 85 mm na trati.
Viac ako 1.000 koní zabezpečí spaľovací motor sám
Švédi tvrdia, že všetky otvory karosérie sú otvárané i zatvárané plne automaticky – servomotorom alebo hydraulicky. Doslova Transformerom sa Regera stáva po ovládaní smartfónom.
Systém do hora sa otáčajúcich dverí Švédi nazvali „Dihedral Synchro Helix Doors“. Celkom otvorené dvere (90 stupňov) vytŕčajú zo strán vozidla len minimálne.
Najdôležitejšou časťou pohonu je samozrejme motor a Regera ich má dokopy štyri.
Spaľovací motor 5,0 V8, uložený na aktívnych hydraulických silentblokoch prepĺňajú dve turbodúchadlá s keramickými ložiskami.
Ak je 82 litrová nádrž naplnená prémiovým benzínom, agregát vyvinie výkon 820 kW (1.100 k) pri 7.800 otáčkach za minútu. Pri 2.700 ot. min. má šofér k dispozícii rovných 1.000 Nm krútiaceho momentu, ktorý s ďalšími otáčkami narastie na 1.280 Nm.
Výkon 1.100 koní dopĺňajú tri elektromotory, čerpajúce energiu z akumulátorov s kapacitou 9 kWh.
Len elektromotory ponúkajú výkon ako bežné superšporty
Prvý z elektromotorov (160 kW / 300 Nm) je priamo spojený s kľukovým hriadeľom spaľovacieho motora. Dva ďalšie (spolu 180 kW / 260 Nm) roztáčajú jednotlivo poloosi zadných kolies. Riadené sú nezávisle a zabezpečujú aj prerozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesá.
Kombinovaný výkon všetkých troch elektromotorov sa vyšplhal na 520 kW a krútiaci moment na 820 Nm.
Pri plne nabitých batériách je automobil schopný prekonať vzdialenosť 35 km v čisto elektrickom režime. Akumulátory je možné dobíjať z externej elektrickej siete.
Celkový systémový výkon všetkých motorov vyrazí každému nadšencovi dych: 1,11 MW (1.500 k). Doplnený je o maximálny krútiaci moment 2.100 Nm.
Zastavenie vozidla majú na starosti brzdy s karbón keramickými kotúčmi. Vpredu s priemerom 397 mm a vzadu a niečo menšie: 380 mm.
Zrýchlenie do 100 km/h nie je podstatné
Ešte na jednu špecialitu je Koenigsegg hrdý – na špeciálnu prevodovku Koenigsegg Direct Drive (KDD). Bezstupňová prevodovka nahrádza klasické prevodové ústrojenstvo, ale voči CVT riešeniam je oveľa efektívnejšia a je schopné preniesť krútiaci moment priamo na os kolies - chápeme ako 1:1.
Detaily prevodovky KDD sú zahalené rúškom tajomstva a ukryté za viacerými patentami.
Klasické dynamické parametre v podstate nie sú k dispozícii. Chrisitian von Koenigsegg – hlava firmy prezradil, že automobil porazí rýchlosť 400 km/h za menej ako 20 sekúnd.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h zrejme nie je zaujímavé. Vozidlo totiž z rýchlosti 150 km/h na 250 km/h vystrelí za 3,2 sekundy.
Z hybridného monštra vznikne len 80 kusov.